Tack för ditt svar!
Japp, jag kör två 2.5"-diskar (7200 rpm) i ett externt chassi via e-SATA in i ett ExpressCard i MacBook Pro.
Jag har nog kört det 1-2 månader och det har fungerat kalas.
Nej, som du säger så är det ju ett big NO-NO, att göra det i vanliga fall, men jag har endast kört det för hastigheten då jag arbetar uteslutande med video och ljud. Det mesta är ju "bara" temporära filer, men ibland har jag varit dum och dragit över filer som inte bör ligga där...
Jag har läst om flera som lyckats rädda innehållet, men de flesta lösningar verkar krångliga och är oftast på en PC.
Om jag ändå hade något motsvarade jag körde på DOS en gång i tiden, då jag tryckte ut en text-fil med all mapp och filstruktur så jag vid ev. diskproblem VET vad jag förlorat. Det finns nog ett lätt sätt på Macen också, men jag hittade inget då jag sökte efter det...
Just nu kör jag en demo av R-Studio och den verkar ju iaf SE att det finns/fanns något med RAID på disken.
Men som sagt, jag var medveten om riskerna med RAID 0, jag trodde bara inte det var så "lätt" att förstöra det. Man tänker ju att någon form av backup på hur uppsättningen ser ut borde ju finnas...