Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kostnaden att ta fram ett iPhone-program

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en intressant diskussion på Stack Overflow angående kostnaden för att ta fram ett bra iPhone-program ger en av Twitterific-utvecklarna sin syn på det:

I'm one of the developers for Twitterrific and to be honest, I can't tell you how many hours have gone into the product. I can tell you everyone who upvoted the estimate of 160 hours for development and 40 hours for design is fricken' high.

[...]

One thing that would be interesting to look at is the amount of time that we had to work on the iPad version. Apple set a product release date that gave us 60 days to do the development. (That was later extended by a week.)

We started the iPad development from scratch, but a lot of our underlying code (mostly models) was re-used. The development was done by two experienced iOS developers. One of them has even written a book: iPhone App Development: The Missing Manual

[...]

Let's be conservative and say it's 10 hours per day for 6 days a week. That 60 hours for 9 weeks gives us 540 hours. With two developers, that's pretty close to 1,100 hours. Our rate for clients is $150 per hour giving $165,000 just for new code. Remember also that we were reusing a bunch existing code: I'm going to lowball the value of that code at $35,000 giving a total development cost of $200,000.

Anyone who's done serious iPhone development can tell you there's a lot of design work involved with any project. We had two designers working on that aspect of the product. They worked their asses off dealing with completely new interaction mechanics. Don't forget they didn't have any hardware to touch, either (LOTS of printouts!) Combined they spent at least 25 hours per week on the project. So 225 hours at $150/hr is about $34,000.

There are also other costs that many developer neglect to take into account: project management, testing, equipment. Again, if we lowball that figure at $16,000 we're at $250,000.

Läs mer här: How much does it cost to develop an iPhone application? - Stack Overflow

Observera att exemplet ovan är ett iPad-program, men det spelar mindre roll. Även iPhone-program kräver en hel del.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 12:38
Ursprungligen av Adrian B:

Observera att exemplet ovan är ett iPad-program, men det spelar mindre roll. Även iPhone-program kräver en hel del.

Ja det åtgår betydlig mer tid än vad man är benägen att tro. Det är mycket som ska göras bakom kulisserna även för ett enkelt program. Dessutom förväntar man sig ett visst mått av stil från ett iOS-program så det går inte att slänga ihop vilket gränssnitt som helst. Men kul är det Nästan så pass roligt att man borde göra det på heltid...

Jo, det inlägget var intressant, men inte så förvånande för någon som jobbar med utveckling. Det mest intressanta var nog att han var öppen med vad de har gjort och hur länge det tog.

Det han beskriver är en applikation som var baserat på en redan existerande idé, med andra ord Twitter. Man behövde inte designa/hitta på/uppfinna nya saker, som: "Skall vi ha friends eller followers eller något annat?" det var redan förutbestämt, vilket sparar en hel del tankearbete.

Dessutom så kan ett iPhone-program kräva mer design tid, då man har mindre skärmyta att jobba med vilket kan skapa nog så mycket problem att få all information presenterad på ett bra sätt.

1
Bevaka tråden