Jag är ingen nätverksguru och behöver hjälp. Jag har sett att det finns många trevliga och kompetenta medlemmar här på forumet.
Bakgrund: Min snälla fru köpte en iPad och då blev det väldigt tydligt att netgear wlan-routern (placerad i arbetsrummet) inte orkade leverera tillräckligt bra signal i vardagsrummet.
Jag köpte då en TimeCapsule och två Expresser. Bytte Netgearen mot TC:n, satte en Express i vardagsrummet (som bonus kunde jag koppla den mot stereon och köra ut iTunes där). På samma sätt satte jag upp en Express i arbetsrummet för att koppla den mot en stereo där. Allt verkade funka bra, t o m skrivaren gick att koppla trådlöst.
Men en dag började nätverket gå väldigt segt. Tidigare hade jag 25 Mbit i arbetsrummet. Plötsligt var det bara 1 - 2 Mbit. Efter att ha dubbelkollat alla sladdar etc så gjorde jag en restart av TC:n. Då funkade det bättre, men då var Expresserna ute ur nätet. Då restartade jag den ena Expressen och då började båda Expresser lysa grönt.
Nu är problemen följande:
1. I arbetsrummet kan jag ha 25 Mbit en dag, 1 Mbit en annan dag.
2. I vardagsrummet verkar wlansignalen vara stark, men nedladdningshastighet är extremt låg (<1 Mbit)
3. I arbetsrummet kan jag med 1 minuts mellanrum mäta upp 20 Mbit på iPaden, men bara 1 Mbit på min PC.
På Expresserna har jag valt "extend a wireless network" som wireless mode. Blir det bättre med WDS?
Tacksam för all hjälp!!