- zappee
- Medlem ●
- International user
- 2011-01-06 16:52
Observera att detta är något Intel redan jobbar på.
Ars Technica hade en bra artikel om det förra månaden. Motivet är ökad säkerhet. Istället för att ha en säkerhetsmodell där antivirusprogram försöker bygga upp en kunskapsbank av kända hot och skydda användaren därefter (och därmed alltid ligga ett steg bakom hackare) så vill de byta till en modell där bara godkänd kod kan köras.
Ars Technica om detta:
Depending how enamored you are of Apple's App Store model, where only Apple-approved code gets to run on your iPhone, you may or may not be happy in Intel's planned utopia. Because, in a nutshell, the App Store model is more or less what Intel is describing.
Nu behöver det inte bli så illa som det låter, en mera sund användning av detta är:
[Intel] could set up a number of trusted signing authorities for x86 code, and developers could approach any one of them to get their code signed for distribution. This is, of course, the same model used on the Web, where e-commerce sites submit an application for an https certificate.
This distributed approach seems to work well enough online, and I would personally be quite happy to use it on all my PCs.
Men det går inte att komma ifrån att en sådan arkitektur också skulle kunna tillåta Apple att göra Mac OS X mera slutet. Det skulle definitivt ge ökad säkerhet men som användare skulle man förlora en frihet som känns som en grundsten i normal datoranvändning.
Men precis som Samuel K skriver så tror jag inte heller att Apple kommer att ta Mac OS X dit och jag är inte speciellt oroad.
Det där kommer sluta illa, godkänd kod är ett slag i luften. Det hjälper inget mot t.ex. phising och dyl, så då är dett bankkonto tömt i alla fall.
Dagens antiviruslösningar bygger inte enbart på definitioner, det är bara de latas väg. HIPS och dyl. är det som är framtiden.
Intel håller på att skjuta sig själv i benet, spec. när deras senaste nyhet är processorer med kopieringsskydd.
Jag struntar fullständigt i alla som flämtar om att det är "inlåst", jag vill bara att saker ska funka & då finns det INGET alternativ till Apple.
Jag är fullständigt övertygad om att Mac AppStore kommer att följas av mindre lyckade & sämre fungerande kopior ifrån andra tillverkare.
Sluta nu, det finns gott om fungerande alternativ till Apple där man slipper godtycklig kontroll. Jag kan acceptera det på min telefon för att vet att den alltid kommer fungera, men på min dator vill jag bestämma.
Jag tror på flopp, all Apples godtyckliga selektering kommer slå bakåt en vacker dag. Mac AppStore kommer att bli obligatoriskt, vänta bara. Censur/refusering/selektering är av ondo på Internet, på datorer o.s.v.