Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac till mor?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag behöver lite råd. Min lilla mor har haft en gammal PC i många år, i princip sedan hennes (numer bortgångne) mans gamla Mac Classic lade av i början av 2000-talet. Hon gillade macen bättre, vilket hon bestämt påpekat ett par gånger, men vande sig till slut vid PC'n. Hon är väldigt negativ till förändringar, och vill att allt ska vara på ett visst sätt.

Det är inte förrän nu när hon lever ensam som hon funderat på att skaffa sig en, citat; "svinstor mac". Alltså en iMac. Och självklart vill jag ju hjälpa henne med detta, men de skönheterna är ju knappast billiga på en enmansbudget. Samtidigt är jag lite skeptisk till andrahandsmarknaden, eftersom det är viktigt att hon har någon typ av garanti om datorn skulle strula.
12 000~ är ändå hyfsat överkomligt för en dator, men om det gick att få tag på för ett par tusenlappar mindre skulle det kännas mycket bättre.

Ett alternativ är ju definitivt att köra på ett iMac av förra generationen. Datorn lär ändå hålla ett tag - hon kommer inte använda den till tunga grejor, utan mest till att föra över bilder, surfa, maila och skriva ut. Har ingen aning om hur hon kommer att reagera på ett nytt operativsystem, men hon är redan nu irriterad över Windows och dess nycker, så jag tror det bara kan bli bättre.

Så, kravlistan:

* iMac, senaste eller näst senaste generationen.
* Någon form av garanti om det skulle bli krångel, gärna via en snäll återförsäljare, men om det går att handla en använd mac och ändå ha en garanti vore det toppen.
* Om möjligt, runt 10 000-kronorsstrecket.

Mina två systrar har börjat använda apple-produkter, och nu har deras familjer varsin macbook - så mor kommer nog inte känna sig helt utanför. Men ändå. Har någon några matnyttiga erfarenheter av att få en förälder eller äldre släkting att 'switcha' på ett så smärtfritt sätt som möjligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-15 11:21

Lisa,

Kolla in Björnströms tråd här i forumet som handlar om att just hjälpa (svär)färäldrar över till den ljusa sidan.

Mina egna erfarenheter sträcker sig ända till mitten på 80-talet, då min far bytte från PC till Mac. Som den egenföretagare han var, fann han inget nöje i att lägga ner en massa tid på att administrera datorn (Commodore-PC) till förmån för att kreera & producera.

En SE/30 kom in i familjen…"å resten är histora".

Att sedan, som du skrev -"Mina två systrar har börjat använda apple-produkter…" gör ju att din mor har fler i sin närhet att fråga om hon stöter på patrull.

Lycka till,

- Torkel

Ang. garantin så kan man ju kolla efter maskiner som sålts med AppleCare, dom har då 3 års garanti istället för 1.

Jag har varit och kollat i Björnströms tråd, det var upplyftande läsning - men det jag är ute efter är var man kan få tag på en passande mac och, egentligen, vilken typ av dator lilla mor verkligen behöver. Är det mer värt att dirigera henne till en begagnad iMac i gott skick än att satsa på en ny? Det balanserar lite mellan trygghet och pris.

Kan man ens köpa begagnade macar via återförsäljare? För om något skulle trilskas vore det bra om hon kunde få någon form av garanti för att allt ska funka, om än liten. Har också funderat på att skaffa henne en mac mini och koppla upp den mot en billig skärm, men då försvinner lite av den helhetskänsla som hon säkert skulle uppskattat...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-15 14:22

Kolla refurbished macar. De kommer med 1 års garanti och du kan köpa till Apple Care och få 3 års garanti. Brukar vara några tusen kronor billigare.

//Rob

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2010-11-17 20:51
Ursprungligen av Robo-X:

Kolla refurbished macar. De kommer med 1 års garanti och du kan köpa till Apple Care och få 3 års garanti. Brukar vara några tusen kronor billigare.

//Rob

och var köper du dessa i Sverige?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-17 22:44
Ursprungligen av mattem:

och var köper du dessa i Sverige?

Finns på Apple store men kanske inte i Sverige. Kanske har någon Apple återförsäljare bra priser på förra modellen. Kan löna sig att ringa runt lite. Köpa begagnat går ju också men fi får räkna med att om den går sönder kan det bli dyrt.

//Rob

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-11-17 21:20

Snälla snälla, köp INTE en begagnad Mac. Självklart ska din mor få en splitterny Mac! Låt henne få uppleva känslan av att SJÄLV få öppna en alldeles ny och fin Mac. Köp från en lokal handlare som TYCKER OM att ge sevice och som GILLAR när kunderna kommer in för att få hjälp. Din mamma har förhoppningsvis många roliga stunder att se fram emot

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-11-17 22:35

Kamn en mini och en bra skärm vara ett alternativ?

Mor min är strax över 50 och använder en imac 24" alu och en macbook vit ny (som hon fick av skolan hon jobbar på)

Visst att hon ringde lite då och då och frågar sina söta frågor om hur man t.ex. bränner skiva iTunes, medan hon frågar brukar hon själv komma på hur man gör och är alltid överraskad över hur lätt allt är med mac.

Inga frågor från OS om massa uppdateringar av virus skydd eller liknande.

Din mor kommer med all säkerhet bli otroligt nöjd med ny mac, trots deta nya OS't. Grunderna har jag såklart visat henne och förklarat men hon har lärt sig förvånansvärt mycket på egen hand.

Helt enkelt tycker hon att hennes digitala liv underlättats otroligt och hon utnyttjar sin dator mycket smartare och bättre.

Rekommenderar STARKT att din mor ska in i Mac världen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-18 11:17

Varför inte köpa en MBP eller Air? Det är alltid skönt att kunna flytta runt saker och ting. En extern skärm kostar ju så lite och de små bärbara är ju hyfsat "odyra" nu.

IMHO behöver hon verkligen inte en iMac som jag anser är prestanda maskiner, speciellt med tanke på hennes användningsområde.

Min mamma har en MBP 13" som hon är nöjd med. Hon sitter inte så ofta men surfar, mailar och bokar biljetter. När den inte används åker den ner i någon byrålåda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-22 19:13

Som det är nämt ett par inlägg upp. Kolla efter mac-återförsäljare som ibland säljer ut gamla generationer för ett nedsatt pris, som här till exempel:
iMac 21.5" Core2Duo 3.06GHz/4GB/500GB/GeForce 9400M/SD Utförsäljning! / MB950S/A / iMac 21,5" / Apple / Stationära / Datorer / Hem / mstore - din Mac-butik på nätet!

Sam refurbished-datorer, dock med en begränsad garanti (3 månader i det här fallet):
http://www.mstore.se/m4n?seid=etailer-product&cat1id=10&prodid=384194&famid=0&cat2id=1&viewMode=1&manid=0&catgr=0

Annars är ju en Mac mini helt klart ett alternativ, speciellt om hon nu har tangentbord, mus och skärm till sin PC som med största sannolikhet funkar till Mac minin.

Ursprungligen av Solid:

Annars är ju en Mac mini helt klart ett alternativ, speciellt om hon nu har tangentbord, mus och skärm till sin PC som med största sannolikhet funkar till Mac minin.

Såvida de inte har PS/2-kontakter, vilket de med stor sannolikhet har om datorn införskaffades i början av 2000-talet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 00:42
Ursprungligen av Papperskatt:

Såvida de inte har PS/2-kontakter, vilket de med stor sannolikhet har om datorn införskaffades i början av 2000-talet.

Det löser man med 99kr och en Julabeställning. Finns fler varianter på Kelkoo. Finns ännu billigare på andra sidan vattnet, men med frakt, tull och besvär inräknat skulle jag tippa på att Jula ändå vinner.

.. ibland kan det vara skönt att shoppa nytt också. Men om det finns service och garanti kvar på maskinen kan det ju ändå vara ett alternativ att köpa begagnat, eller hur? Övervägde själv att köpa begagnat för en tid sedan då min trotjänare (en vit imac) fick logik-korts-flipp. Efter många om och men hamnade vi på Mstore som hade förra säsongens Imac till några tusingar mindre än de nya och med nästintill samma innehåll som de nya. Så mitt tips blir länken:iMac 21.5" Core2Duo 3.06GHz/4GB/1TB/Radeon HD 4670 256MB/SD/ utförsäljning / MMC413S/A / Stationära / Datorer / Produkter / mstore - din Mac-butik på nätet!

Nytt är alltid trygghet. Och det ska det ju vara både till mor och en själv. Oavsett om det är en Mac eller en Pc.

Det kan också gå så illa som att svärmor som fick köpa begagnad Imac genom sin son - jodå, med stor hjälp. Hon är idag med en Imac - visserligen fungerande - men med en fläkt som låter som en tröska. Det är knappt man vågar starta den ens i fruktan att den ska bli överhettad. Och hon tror att det ska vara så (för att hennes son säger att den ska vara så och den alltid har låtit (som ett tröskverk)).... så Även om jag pekar på motsatsen och tycker att hon ska lämna in den för översyn och reparation.

Så kan det bli.

Senast redigerat 2010-11-26 09:19

Angående tveksamheten om att din mor kommer att uppskatta byte till Mac OS X, så är det ju också så att du faktiskt kan installera Windows, utifall hon verkligen, verkligen skulle längta tillbaka.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Angående tveksamheten om att din mor kommer att uppskatta byte till Mac OS X, så är det ju också så att du faktiskt kan installera Windows, utifall hon verkligen, verkligen skulle längta tillbaka.

Ser bara tre anledningar till att behöva göra det för en vanlig dödlig idag

a) Office

b) man "känner sig inte hemma"

c) man har ngn obskyr pryl (konstig videokamera, hålremseläsare, gammal GPS)

Numera finns ett allldeles färskt officepaket, som gör att Office faktiskt är bättre på Mac än på PC. Skulle kunna vara om man äger en speciell version och vill enbart hålla sig till den då. Fråga B brukar ge sig inom 10 dagar, då kommer vanan...
I fallet C är det i många fall lika bra att köpa ngt nytt.

T o m AutoCad finns ju numera på Mac om man vill

Men visst går det att installera Windows och alltid boota i det om man så önskar. det fanns ju t o m ngn norrlänning här ett tag som köpte en iMac 27" enbart för att köra Windows på den...:-)

Har du gett en iPad en tanke?

Det är ju den perfekta datorn om man är äldre och liksom inte är intresserad av datorn i sig.
De vill liksom "kolla ngt", inte som vi, fiddra med datorn 4timmar.
Den startar på bråkdel av en sekund, kan användas var som helst, klarar surfa, läsa saker, email, se på play-tv och tusen andra "nyttor".

Varför skall morsan promt ha en "dator"

Jag hade köpt en till mina päron om råd finnes. Du kan ju säga till henne att hon kan prova den här prylen en månad och funkar inte det så sälj den vidare.
Med den hysteri som är kommer ett sånt experiment kosta väldigt lite.
Köper du en 3G så får hon kartor, gps och friheten att kunna maila från varsomhelst.

Enda haken är ju om man inte vill lära nytt...

Andra hakar är ju i ärlighetens namn också det som iPad INTE är bra på, t.ex. en sån detalj som att skriva ut... För övrigt så behövs ju också en dator för att kunna använda iPad fullt ut, eftersom mycket fortfarande måste gå via iTunes.

Men visst, att prova det är alltid värt att prova det som idé.

Ja det kan man ju ha lite olika uppfattningar om, men min erfarenhet är i alla fall den att det finns en hel del konstiga människor där ute som faktiskt föredrar Windows

1
Bevaka tråden