Hej,
Jag har samma problem med en äldre macbook pro 17 - tummare efter att jag ökat minne. Har t o m skaffat temeperaturmätare - ingen givare indikerar värme som motiverar fläkten.
I mitt fall går fläktarna på 5700 varv. Om jag gör en pram rst så försvinner fenomenet ett tag - för att komma tillbaka "rätt som det är".
Ibland får jag bort det genom att sätta datorn i vila.
Kan nämna att en g5:a 2,3 med vätskeskylning uppvisade ett onormalt fläktbeteende, och jag försökte gå till botten med det problemet och la ut samt läste på ett otaliga saiter.
Till slut fick jag tag i en tysk som skrivit "istat pro" som i ett e-mail berättade att det var "normalt beteende" efter en uppdatering från Apple, samt att han "anmält" felet - och att det INTE skett förändring, trots detta.
I det fallet är Apple Alltså "medvetet ansvariga" - förmodligen med bakomliggande marknadsmässiga syften eftersom produkten sprungit läck i vätskekylningen. ( se även tråden om detta här i 99.se)
Jag kan därför inte utesluta att det är samma sak för minnesutbyggda macbook pro.
( Ps - tar jag bort extra minnet så försvinner problemet helt),
DVS en inofficiell "hemlig" teknisk lösning med hysch pysch... för att täcka tekniska brister
( som i G5;ans fall var risk för övertrycks-läckage i vätskekylningen = konstruktions fel).
En sak kan nämnas - safari eller firefox - då sätter fläktarna fart direkt...
Principen med fläktarna är att de som default går på "fullt varv" och att en rad program sänker hastigeheten om vissa villkor uppfylls...