Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotomässan 2010

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hem - Fotomässan Stockholm 2010

Wow, hur fort går ett år egentligen ?!...

Var det verkligen ett år sedan man var på Fotomässan?

LCR

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-18 22:13
Ursprungligen av LCR:

Hem - Fotomässan Stockholm 2010

Wow, hur fort går ett år egentligen ?!...

Var det verkligen ett år sedan man var på Fotomässan?

LCR

Ja, antagligen är det så.

Mmm, hade tänkt planera vissa inköp, spara ihop några kronor...

Nätt och jämt man har tid att gå, knappt några utfunderade köp (det brukar vara billigare på mässan med vissa saker) och vad gäller pengar så finns det alltför många konkurrenter, men man kanske skulle gå och fokusera (mera) på de utställningar som alltid finns. Jag brukar skumma dem för mycket.

LCR

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-19 07:12

Ja, har väntat länge på mässan. Har av någon anledning missat den tidigare år. Min kamera är i stort behov av en "check n' clean".

Så, några tips från er fotomässan-veterander? Vad brukar vara prisvärt? Såg att man kunde få en gratis utskrift om man har med sig en bild på minneskort.

Ursprungligen av dala:

Ja, har väntat länge på mässan. Har av någon anledning missat den tidigare år. Min kamera är i stort behov av en "check n' clean".

Kom tidigt, ställ dej i kön direkt!

Jag tänkte lämna in min Canon förra året, kom ganska tidigt och ställde mej i kön direkt men när jag väl kom fram var de REDAN fullbokade. Jag fick en 500kr rabattsedel på en service och fick posta min kamera till Göteborg senare, fick vänta ganska länge. Visserligen skulle den servicen vara mycket bättre, men struligt.

Ursprungligen av dala:

Så, några tips från er fotomässan-veterander? Vad brukar vara prisvärt? Såg att man kunde få en gratis utskrift om man har med sig en bild på minneskort.

Samma sak här, en jävla massa människor som står och väntar på att skriva ut sina bilder.

Håller med Buchwald, man ska nog gå dit och ta åt sej seminarier, titta på bilderna som ställs ut ta det lugnt istället för att gå på dessa gratisgrejer.

MediaMarkt brukar ha en massa billiga grejer, även dyra kameror, men lite för mycket för impulsköp (beroende på hur mycket pengar man har).

LCR

Brukar tycka det är lagom att införskaffa en nya kamerarem från OP/TECH USA vid mina besök på fotomässan. En riktigt trevlig rem!

OP/TECH USA Pro Strap and Pro Loop Strap

Dock tycker jag den stora behållningen är att träffa allt folk.

Skulle gärna klämma rejält på en Pentax K-5... med batterigrepp på....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-20 11:01

Är fredag, lördag eller söndag bäst?

Ursprungligen av dala:

Är fredag, lördag eller söndag bäst?

Ja...

LCR

Håller med LCR...alla dagar ska man ju dit (dock inte jag...för jag väntar in den på rätt sida landet, hehe). Annars kan man väl säga att Lördagar oftast har mest tryck.

Det beror helt på. Jag föredrar första dagen om det är en mässa där jag vill prata ingående med utställare (då de ofta tröttnat mot slutet av en veckomässa), vissa mässor har barnförbud på vardagen och sedan får barn komma in på helgen eller sista dagen.

Man får se på vad som skiljer dagarna åt (vissa seminarier/presentationer hålls ibland bara vissa dagar) och sedan välja själv.

Personligen föredrar jag vardagar eftersom det tenderar att vara mer proffs än privatpersoner, folk beter sej olika...

LCR

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-20 20:02

Även om man lämnar in sin kamera direkt när man kommer dit, så lär man få vänta 2-3 timmar då många hänger på låset och kön blir snabbt lång. Men om man kan tänka sig att gå runt eller sitta och fika dessa timmar eller göra annat i stan under tiden, så är det ju ett alternativ. Jag och Goflorp var på mässan då den var i Göteborg. Det slutade med att vi hämtade ut hans kamera igen innan det var hans tur och då hade vi yrat omkring där några timmar och var rätt mätt på mässan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-25 06:38

Det kommer många bekanta namn till mässan från Fotosidan.se. Typiskt att de har närmre till Sthlm än till Gbg. Hade varit kul att träffa FS-medlemmar som man "känner" via forumet.

Ni får ha så skoj och kläm lite extra på Fujifilm X100 för mig och berätta hur den verkar vara.

Aaargghh!!!

Man måste ha tid att gå också...

LCR

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-11-25 09:06

Någon som ska gå som vill ha en gratisbiljett?
Jag har kollat med mina vänner men det är ingen som är sugen och jag har tyvärr fått förhinder.
Biljetten gäller som inträde en dag, vilken dag som helst av de tre.

Meddela mig, så skickar jag biljetten idag med post.
Bättre att någon som kan och vill gå får göra det.

Då så, biljetten är paxad!

Senast redigerat 2010-11-25 13:24

Sticker dit en sväng på lördag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-26 16:49

Det blir lördag för mig också. (Lyckades knipa en förköpsbiljett till rabatterat pris tidigt i morse. Yey!) Kanske ses i folkvimlet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 19:01

Då är man hemkommen från en lång dag på mässgolvet. Sammanfattningsvis kan man säga att det var ungefär som jag förväntat att det skulle vara, det vill säga väldigt givande.

Alltid intressant att känna på all dyr utrustning som man inte ens skulle drömma om att investera i. Också kul att företagen har så mycket hjälpsam personal att snacka med. Tyvärr vet de oftast inte mer än oss och flera av dem refererade till rykten som man kan läsa på nätet.

Fotoutställningarna var intressanta och man kunde botanisera och fynda i småmontrarna. Men bäst var nog ändå Fransk Lantings föredrag. Rekommenderas varmt till er som åker dit imorgon.

Angående "Check n' Clean", så lämnade jag in kameran hos Nikon kl. 10.45 (efter att ha stått i kö till parkeringsbiljettautomaten alldeles för länge) och fick då höra att det skulle ta uppskattningsvis 5h! Vet inte om det verkligen tog så lång tid, men hämtade ut den vid 4, då vi skulle dra oss hemöver. Gött att ha en ren sensor i alla fall! Tidigare fick jag retuschera alla bilder tagna med bländare 2.8 eller mindre.

Senast redigerat 2010-11-27 22:32
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 22:32

Vill bara visa upp min fina rena sensor:

Före och efter:

Senast redigerat 2010-11-28 09:09

Snygga bilder?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-28 09:08
Ursprungligen av Goflorp:

Snygga bilder?

Oops.. har fixat det.

Var där idag (lördag) men kom dit för sent så jag fick inte lämna in min kamera för rengöring.
Som tur är bor jag bara en kvart bort med buss (och kommer in som student = 80:- ) så jag kommer hänga på låset imorgon. Behöver verkligen göra rent min sensor då den har flera fläckar (som man visserligen bara ser ibland men de är väldigt störande) och jag aldrig gjort det under de snart tre år jag haft den.
Utöver att (inte) göra rent sensorn blev jag riktigt positivt överraskad av mässan. Fanns otroligt mycket intressant att kolla på. Föredraget om DSLR-filmning av David Bicho var helt klart höjdpunkten, tyvärr missade jag de första minutrarna så jag får ta och kolla in det igen imorgon.

Sen gick jag förbi kaffebrus och inhandlade en softbox (50x50), en YN560-blixt samt ytterligare en mottagare till min Cactus v4 radiosändare. Sparade 653:- jämfört med att handla allt online.
Min första fotomässa och jag kommer helt klart komma tillbaka även nästa år.

1
Bevaka tråden