Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta en kamera för mig.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 15:20

Hej på er.
tror jag har gjort en tråd om detta tidigare men då var frågan liknande men inte samma.
Kan ingenting om kameror, alls.

Jag skulle vilja ha en bra startkamera som innehåller många funktioner som finns på proffskameror (så man lär sig) men samtidigt vill jag inte bära runt på en enorm pjäs.
Möjligheten att påverka skärpdjup (heter det va när man fokuserar på förgrund och bakgrund blir suddig) är viktigt.
Megapixlar och massor med specialfunktioner är inte viktigt.
Liten storlek och bra menyer är viktigt.

Tack på förhand.

• Avstängd
  • International user
  • 2010-11-03 15:24

Eftersom du inte anger någon budget tänker jag vara taskig och föreslå Leica M9.

Så. Nu har du fått det bästa tipset. Alla tips efter detta kommer föreslå kameror som är underlägsna denna. Glöm inte att du behöver ett objektiv till!

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 15:30
Ursprungligen av Mattias L:

Eftersom du inte anger någon budget tänker jag vara taskig och föreslå Leica M9.

Så. Nu har du fått det bästa tipset. Alla tips efter detta kommer föreslå kameror som är underlägsna denna. Glöm inte att du behöver ett objektiv till!

Så fruktansvärt bra är den inte, brusar rätt mycket och är ganska långsam.
Du får knappast ner en M9 med glugg i fickan om det inte ska se löjligt ut, eller vara obekvämt. Så det var en löjligt förslag. Dessutom kostar en M9 med bra glugg nästan 100.000 kr, det var nog inte det Acke var ute efter.

• Avstängd
  • International user
  • 2010-11-03 16:34
Ursprungligen av Konrad:

Så fruktansvärt bra är den inte, brusar rätt mycket och är ganska långsam.
Du får knappast ner en M9 med glugg i fickan om det inte ska se löjligt ut, eller vara obekvämt. Så det var en löjligt förslag. Dessutom kostar en M9 med bra glugg nästan 100.000 kr, det var nog inte det Acke var ute efter.

Jajja. Min smilie var tydligen inte nog. Men ok....

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 15:27

Panasonic Lumix DMC LX5.
Jag har föregångaren, LX3. Och den är jag mycket nöjd med.
Storleken är avgörande och bildkvaliteten. Den måste gå ner i fickan. Alla som konkurrerar är för stora.
24 mm vidvinkel och ljusstyrka 2,0 är avgörande, i alla fall för mig, samt möjligheten att ha en extern sökare så man slipper glo på displayen hela tiden, med raka armar.

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-11-03 15:48

Då rekommenderar jag Panasonic GF1 med pancake-linsen. Skärpedjupskontroll är tydligen übersmidig med den. Panasonic Lumix DMC-GF1 Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

Själv kör jag en LX-3 som också är mycket bra men inte fullt så rolig som GF1. Dock är LX-3 mindre och något enklare att ha med.

• Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-11-03 16:41

Sony NEX-5 , det jag gillar med den är just anställningsbarheten , vill ha en liten kamera ta på pankaks objektivet, vill jag ha storma möjligheterna tar jag 18-200 (som jag inte äger ännu) men då blir ju kamera stor med..

Sen , nej Sony når inte i handhavande upp till min gammla Nikon D-80 som dog

Men kolla in NEX-5

Ursprungligen av danielj:

Sony NEX-5 , det jag gillar med den är just anställningsbarheten , vill ha en liten kamera ta på pankaks objektivet, vill jag ha storma möjligheterna tar jag 18-200 (som jag inte äger ännu) men då blir ju kamera stor med..

Sen , nej Sony når inte i handhavande upp till min gammla Nikon D-80 som dog

Men kolla in NEX-5

Jag hade nog skaffat en NEX-5 nu också. Nu med nya firmwaren är mina handhavande- och funktionsmässiga invändningar i princip borta, och den har ju grym bildkvalitet. Men Panasonic kan aldrig bli fel det heller...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 16:46

Hittade den här länken. Antagligen bättre än GF1:an Panasonic GF2 may be unveiled this week | Electronista
Vad är det som skiljer GF1 och LX5 åt och vilken är bäst för mig?

Ursprungligen av acke:

Hittade den här länken. Antagligen bättre än GF1:an Panasonic GF2 may be unveiled this week | Electronista
Vad är det som skiljer GF1 och LX5 åt och vilken är bäst för mig?

Spännande med GF2, det visste jag inte.

I övrigt tror jag du gör dig själv en tjänst om du jämför de båda på Digital Camera Product Reviews: Digital Photography Review

Sedan kanske du kan fingra på dem i en lämplig butik där du bor.

• Avstängd
  • International user
  • 2010-11-03 16:55

Den största skilnadne: GF1 = Utbytbara objektiv. LX5 = Fast zoomobjektiv. Vill du ha möjligheten att byta objektiv till förmån för en lite då klumpigare kamera så är GF1 (eller GF2 om den nu kommer) ett bra alternativ, men den är svår att få ner i fickan om du kastar på något annat är 20 1.7 pannkakan. Där funkar LX5 bättre. Om du inte har Lightroom så kan du kolla på Leica Dlux-5. Samma kamera som Panasonice LX5, men med bättre mjukvara. Har du redan Lightroom så kan du bortse från Leican.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-03 17:25

GF1 går inte ner i fickan om man inte vill se ut som en friluftsmupp med 1.000 fickor i en muppväst. Bästa point-and-shoot-kameran är LX5 (eller Leica D-Lux 5 om man vill betala 2.000 mer för en röd logga).

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-11-03 20:22
Ursprungligen av Konrad:

GF1 går inte ner i fickan om man inte vill se ut som en friluftsmupp med 1.000 fickor i en muppväst. Bästa point-and-shoot-kameran är LX5 (eller Leica D-Lux 5 om man vill betala 2.000 mer för en röd logga).

Äsch, har man pancaken på så tar den inte speciellt mycket plats...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-03 17:44

Att den går ned i en ficka är ett måste. Lutar åt att köpa när jag åker utomlands då det verkar rejält mycket billigare. Hur är det med garanti på kameror från Panasonic, är det worldwide?

Tack för alla svar!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-11-03 19:17

Fujifilm FinePix X100 tycker jag verkar intressant. Retrosnygg kompaktkamera med ljusstarkt objektiv och lika stor sensor (APS-C) som i en systemkamera.

Dock är den inte jätteliten och lär väl inte vara direkt billig när den släpps i början av 2011.

Fujifilm unveils FinePix X100 large-sensor compact: Digital Photography Review

Olympus E-P2 Pen låter inte helt oävet med utbytbara objektiv. Har inte provat själv, men hört att de är bra. Kostar dock en del.

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-11-04 17:38
1
Bevaka tråden