Hej.
Har precis skaffat mig en mac mini server för att lära mig det och i förhoppning att det skulle vara enklare att jobba med än med en linuxserver(som jag har haft lite kunskap om). Hade dessutom tänkt att den skulle dubbla som mediacenter med en vanlig användare lokalt. (Big no no tycker säkert många, men som sagt skall burken inte hosta något annat än saker för mig själv.)
För det första så tycker jag att hanteringen utav användare är förvirrande. Det finns ju tre ställen att jobba med detta. Workgroup Manager, server preferences och i vanliga system preferences. Tänkte bara ha några få användare så som en media-användare lokalt på datorn, irc-användare med mera. Osäker på om jag egentligen behöver använda workgroup manager och open directory.
Dock det största problemen är server admin och server preferences. Vet inte vad det är jag har gjort men jag får konstant "The service has encountered an error." Det gäller alla tjänster jag försöker titta på. Det gäller både när jag kör server admin lokalt och remote från min macbook pro. Vad gäller server preferences så får jag "Server could not be found on the network." Har tidigare anslutit mot "miniserver"(serverns namn), har även testat att ansluta ipaddressen, localhost och domännamnet jag satt på servern. Ingetdera fungera.
Har nu slagit av alla tjänster förutom open directory och afp(som det går fin fint att ansluta mot) i förhoppning om att det skulle få bort problemet med server admin. Min första tanke var att jag satt någon felaktig regel i brandväggen, men uppenbarligen inte.
Hoppas ni kan hjälpa mig komma igång med min mini server.
Tack på förhand
//Robert