Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB hårddisk som startskiva?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-25 10:51

Hej!

Jag undrar om det överhuvudtaget går att installera Mac OSX på en USB hårddisk.
Jag har en Verbatim 250 GB extern disk och formaterade den som Mac OSX Extended (journalförd). Försökte sedan installera Tiger med uppdatering till Leopard men det gick inte.

Ursprungligen av malen:

...formaterade den som Mac OSX Extended...

Det räcker inte med att formatera rätt filsystem på disken. Du måste även ha rätt "partition table" för att kunna boota från disken, och för att kunna installera OS X på den.

Välj GUID.

Nu förutsätter jag att det är en Intel-Mac. Är det en gammal PowerPC-dator (G3/G4/G5), så gäller andra inställningar... Berätta gärna exakt vilken datormodell det handlar om, så kan du få mer exakta svar.

Ursprungligen av malen:

...Försökte sedan installera Tiger med uppdatering till Leopard...

Varför Tiger först? Varför inte Leopard direkt?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-25 11:59

Hej igen!
För att förtydliga:

Jag har en MBP Intel köpt på gränsen Tiger/Leopard. Därför har jag ingen fristående Leopard skiva jag kan använda.
Sedan är det så att jag vill gå over till Snöleopard på MBP men vill behålla Leopard med tanke på några program som körs i detta system så jag tänkte använda mig av just denna portabla Verbatim till Tiger>Leopard. Den är liten och smidig att ha med för att eventuellt vid behov koppla till och köra Leopard. Jag vill inte partitionera MBP disken och den externa FW WD är lite för klumpigt att ha den som bärbar.
Hoppas det förklarar några frågor.

Vilken datormodell handlar det om? Man kan aldrig installera äldre system än det som följde med datorn vid köpet.

Vad gäller Tiger (retail) måste man hålla reda på om det skall vara Tiger för PPC eller Tiger för Intel.

Fakta om systemkrav mm finns på exempelvis Mac Specs, Prices, Answers, & Comparison @ EveryMac.com - Est. 1996 och Low End Mac: Worth It!.

Ska du installera OS X på en extern disk eller ska du ha installationsvolymen (alltså en avbild av installationsskivan) på hårddisken som du sedan kan använda för att installera ifrån?

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-25 12:02
Ursprungligen av InPezonator:

Ska du installera OS X på en extern disk eller ska du ha installationsvolymen (alltså en avbild av installationsskivan) på hårddisken som du sedan kan använda för att installera ifrån?

Jag vill ha en botbart Leopard system på den externa USB Verbatim.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-25 18:24

Hej allesammans!
Tack alla för hjälp.
Det löste sig till slut.

Det hjälpte med GUID formateringen /fantastisk hur lätt man glömmer de olika alternativen om man inte formaterar en gång i månaden ;)/.
Allt klappat och klart, nu väntar endast uppdatering av Leopard installationen med allt det som tillkommit sedan skivan släptes och installera program.

En fråga återstår dock: hur få in smidigast möjligt uppgifter från adressboken och mail från det "stationära systemmet" på MBP till det bärbara. Det gick nämligen inte att hämta vid installationen eftersom det primära systemmet var "släckt".

1
Bevaka tråden