Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rättigheter i hem-mappen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-20 14:31

Förinställningarna för rättigheter i hemmappen för användarna är att de både har läs- och skrivrättigheter direkt i hemmappen. Alla andra användare har endast läsrättigheter där, men kan inte komma åt mapparna som ligger där. Förutom Delad och Sites, som de också kommer åt.

Problemet är att när en användare skapar en ny mapp direkt i Hem så får den rättigheterna nedan:

Det är ett problem eftersom alla andra användare kan titta i den mappen då.

Går det att få nya mappar att få sådana här rättigheter istället:

Det hade underlättat rejält.

Om inte, går det att ställa in så att alla nya användare bara har läsrättigheter i sin hemmapp. Alltså så att det blir default. Det är lite trist att behöva sitta och ändra rättigheter för alla nya användare hela tiden...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-20 15:17

Om du använder SharePoints 3.1b1 eller nyare så kan du ändra behörighetsinställningarna på hemmapparna och alla underliggande mappar för samtliga användare eller bara för vissa. Gör så här om du vill ändra för samtliga:

Starta SharePoints.

Gå in i fliken "normalt delade resurser" och skapa en ny resurs som du döper till "hemmappar" eller något liknande. Tryck på Leta-knappen och leta rätt på mappen "Användare". Tryck på Öppna.
/Users kommer upp i Mapp-fältet.

Välj Visa behörighetsinställningar i SharePoints. Välj de önskade behörighetsinställningarna.

Kryssa i rutan "Behörigheter ärvs inuti denna mapp(endast AFP)" så blir det samma behörighetsinställningar på alla nya Användare och de mappar som användarna själv skapar.

Tryck på knappen Skapa resurs.

Tryck på knappen Starta om AppleFileServer.

Klart!

PS. Jag har själv översatt programmet till svenska, men inte använt det speciellt mycket själv.

Om du installerar SharePoints 3.2 så slipper du starta om AppleFileServer. Det sker fr o m i version 3.2 automatiskt.
Finns att hämtahär

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-20 15:33

Detta går alltså inte att ställa in direkt i OSXServer som standard?

Jag ska testa Sharepoint, och återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-20 15:40

Läste som hastigast igenom ReadMe filen.
Det står inget om MacOSX Server. Hoppas du inte försöker att testa på en produktionserver.
Om jag inte missminner mig skall det finnas något som heter presets i Workgroup Manager. Skall titta igenom mina luntor.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Detta går alltså inte att ställa in direkt i OSXServer som standard?

Jag ska testa Sharepoint, och återkommer med rapport.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-20 15:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Detta går alltså inte att ställa in direkt i OSXServer som standard?

Jag ska testa Sharepoint, och återkommer med rapport.

Vet ej. Jag använder Mac OS X 10.2 klienten.
Jag antar att samma sak fungerar i Mac OS X server. Men en viss försiktighet är att rekommendera.

Jag måste nog också rätta mig själv.
Du blir nog tvungen att Skapa en resurs för varje användare. När jag testade att skapa en ny användare med Flera konton i systeminställningar så ärvdes inte behörigheterna från User-mappen.

Tips: Om du har svårt att få fram nya användare, som du har skapat med Flera konton i systeminställningar, i listan över användare i Sharepoints så kan du klicka 2 gånger i rutan "Visa användare och grupper" under fliken "Grupper".

Senast redigerat 2003-08-20 16:04
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-20 16:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Läste som hastigast igenom ReadMe filen.
Det står inget om MacOSX Server. Hoppas du inte försöker att testa på en produktionserver.
Om jag inte missminner mig skall det finnas något som heter presets i Workgroup Manager. Skall titta igenom mina luntor.

Hälsningar
Richard

Det vore ju bra om man kunde lösa det här med de verktyg som Apple tillhandahåller. Tyvärr har jag inte tillgång till Mac OS X server för att undersöka saken själv. Och supporten hos Apple lämnar ju mycket kvar att önska.

Kan man inte göra som i unix och fixa standardrättigheter för nya filer/mappar med umask? Någon som prövat? Har aldrig använt det själv, inte ens på Unix men har kompisar som snackat om det. Finns förklarat här:

http://unix.about.com/library/weekly/aa090400a.htm

Antar att man borde kunna lägga till så att det körs varje gång man loggar in för inställningarna man gör sparas väl inte?

umask gäller för hela servern. inte bara hemmamapparna.
sedan har jag haft problem med just umask, os x server verkar helt enkelt skita i vad umask säger.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-21 12:40

>>Mattias
Har du testat SharePoints ännu?
Tillförde den något?

Inte på servern.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-21 14:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Inte på servern.

Det var ett utförligt svar.
Menar du att du inte har testat på servern eller att den inte tillförde något på servern?

Märkligt i så fall eftersom både klienten och servern bygger på samma Mac OS X-version.

Jag har i alla fall lyckats ändra behörigheterna på hemmapparna på klienten med hjälp av SharePoints.

För att alla användare ska kunna se varandras Sites och Public mappar krävs att roten i varje hemkatalog är gruppläsbar. Om du kan tänka dig att strunta i Sites/Public kan du se till att alla nya användares hemkataloger bara är owner readable/writable.

Ciryon

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 07:22

Jag vill att roten i alla användares hemmappar ska vara läsbar för samtliga. Precis som det är.

Det är när användarna skapar en ny mapp direkt i hemmappen som den får läsrättigheter till alla andra. Antagligen ärver den rättigheterna från hemmappen.

Jag vill att alla nya mappar i hemmappen får samma rättigheter som de som redan ligger där (förutom sites och public).

Dessutom vill jag inte sitta och vaka över alla användare och deras mappar och sitta och ändra rättigheter hela dagarna. Jag vill att det ska vara en global inställning så jag slipper sitta och pilla efteråt. Pilla är tråkigt och tar ALLDELES för mycket tid.

I /System/Library/User\ Template/English.lproj/ ligger alla förinställda mappar, men de har rättigheter för root och wheel plus att det inte där går att sätta att mappen ska vara »parent« för alla ny mappar inuti.

Så frågan kan också vara; hur slår jag av/på att en mapp är »parent«?

Det går med umask men bara om användarna skapar filer/mappari terminalen vilket troligtvis inte är fallet. Huruvida det går att ställa in rättigheter för när Finder skapar filer och mappar vet jag inte, men risken finns att det helt enkelt inte går.

En (halvkass, men fungerande) lösning är att köra ett skript som varje dag sätter rätt rättigheter för användarnas hemmamappar.

Ciryon

Det går också om du har hemmamapparna på ett NFS-utdelat filsystem. Då kan du välja vad nya filer/mappar ska ha för umask.

Ciryon

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-08-22 15:51

Trist om det inte går...

Jag tycker ändå att det borde finnas någon inställning någonstans där det anges mallar för nya mappar. Någonstans får ju operativet en indikering på hur rättigheterna ska sättas.

Borde rimligtvis vara möjlig att ändra. Till och med ASIP fixar ju det...

1
Bevaka tråden