Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad - användarhistorier

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här är en kille som det inte gick så bra för:

Playing With your iPad While Flying Could Send you to Jail (Really) | PadGadget

Men, ni som har en iPad. Om ni finge chansen berätta för andra vad som är det mest genomgripande förändring den inneburit för er, vad skulle ni säga då?

Är det på mötena? svampplockningen?

Vi vill liksom inte höra "den är så go sitta i sofan med"; det vet vi ju redan.

Men vilken app och användningsområde har förändrat ert sätt att arbeta/tänka/göra/vara?

Var hittar ni paradigmskiftet om man säger så?

Vi fokuserar på det positiva, tack. Farbror "Gösta Gnällspik"kan hålla sig någon annanstans...

I skolan.

Jag har alla pdfer (artiklar, powerpoint/oh, egna rapporter) i den. Förutom det använder jag notify för att göra anteckningar och börjat använda pages för att skriva lite på rapporter (just börjat pga det svenska tangentbordet).

Har ingen egen men har lånat en hel del. Igår hade jag en Ipad 3G och testade Navionics sjökort, skriver om dem till en båttidning, och den var grym. Har testat en hel del sjökortsplottrar och de har sina klara fördelar med vattenskydd och... ja egentligen bara det.

Ipaden var över förväntan och Navionicsappen visste jag sedan tidigare var bra i Iphone, men HD-versionen på Ipadens tiotumsskärm var helskön. Hade ett mjukt plastfodral som bucklade sig och gjorde läsbarheten klart sämre, hoppas på en Otterbox med vattentätt ladduttag och bättre plast framför skärmen.

Men den var helt okej i både zoom och panorering, inte lika snabb som de bättre pekskärmsplottrarna men klart godkänd. Hade rejält med sol och utan plastskyddet gick det att se skärmen om man drog upp ljusstyrkan till max. Testade mig fram till att den verkar hålla ca 4-5 timmar med full kräm på skärmen, ingen strömsparning i form av släckt skärm och konstant gps-position.

Och Navionicsappen är kanon, 235 kronor för Navionics Gold i Ipadformat. Begränsat med funktioner men de flesta tror jag bara använder zoomen, man håller inte på och lägger rutter och trixar. Navionicskorten kostar det tiodubbla till plottern, här får man både karta och program i ett, utan abonnemang.

I en hyttbåt eller med ett bra fodral är den klockren. Att sen kunna surfa och maila som en tok gör ju inte saken sämre, säg den plotter som kan det, bortsett från pc-lösningarna. För mig är den galet bra i båten, om man är medveten om och kan leva med begränsningarna. För sonen på fem år är det bara Angry Birds som gäller

På bilden har jag ljusat upp skärmen en aning i efterhand i Lightroom. Det fanns ett utmärkt utrymme att ställa den, men en infälld plastmojäng med vattenskydd hade varit perfekt.

Max

Var förra veckan på en kortare affärsresa utomlands. Hade med mig både iPaden och min MacBook Pro 15". Funderade lite över om jag behövde iPaden då vikten på handbagaget var väl hög, men då jag nyligen fått den kunde jag inte låta bli.

Det hela utvecklades till att jag faktiskt inte ens använde min MacBook, utan allt gick att göra på iPaden! Kolla presentationen, ta mötesanteckningar, visa bilder från internet. Att den var smidigt att ta med sig när man var på "resande fot" var bara ett plus.

Det var lite lustigt att sitta på flyget hem, och inse att jag faktiskt inte ens hade behövt ha med mig min tunga "klumpiga" MacBook

1
Bevaka tråden