Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fungerar WINS?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur fungerar WINS egentligen? Jag har ett nätverk med 20 datorer (win 2k) och en server med win 2k server med WINS-tjänsten installerad. När jag ställer in att en windows-klient skall använda sig av WINS kommer den inte alls åt servern och ser ingen annan på nätverket. När jag ställer in WINS på en Mac OS X klient (det finns ingen sådan än, det är bara min bärbara för tillfället) kan jag se servern med korrekt namn men inga andra datorer.

Fungerar inte WINS så att den samlar in namn på datorer i nätverket och sparar undan vilka adresser dessa namn hör ihop med så att en sökning efter \\datornamn inte behöver bli en broadcast utan bara en förfrågning till WINS-servern, eller har jag missuppfattat något?

Och när jag ställt in WINS i Mac OS X vart är det då meningen att jag ska kunna använda det? På en PC kan jag gå in på intranätet genom att tex. skriva http://servernamnet, kan jag få samma sak att fungera på en Mac mha. WINS eller måste det skötas med DNS?

Jag har letat efter praktisk information om WINS men inte hittat något som förklarar hela sammanhanget, är det någon som vet någon bra sida eller känner för att förklara lite? Tex. hur vet jag om WINS verkligen används, finns det några testverktyg etc?

Jag vet att detta inte är en egentlig Mac-relaterad fråga men men....

• Medlem
  • Kungälv
  • 2003-08-21 11:18

WINS (Windows Internet Name Service)
Datornamn på PC är uppbyggda enligt Microsofts NetBIOS-standard. Men ett TCP/IP-nätverk använder sig som bekant inte av datornamn utan av IP-adresser för att hålla reda på olika nätverksresurser.

För att underlätta för användarna, så att de slipper hålla reda på IP-adresser, så kan man installera en WINS-server. WINS översätter sedan IP-adresser till NetBIOS-namn. (Till skillnad från en DNS-server som översätter IP-adresser till internetnamn) Exempel:
TCP/IP-numret "172.16.0.185" översätts till NetBIOS-namnet "dator157". Istället för att skriva http://172.16.0.185 kan man istället skriva http://dator157 i adressfältet i webläsaren. Både på Mac och PC.

Alla WINS-klienter måste vara konfigurerade med IP-adressen till WINS-servern. Denna metod kallas p-node. p-node använder sig inte av broadcast.

WINS fungerar så här:
1. När en WINS-klient startar sitt system med en viss IP-adress registrerar den sitt NetBIOS-namn. WINS-servern lägger då till en koppling i sin databas mellan NetBIOS-namnet och IP-adressen.

2. När en WINS-klient initierar ett NetBIOS-kommando, för att kommunicera med en annan host, så skickas en förfrågan som skall översättas till WINS-servern istället för att skicka ett broadcast.

3. När WINS-servern hittar en koppling mellan NetBIOS-namn och IP-adress så skickas svaret tillbaka till klienten. Om WINS-servern av någon anledning inte skulle vara tillgänglig så byter klienten till b-node och skickar istället ett broadcast.

WINS-servern är dynamisk och replikeras till andra WINS-servrar i nätverket genom att de antingen är push- eller pullpartners eller både push- och pullpartners.

Om du vill skapa SMB-resurser (fildelade mappar) på en Mac med Mac OS X så kan du t ex använda SharePoints 3.2. Finns att hämta här. En nyhet i version 3.2 är att den har stöd för WINS.

Computer Browser Service
Computer Browser Service är den tjänst i NT som tillhandahåller en lista över NT-domäner, datorer, och resurser som visas när man öppnar nätverksikonen på en PC. I en NT-domän är varje NT-server en Browser som tillhandahåller listan till övriga PC:s.

Om du vill browsa nätverket efter SMB-resurser med en Mac, på motsvarande sätt som med en PC, så kan du i Mac OS X t ex använda SMB Browse. Den finns att hämta här

Då slipper man att skriva in hela sökvägen i "Anslut till server..." i Gå-menyn.

Senast redigerat 2003-08-21 12:20

Tack så mycket, en perfekt genomgång. Ungefär så jag trodde det fungerade. Fick det att fungera till slut, felet jag gjort var att jag stängt av Netbios over TCP/IP, trodde att det var överflödigt när man använde WINS men det var det ju visst inte. Än en gång, tackar så mycket.

1
Bevaka tråden