- Gäst
- Oregistrerad ●
Hej,jag skulle uppskatta lite hjälp om NÄR jag ska köpa min G5:a?
Om ni säger nu så köper jag G5 dual 2.0Ghz - säger ni sen så undrar jag,hur länge och blir det en Dual 3 Ghz då,eller?
Vad tror/tycker ni?
Jag ska köra enbart musikproduktion på G5:an.
Jag skiter i vad priset ligger på och sånt(har ÄNTLIGEN både pengar och anledning till att gå till Mac efter Apples köp av Emagic).
Tack på förhand,ha en bra dag/David:)
Vad tror du det skulle vara för buggar?
Som sagt,jag är total nybörjare av Mac och fattar lite om både service,garanti och liknande från Apple.
Men borde inte en bugg gå på garantin?Jag menar,jag har hört rykten om att PCI X slottarna inte tar alla PCI kort.Borde inte en sån grej gå på garantin,eller är en dator för över 30 papp ett chansköp?
Om det är fallet (som jag inte tror att det är) så förstår jag att folk köper en PC för 5 papp för då kan man väl "acceptera" buggarna.
Min uppfattning av Apple och dess distributörer har varit-30000kr=stabil dator med bra support.
Jag gapar inte på Er eller Apple,det handlar bara om ett låååångt sparande till både Mac-köp för ca 30000kr +program till Macen för över 80000kr.Jag har hört det här med att jag ska vänta med att köpa G5:an på flera forum nu när jag har väntat i 6 år.
-f*n,jag som trodde allt var slut nu med att det hänger sig och sånt skit-:confused:
Vänta tills du läst det första riktiga testet av dualG5. Och lägg in din beställning direkt efter om det inte är ngt speciellt som dyker upp. Finns ingen anledning att vänta om du har pengarna.
Vad gäller buggar/fel så vet jag inte riktigt vad du menar... buggar finns i alla OS, även MacOS X. De fixas normalt av tillverkaren allteftersom. Finns inget system som är helt buggfritt även om väl jag upplever Mac OS X som bra.
Vad gäller gamla PCI-kort som inte passar i nya slotar så innebär ju inte det att dcet är fel på datorn. Det är ju ungefär som att försöka knö in en vinylskiva i en CD-spelare och klaga på att det inte funkar!
Sånt får du kolla upp innan om du nu har gamla kort du vill använda.
Jag kör också mycket musikprogram och väntar på min 2.0 Ghz G5. Självklart kommer jag göra genomgående testning av G5:an när den kommer tillsammans med Logic och så. Så fråga mig om ett par veckor.
Att vänta för att köpa nästa modell kan du hålla på med tills dödagar.
Att köpa denna typ av utrustning är alltid ett mindre helvete eftersom nästa modell alltid står runt hörnet.
Köp och var nöjd.
Jag skulel vänta tills de första testerna dyker upp.
Tack så mycket för hjälpen allihop!
Efter vad ni har skrivit så väntar jag tills ett bra test görs.Hoppas att ett sånt test blir av snart.
Du som skrev att det här med att vänta och köpa nästa modell kan man hålla på med tills man dör,köp å var nöjd,eller nåt.Det var just det svaret jag ville ha.Man blir virrig för mindre när man läser all info. ute på webben,ett tag fick jag intrycket av att Apple snart går i konkurs.
Alla som håller på med musik på G5:an,det skulle vara jättesnällt om ni kunde slänga upp hur ni upplevde G5:an.
Tack igen allihop,det här forumet ska jag besöka ofta.
David
Skrevs ursprungligen av Dalachriser
Man blir virrig för mindre när man läser all info. ute på webben,ett tag fick jag intrycket av att Apple snart går i konkurs.
:eek: Apple är väl numera ett mycket välmående företag ekonomiskt sett?
Alla som håller på med musik på G5:an,det skulle vara jättesnällt om ni kunde slänga upp hur ni upplevde G5:an.
Det ska bli! Ett tips är att titta in på www.99musik.com om det är just musik + G5 som intresserar dig. När jag väl har fått min 2 Ghz så kommer jag göra ett ordentligt test med musikapplikationer och publicera det där.
T...ett tag fick jag intrycket av att Apple snart går i konkurs.
David
Hoppas det intrycket har lämnat dig nu. Apple är ett av de mest välmående datorföretagen och går med vinst.
Ryktet om Apples snara hädangång har nog hängt med sedan de startade i slutet av 70-talet. Det har definitivt funnits sedan jag började med mac under det förra årtusendet (1996 närmare bestämt).
Jag hoppas, och tror, att du blir nöjd med din kommmande investering och du är mer än välkommen till den "rätta" sidan
Tycker nog G5an verkar vara en av de få Apple-datorer på senare tid som inte kräver att man väntar på en rev 2 (eller B). Fast man vet ju aldrig hur den kommer vara förrän den sitter framför en på skrivbordet. Vad jag kan tänka mig till en Rev 2 är väl fler PCI-platser och mer expansionsutrymme innuti (som i G4an) men annars är det svårt att hitta självklarheter till en rev 2. Så jag säger som de andra, vänta på tester (gärna från just musikfolk) sedan är det bara att slå till, det är iallafall min plan (även om just musiktester inte är det jag personligen är mest intresserad av).
Det behövs inte att vänta på tester !
Det är ju helt ny generation som tagit rejäl skutt upp åt.
Det räcker gå till Apple hemsidan där de har redan gjort oberoende tester http://www.apple.com/powermac/
Jag har redan beställt dual G5 i juni !
När Panther kommer ut blir det snabbare arbetsflöde och dessutom när 64-bit program kommer blir det otroligt snabb.
Undan för undan på mjukvarusidan blir G5 enastående snabb datorn.
Skrevs ursprungligen av Fleno
:eek: Apple är väl numera ett mycket välmående företag ekonomiskt sett?
Jo, marknadsandelen är inte så lysande, men ekonomiskt går Apple bra. Jag läste att dom har industrins högsta marginaler på sina produkter (vilket retar en del macanvändare men krävs för att kunna lägga så mycket pengar på FoU som Apple gör).
Skrevs ursprungligen av REP
Det behövs inte att vänta på tester !
Det är ju helt ny generation som tagit rejäl skutt upp åt.
Det räcker gå till Apple hemsidan där de har redan gjort oberoende tester http://www.apple.com/powermac/
Dom där testerna har varit föremål för enormt mycket diskussioner på nätet. Låt oss bara konstatera att det är Apples marknadsföring det handlar om och därmed vinklade, förstås. Så vill man ha oberoende tester (om det nu finns sådana) så får man vänta tills maskinerna testats av utomstående.
Därmed inte sagt att G5 inte skulle vara ett stort steg framåt.
Att jag ska köpa G5:an,det är spikat.Jag blev bara orolig när man fick tipset om att vänta till rev2 kom.Jag förstår att det är den bästa lösningen i det långa loppet men som sagt,tänk er själva om ni har väntat på att köpa er första Mac i 6 år och sen få ett sånt besked!!!!
Jag gnäller som sagt inte på dig (kommer inte ihåg ditt namn) som skrev det,jag blev så knäckt bara.
Ha d bra
Skrevs ursprungligen av mattan
Vad gäller gamla PCI-kort som inte passar i nya slotar så innebär ju inte det att dcet är fel på datorn.
Är det verkligen så illa? Inga av dagens PCI-kort passar i G5?
Inte för att jag har en uppsjö av dyra kort jag bara vill ha över den dagen det blir dags. Mitt nya kort jag tänkt skaffa får då vänta tills G5an finns hemma och mitt tilltänkta kort är portat för G5, om någonsin.
Tack för OsXaudio länken.
Här får du två användbara länkar till:
Harmony-Central: http://www.harmony-central.com
MacMusic: http://www.macmusic.org
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Inte för att jag har en uppsjö av dyra kort jag bara vill ha över den dagen det blir dags. Mitt nya kort jag tänkt skaffa får då vänta tills G5an finns hemma och mitt tilltänkta kort är portat för G5, om någonsin.
Det har jag svårt att tro.
Förmodligen är det att vissa kort med ett visst chip inte är helt kompatibelt?
Jag vet tex att gamla versioner av Audiomedia III-ljudkortet inte funkar i färgglada Macar, men att dom går att uppgradera. Borde väl vara nåt liknande här isåfall?
Skrevs ursprungligen av Jörgen U
Nej, så illa är det inte. vad jag har förstått så kommer de flesta PCI-kort väl att funka. Jag har dock läst någon rapport om just ljudkort som inte funkar i PCI-X-sloten. Hittar dock inte länken nu.
Vad jag menade var att det är ju inget "fel" på datorn om nu så vore fallet.
Här kommer en länk som lite mera exakt preciserar vad det rör sig om gällande PCI-platserna.
Mitt M-Audio Delta 1010 funkar inte till G5:an just nu.Men om jag ska vara ärlig så har jag ingen lust att sitta på ett sånt kort när man kan köra FW.Ego Systems (ESI) släpper sitt HexaFire kort i slutet av månaden och det Audio Interfacet verkar lovande.
16 balanserade in/ut,midi,8 micpre's,s/pdif,Adat,wordclock etc etc.
ESI har ju ett gott rykte när det gäller deras drivrutiner och det är värt de extra pengarna som ESI vill ha.
En fråga till,går det att köra 2 eller fler CRT skärmar på G5:ans ATI Radeon?
En fråga till,går det att köra 2 eller fler CRT skärmar på G5:ans ATI Radeon?
Alla grafikkort i G5orna har stöd för två skärmar, om det var det du menade. Dock behöver du div. konverterare till ctr (adc/div).