Jag har en första generationens 17'' macbook pro som igår började bli riktigt seg och muspekaren följde inte med när jag rörde runt musen fören några sekunder efteråt, så jag beslutade mig för att starta om den.
När datorn var påväg att starta upp igen fick jag den gråa progressmätarern under det snurrande hjulet och äpplet i ungefär 30 sekunder sedan dog datorn plötsligt. När jag startade upp datorn i verbose mode (terminalläget) så kunde jag se att det sista datorn gjorde innan den dog var att fsck kontrollerade filsystemet på startdisken, gav ett felmeddelande och sedan meddelandet "processor halted"
För att fixa detta startade jag från startskivan (som jag lagt på ett usb-minne) och föersökte reparera skivan med skivverktyg. Detta misslyckades, och skivverktyg sade att jag skulle säkerhetskopiera allt och formateera om disken.
Jag formaterade därför om disken och gjorde en ny installation av snöleopard på skivan, samt återställde systemet från time machine. Nu är datorn fortfarande seg och ibland tar start av program eller musklick minuter från att musklicket gjordes till att programmet är startat eller kommandot tagit effekt.
Skivan går fortfarande inte att reparera med skivverktyg från startskivan.
Beror datorns seghet på diskens fel eller är det symtom av något annat?
Kan diskfelet orsakas av time machine-kopian och föras över från backuppen till startskivan?
Finns det något annat sätt att reparera skivfel än via skiverktyg, till exempel något annat systemreparationsverktyg jag kan installera på en usbstick, som kanske klarar av att fixa felet?
Något annat jag kan göra för attt fixa datorns seghet?