Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med trådlöst nätverk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2010-10-25 22:54

Hej.

Jag har suttit ett tag nu och sökt efter trådar som skulle kunna vara till en lösning för mitt problem men hittar inget som passar.

Till saken:
Jag har ett trådlöst modem från BBB (Xavi x5258-p2) och det går inte att streama från min iMac till min MacBookPro över det trådlösa nätverket (inte ens om jag är i rummet bredvid). Hur gör jag enklast för att få det trådlösa nätverket att fungera i högre hastighet (konstant > 40 Mbit) helst i alla rum i huset utan att behöva dra kablar. Har provat någon sorts repeater från Samsung utan resultat, har även provat att gå via elnätet men det fungerar inte då de flesta rummen använder olika säkringar.

Huset är ett gediget betonghus vilket kanske försvårar det hela? Det borde väl iallafall gå med någon form av förstärkning/förlängning av det trådlösa?

Tacksam för svar och tips på produkter som kan fungera i min set-up. Tanken är att på sikt ha Mac Mini's och Plex i de rum jag vill se film mm och ha iMac'n som mediabibliotek.

Bifogar en bild på problemet. Här kan ni se att jag får "Dropped frames" när jag kör 1080p. Bitrate ca 20-30 Mbit.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-25 22:57

Det kan vara så att det finns gott om andra trådlösa nätverk i grannskapet. Du kan kanske testa med en annan kanal, eller växla til 5 GHz-bandet, men det kräver att alla apparater kan använda 802.11n.

  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2010-10-25 23:09

Ok. Jag tror inte att problemet ligger i att många grannar har nätverk vid Airport sökningen hittas bara ett nätverk (mitt). Hur vet jag om apparaterna kan köra 802.11n?

Modemet:
Xavi x5258-p2 (Från BBB)

Datorer:
iMac 24" från 2007
MBP 17" från 2008

Enligt About this mac -> More info -> Airport så stödjer iaf iMac 24" 802.11n standarden. Men jag hittar ingen sådan info på MBP och inte heller på modemet.

Kan jag köpa en annan router? Kan jag köpa flera routrar och placera ut dessa i huset?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-10-26 07:28

MBP:n har 802.11n inbyggt (om iMacen har det så har en nyare dator från Apple det med).

Om ditt modem/router har det är en annan femma, jag hittar ingen vettig information så där direkt. Ring till bredbandsbolagets hjälplinje och fråga. Men jag tvivlar på att det är möjligt.

1
Bevaka tråden