Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro tappar sitt internet

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-11-20 13:19

Hej!

Jag har en MB pro som är ca 1 1/2 månad gammal men som lever sitt eget liv när det kommer till nätverksanslutningen.

Min MB pro kan visa i nätverksinställningarna att den är ansluten till mitt nätverk och airportstaplarna är helt fulla, men när jag försöker ladda något i Firefox/Safari så står det bara att det är fel på DNS-servern.

Enda sättet för mig att få kontakt igen med nätverket är att stänga av alla program och starta om datorn.

Då tänker du, kolla din router... Till saken är att jag har 3 stycken andra macar hemma (2 laptops och 1 stationär) som inte har några problem med att hitta nätverket även om min MB pro inte gör det. Jag har också testat med en sprillans ny router, samma sak; den tappar nätverket efter ett tag.

Det som är det sjuka i detta är att om jag haft kontakt med nätverket och startat upp Adium/Spotify så fortsätter de programmen fungera medan t. ex Firefox och Safari bara står och laddar.

Om jag "tappat" mitt nätverk och öppnar Spotify så hänger sig däremot programmet under uppstart.

Jag har 10.6.5, senaste versionerna av alla program och ingen aning hur jag ska lösa detta märkliga beteende.

Har ni hört talas om detta problem förut? och har ni någon idé på vad jag ska göra? Datorn känns för ny för att börja bråka redan...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-20 18:32

Innan jag slänger mig i debatten: skilj på signalstyrkan och inställningar. Du kan ha "fullt spjäll" men med felaktiga inställningar fungerar det ändå inte.

  • Medlem
  • 2010-11-20 18:48

Hej Frazze

Absolut.
Jag ska göra ett förtydligande.

När jag beskriver airportstaplarna så menar jag signalstyrka, och den är max antal staplar hela tiden.

När jag beskriver att datorn tappar nätverket så har datorn tidigare fungerat utmärkt med samma nätverk och samma inställningar.
Till trots att aiportstaplarna är på max och det i nätverksinställningar står att datorn har tillgång till ethernet så går det inte längre att använda internet.
Då tänkte åtminstone jag själv att det är fel på min router eller hos internetleverantören jag använder mig av.

Men mina andra dator fungerar på samma nätverk med samma inställningar även när min MBP inte kan använda internet, vilket innebär att det inte borde vara varken router eller fel hos internetleverantören.

Det är också så att jag tappar åtkomsten till internet i Firefox och Safari men kan fortsätta använda Adium och Spotify (förutsatt att de var igång innan datorn fick en dropout från nätverket).

Det andra konstiga är att för att jag ska kunna använda internet igen så måste jag starta om datorn och starta om modem och router. Det hjälper inte att förnya DHCP-tilldelning efter att jag startat om modem/router.

Vad tror ni?

Har du provat om MBP beter sig likadant i andra nätverk? Om så är fallet, börja med att göra en ominstallation av OS X, alltså formatera disken och installera om med orginalskivorna. Kör därefter bara update och kolla om du får stabilitet, utan att lägga tillbaka din backup. Om MBP då blir stabil är det bara att lägga tillbaka backupen bit för bit. Om MBP fortsätter vara instabil efter ominstallation på både ditt och andra nätverk skulle jag lämna in den eftersom det då är troligast ett hårdvarufel. Ps Vad har du för operatör och vilken router? Ds

  • Medlem
  • 2010-11-20 19:21

Har du provat att köra din MBP direkt mot internet, utan routern? I ditt kabelmodem eller ethernetuttag dvs.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-21 11:18

Skulle du kunna fixa skärmdumpar på inställningarna för TCP/IP och DNS från en som fungerar och en som inte fungerar? Båda som ansluter trådlöst förstås.

  • Medlem
  • 2010-11-22 14:37

Korsriddaren. När min MBP väl tappat sitt nätverk så hjälper det inte om jag försöker köra den via nätverksladd från modemet (testat på två olika modem - båda med Comhem som operatör). Det står i nätverksintställningarna att den har kontakt via ethernet men den får ingen åtkomst till nätverket.
Samma sak, jag måste starta om datorn för att den ska kunna använda nätverket igen.

Frazze: Hur går jag tillväga för att göra en skärmdump av program?

Som sagt så fungerar det utmärkt på mina övriga datorer som har samma program, en har samma operativsystem.

Detta är ett mysterium.

  • Medlem
  • 2010-11-22 17:16

Ja du, mitt bästa tips är då att ta back up på allt du vill spara, in med skivorna och blås datorn och installera om systemet. Ibland går det åt mer energi i att försöka hitta problemet än att lösa det. Så hade jag gjort, garanterat. Skulle detta däremot inte funka, så kan det ju vara aktuellt att skicka in den. Har du föresten provat att skapa en ny användaridentitet och se hur denna funkar mot internet? Gör det, så kanske du inte behöver installera om maskinen.

Ursprungligen av gazt:

Korsriddaren. När min MBP väl tappat sitt nätverk så hjälper det inte om jag försöker köra den via nätverksladd från modemet (testat på två olika modem - båda med Comhem som operatör). Det står i nätverksintställningarna att den har kontakt via ethernet men den får ingen åtkomst till nätverket.
Samma sak, jag måste starta om datorn för att den ska kunna använda nätverket igen.

Frazze: Hur går jag tillväga för att göra en skärmdump av program?

Som sagt så fungerar det utmärkt på mina övriga datorer som har samma program, en har samma operativsystem.

Detta är ett mysterium.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-11-22 15:06

Läs i hjälpen hur du gör i detalj. Men CMD-Shift-4 följt av SPACE låter dig sedan välja rätt fönster med ett vänster-klick.

  • Medlem
  • 2010-11-22 17:50

korsriddaren: ahh bra idé med användaridentitet!

Det ska jag testa. Har mycket nu i två veckor, försöker göra det efter det och återkommer.

tack!

  • Medlem
  • 2010-11-22 18:00

Skapa en ny användaridentitet kan du göra direkt. Det påverkar inte den befintliga du redan har. Du kan ju döpa den till test eller vad du vill.

Kan du testa att byta dina DNS-inställningar till Googles DNS:er?

8.8.8.8 och 8.8.4.4

Har tidigare sett att datorer med uppkopplingsproblem i praktiken haft DNS-problem.
Googles DNS:er är snabba och säkra så det finns ingen anledning att köra något annat än dom.

Detta låter nästan som mitt problem (min MBP är snart 3 år), fast i mitt fall tappar datorn kontakten med det trådlösa kortet, och säger att inget är installerat efter att datorn blivit varm. Då blir inte bara alla staplar grå, utan det blir helvitt och en tom triangel istället för gråa staplar.

Kan säga att det är bara reparation som gäller för mig. Provade installera ett helt nytt system och efter att installationen gått klart dog nätverkskortet efter 5 minuter då datorn blivit duktigt varm efter installationen.

Det låter exakt som det bekymret jag har drabbats med sedan 2 dagar sedan.
Nu har jag ju ominstallerat min MBP (juni -09) har även testat mig på att dra ner från en annan dator safari, chrome, opera och div andra program som kopplar upp sig till nätet utan någon eg resultat.

björnström: Dns'en skall man skriva in den i Airport extremen eller i MBP? har testat med bägge kombinationerna o inget fungerar fortfarande.

  • Medlem
  • 2010-12-08 11:20

Björnström: Testade skriva in google i DNS-inställningarna, men utan framgång.

Korsriddaren: har inte hunnit testa din idé med olika användare ännu. Eller användare är skapad, ska bara testa om det blir någon skillnad.

Cyberpet:

Frazze:
Här kommer skärmdumpar. De återges i följande ordning: DNS då internet fungerar, DNS då det inte fungerar, nätverket då det fungerar, nätverket då det inte fungerar, ip då internet fungerar och ip då internet inte fungerar.

Tack alla för all hjälp och alla idéer!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-08 13:59
Ursprungligen av gazt:

Frazze:
Här kommer skärmdumpar. De återges i följande ordning: DNS då internet fungerar, DNS då det inte fungerar, nätverket då det fungerar, nätverket då det inte fungerar, ip då internet fungerar och ip då internet inte fungerar.

Tyvärr bara en massa små tumnaglar som inte är läsbara... Har du lust att fixa?

  • Medlem
  • 2010-12-08 11:22

En bild visas inte i forumet, direkt adressen till denne är:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

  • Medlem
  • 2010-12-08 22:57

Har du provat att ta bort den översta DNS:en? Ser litet skumt ut. Om du kör DHCP så skall det räcka med 192.168... adressen som du får från routern. Antingen eller så att säga. Prova ta bort den översta DNS:en.

  • Medlem
  • 2010-12-11 05:47

kors: Nu testade jag logga ut till en ny testanvändare när nätverket lade av, samma sak. Den hittar inte nätverket + att program som safari, adium, spotify etc. som använder nätverket, hänger sig.
När jag loggar ut användaren och ska byta tillbaks till min vanliga så kommer jag ut till läget där jag kan byta användare, men när jag trycker på min vanliga användare så försvinner fönstret där jag kan välja användare men datorn slutar ladda. För att komma tillbaks till min ursprungliga användare måste jag starta om datorn. När jag gör det så funkar mitt nätverk igen.

Gällande DNS-inställningarna så kan jag inte inte ta bort någon av inställningarna. Texten är grå istället för svart som den brukar och inställningen går inte att ta bort.
Jag har testat köra på googles DNS-inställningar vilket jag upplever fungerar marginellt bättre, där kan jag ta bort DNS-inställningarna.

:/

  • Medlem
  • 2010-12-11 06:35

Jobbigt. Provat att nollställa PRAM och installera om systemet? Det hade jag gjort i ditt läge. Glöm inte att ta back-up på allt innan bara.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-11 11:08

Är bilderna från olika datorer? Alltså från en som fungerar och från en som inte fungerar? Jag får intrycket av att du har skärmdumpat på samma dator när det fungerat respektive inte fungerat, men jag var ute efter en dator som fungerar hela tiden.

  • Medlem
  • 2010-12-11 15:54

frazze..åhå. sorry missförstod. Det är från samma dator när det fungerar och när det inte fungerar.
Återkommer med skärmdumpar från en dator som alltid fungerar, blir nog till veckan (mycket annat nu)

Kors: ja, hade helst velat undvika att installera om allt, men det kanske är det enda sättet.

Jag har applecare på den, så jag funderar på att lämna in den. Vore trist om det vore något med nätverkskortet som bråkar (som nämnts tidigare i tråden).

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • 2010-12-12 01:44
Ursprungligen av gazt:

frazze..åhå. sorry missförstod. Det är från samma dator när det fungerar och när det inte fungerar.
Återkommer med skärmdumpar från en dator som alltid fungerar, blir nog till veckan (mycket annat nu)

Kors: ja, hade helst velat undvika att installera om allt, men det kanske är det enda sättet.

Jag har applecare på den, så jag funderar på att lämna in den. Vore trist om det vore något med nätverkskortet som bråkar (som nämnts tidigare i tråden).

Tack för all hjälp!

Även om du har Applecare. Skulle det visa sig att felet ligger i operativsystemet, så kommer de att debitera dig för undersökningen. Alltså, installera om från början, och hjälper inte detta, ring Applecare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-12-12 13:05
Ursprungligen av gazt:

frazze..åhå. sorry missförstod. Det är från samma dator när det fungerar och när det inte fungerar.
Återkommer med skärmdumpar från en dator som alltid fungerar, blir nog till veckan (mycket annat nu)

Nä, det är ganska viktigt. Du har bara med detta påvisat att felet är intermittent. Så fram med en dator som alltid fungerar.

1
Bevaka tråden