Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vänta eller sälja?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2010-11-05 09:35

Jag funderar lite på om det är värt att vänta på en uppdatering av FCS.

Har jobbat länge med redigering, först mest med Avid, och sen bara 2 år tillbaka med Premiere (för att få ett bättre flöde mellan PS och AE).

När det var dax att köpa in grejer till min egen firma (som jag har vid sidan om mitt vanliga jobb) ville jag ha en mac, och jag diskuterade det hela med bekanta som sade att det var klart att man skulle köpa FCS, det är ju typ bäst och man väljer själv, man kan klippa både som i Avid och Premiere... eller hur.

Jag köpte FCS, dels för att jag tänkte att det skulle vara väldigt bra och dels för att jag tycker att det är kul att lära mig nya program. Självklart vet jag att det tar tid att komma in i nya upplägg, men jag måste säga att jag tycker att allt känns väldigt gammalt och ganska slött. Och framförallt saknar jag fler enknapps-kommandon, behöva cmd-klicka för att zooma in och ut i timelinen känns väldigt ooptimalt för mitt arbetssätt.

Sedan det här med seamless integration... nja. Det känns väl mest som ett gäng helt olika program som de lagt i samma låda.

Nu har jag ju mest skrivit negativa saker här, men det är klart att det finns en del jag tycker är bra.

Frågan är ju dock om man ska sälja av programsviten och skaffa cs5, eller om man ska vänta och se om det kommer en fin uppgradering. Projektet jag sitter med nu kommer jag sitta med till december/januari, så det blir inte före dess.

Hur hade ni gjort i mina skor?

• Oregistrerad
  • 2010-11-05 10:47

FCS är världens billigaste bundle för proffs - det är kraftigt subventionerat av Apple (man måste ju ändå köpa deras burkar för att köra det). FCS tar över marknadsandelar i ett globalt tempo. Hollywood är snart helt FCS-fierat.
Tangent-profiler ställer man själv in som man vill ha det - och man kan göra mycket med bara skrollhjulet :-).
Integrationen mellan programmen är som det är - det kan inte vara på så många andra sätt. Dom flesta proffs bryr sig föga om all denna "integrering" av olika verktyg - man har arbetsflöden som inte hänger på sådant duttande hit och dit. FCS ÄR olika program dom lagt i samma låda - det är så det ska vara. Industrin vill ha det så. Avid är inte heller allt-i-ett.
Slöheten beror nog på din burk - på min MacPro flyger det. Rullar fint på en MBP också. Hyfsat ny.

Behöver du andra verktyg i CS5 (som också är en bunt program som påstår vara "integrerade") så ska du satsa på det. Använder du bara Photoshop så skulle jag bara köpa det - eller du har det väl redan - och fortsätta resan med FCS - du vänjer dig och snart är du fast. Allt är en vanesak.

Det är Aldrig fel att samma gubbar och tanter gör både mjuk- och hårdvara. Själv tror jag dessutom att Adobe snart lägger ner Premiere Pro för Mac. Det har varit mycket nära förr och med tanke på FinalCut's enorma framgångar så är ju inte gissningen direkt snurrig.

Jag har sett en miljard Macar runt världen som står och tuggar videoprojekt professionellt; INGEN har rullat Premiere - alla har rullat FCP eller Avid. Alla.

Updaten som kommer - dom kommer ju alltid - är inget mirakel. En gigantisk industri accepterar inte dramatiska förändringar hur man klipper video/film. Det gör man på samma sätt idag som man gjorde när NLE kom. Ordbehandlare - Word t.ex. - ser också ut som det gjorde när det kom. Det finns vissa "naturlagar" när det gäller sådant här. Revolutionerna kör man för allmogen (iMovie t.ex.). Man flyttar inte heller rattar och pedaler på bilar. :-D. Så - nästa FCS kommer att handhavas på samma sätt som förr - bara mindre justeringar och tillägg...och fixar under huven. Så har det varit i 15 år och så blir det 15 år till.

Härligt med så tvärsäkra människor....

• Oregistrerad
  • 2010-11-05 17:34

Va inte så svensk Slappna av. Man behöver inte skriva "tror" och "antar" och "kanske" och "eventuellt" och "möjligen" hela tiden. Det är bara jante-trams som segar ner texten. Detta är ju ändå underförstått av alla med normal IQ - ty ingen "VET" ju och något "SÄKERT" finns inte. Spekulation och spåneri är kärnan i ett internetforum - annars kan man nöja sig med Wikipedia.

Ursprungligen av Goflorp:

Härligt med så tvärsäkra människor....

• Medlem
  • Borås
  • 2010-11-05 18:08

Tack för lektionen.

Nu jobbar jag inte med Hollywoodproduktioner, så det kanske skulle vara möjligt med något annat än FCP eller Avid.

Ang att program är sig lika så stämmer det inte med Premiere iaf, jag testade det 98 tror jag det var och hade pga det avfärdat programmet fram till ett par år sedan när jag tog hem och testade cs4. Anledningen var jag att jag var så förbannat trött Avids känslighet för format mm, i express HD-verisionen. Jag vet att om man har ett helt Avid-system, som jag också jobbat på så är ju allt mycket bättre, men det handlar om pengar.

Jag har en iMac i7 som jag köpte i somras, handlar ju om pengar där med, men jag tycker att den borde klara en del.

Och ja, Premiere, Photoshop och AE jobbar väldigt integrerat med varandra.

Och nej, det är absolut inget glättigt ala iMovie jag är ute efter.

• Oregistrerad
  • 2010-11-05 18:15

Då är nog Adobe-bundlen din grej. Nästa FCS kommer inte att göra det "enklare" för dig eller få dig att känna dig mera hemma. Inga dramatiska förändringar i flöden kan väntas och användning av tangenter (som man alltså kan customajsa) och mus kommer att vara identiska som nu. Annars revolterar industrin :-D.

Ursprungligen av odlarn:

Tack för lektionen.

Nu jobbar jag inte med Hollywoodproduktioner, så det kanske skulle vara möjligt med något annat än FCP eller Avid.

Ang att program är sig lika så stämmer det inte med Premiere iaf, jag testade det 98 tror jag det var och hade pga det avfärdat programmet fram till ett par år sedan när jag tog hem och testade cs4. Anledningen var jag att jag var så förbannat trött Avids känslighet för format mm, i express HD-verisionen. Jag vet att om man har ett helt Avid-system, som jag också jobbat på så är ju allt mycket bättre, men det handlar om pengar.

Jag har en iMac i7 som jag köpte i somras, handlar ju om pengar där med, men jag tycker att den borde klara en del.

Och ja, Premiere, Photoshop och AE jobbar väldigt integrerat med varandra.

Och nej, det är absolut inget glättigt ala iMovie jag är ute efter.

• Medlem
  • Borås
  • 2010-11-05 18:22

Jojo, alltså, knappkommandona är ju bara att joxa om. Det är ingen big deal.

Men det är andra saker jag stör mig på med.
Typ att Compressor tar år och dagar att komprimera.
Om jag skickar ett multispårsprojekt till Soundtrack Pro, när jag sedan mastrar ner det till ett 2-kanalsspår, blir detta i en annan hastighet. Jag måste mao sänka hastigheten på hela ljudklippet för att få det att synka.

Det var de grejer jag kom på på rak arm. Sedan känns väl inte Log and transfer som nån höjdare, känns lite som att återgå till band.

MEN, som jag sade förut, det finns mycket jag tycker är bra med.

• Medlem
  • International user
  • 2010-11-09 08:48

Jag är själv orolig över fcs paketets framtid. Idagsläget är det ett skämt rakt igenom (personlig åsikt)
Men som trogen fcp användare så kommer jag hålla mig tills nästa uppgradering kommer för att se om det är nått att ha eller inte.

Idag sitter jag uteslutet med fcs paketet på den senaste, fetaste macbook pro och det köpet va ett stort misstag. Så ofta som jag blir förbannad över tiden det tar att göra vissa saker han inte hänt sen 2002 med G4 maskiner.

Kanske intressant att titta på?

4-Part Premiere Pro ”Switcher" Series Coming Next Week

"More and more Final Cut editors are using Adobe Premiere Pro CS5 to make them more efficient. If you’re wondering if Adobe Premiere Pro is really worth the switch, join Adobe in this four-part web series featuring Final Cut editors and how and why they use Adobe Premiere Pro CS5.

You’ll learn the real story on Adobe Premiere Pro’s Mercury Playback Engine, what it means to edit DSLR footage natively, and how you can remove bottlenecks in your pipeline when working with Adobe After Effects and Photoshop. We’ll follow up the series with a Q&A session to get your questions answered."

via: John Nack

1
Bevaka tråden