Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD-problem! - Drobo? RAID?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Min hårddisk kraschade precis med alla mina 80 000 bilder. Något som aldrig någonsin får hända igen!

Tänkte kolla om ni hade några tips för att förhindra detta?

Budget: 3 000

Önskad kapacitet: 2-3TB
---------------------
- RAID? - hur fungerar det?

- Drobo (16TB), värt att köpa?

- Kanske om jag köper 2 stycken 1,5TB HD och RAID:ar eller hur det nu fungerar.

Förslag?

Tack på förhand!

Vad har du för dator?

Två hårddiskar i RAID-1 (spegling) gör att data alltid sparas på två ställen.
Komplettera med backup via exempelvis Time Machine.

Viktiga data måste finnas på flera ställen.

Ett exempel: 99mac kör RAID:ade diskar för databas-servern. Den kör backup ofta till en annan server i racket som i sin tur speglar upp allt till en "molntjänst" (Amazon). Från molntjänsten har jag en annan server som står på ett annat nät i en annan ort som hämtar ner kopiorna. Så om hela racket brinner upp och Amazon är nere så har jag ändå en kopia som räcker för att få upp 99mac

Mitt standardförslag för stora datamängder som bildbibliotek:

En stor extern hårddisk som man ständigt gör backup av hela systemet till, exempelvis med TimeMachine. Denna får gärna vara större än datorns hårddisk, så att man har utrymme att spara gamla versioner av filer, etc.

Två mindre externa hårddiskar som gärna får rymma hela systemet, men åtminstone rymmer alla viktiga dokument (som ditt bildbibliotek).

Förvara en utav de mindre hårddiskarna på annan plats än där datorn finns, exempelvis arbetsplats, hemma hos någon man besöker ofta, eller i vårt fall i bankfack. En gång i veckan, eller åtminstone när nya viktiga filer tillkommit, gör du backup till den du har hemma, tar med den och byter mot den andra.

Senast redigerat 2010-10-22 11:53

Hej! Vill börja med att tacka för svaren! Min lösning: Jag köpte 2 st 1TB iomega hårddiskar. Tanken är att jag gör en backup till den ena, och sedan en spegling till den andra av externa hårddisken. Tanken är att köpa en Drobo under kommande veckor så att jag bara kan ploppa ut de tre (1TB)'s hårddiskarna och sätta i Drobon.

Men nu står jag inför en liten utmaning. Hur gör man en spegling av den externa hårddisken?
Behövs något program eller en kabel kanske?

1TB
En USB 2.0

Tack!

• Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-22 17:55

Ett annat sätt är att växla mellan de två externa hårddiskarna som primärsäkerhetskopia, och förvara den andra på annan plats. Sedan byter man en gång per vecka eller en gång per månad.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-22 18:45
Ursprungligen av ks.rasmus:

Men nu står jag inför en liten utmaning. Hur gör man en spegling av den externa hårddisken?
Behövs något program eller en kabel kanske?

Carbon Copy Cloner är ett bra alternativ.

Carbon Copy Cloner - Home

• Medlem
  • Gävle
  • 2010-10-22 19:42

Ladda hem CrashPlan ist. Gratis för hemanvändare. Sätt upp, glöm bort, det bara fungerar..
Har du en kompis så kan ni backupa hos varandra.
CrashPlan – CrashPlan and CrashPlan Central Online Backup Features

1
Bevaka tråden