Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stor skillnad med hårddisken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.

Jag är i köptagen och står just nu och velar mellan en MacBook Air 13" 256 GB eller en MacBook Pro 13".
Det jag funderar på är, är det värt pengarna med SSD/Flash-hårddisken? Air'en landar på 15,5 k ungefär och Pro'n på ca 11 k. Rätt stor skillnad.
Jag vet att det är ju lite andra saker som är bättre på Air med, skärmen bland annat, men å andra sidan så har den ju t ex sämre CPU.

Det är ju såklart väldigt individuellt, det förstår jag, men önskar att ni kunde hjälpa mig på traven lite.

Peace.

//Gustav

SSD diskar är väldigt snabba - minst 2-3 gånger så snabb som en vanlig hårddisk. Enorm skillnad i praktiskt användning.

Vanliga hårddiskar kommer inte finnas i bärbara om några år när priserna på SSD är lägre.

Ursprungligen av wendefors:

Tjena...

Tjena.

SSD:n gör som Björnström säger mycket stor skillnad.

Airen är också betydligt mer portabel än MacBook Pron.

Mycket fint med 1440x900 upplösning, men det suger att Airen inte har upplyst tangentbord.

CPU:n kommer du inte att märka av, om du inte redan på förhand vet att du behöver prestanda för "beräknande" uppgifter: encoing, decoding, vissa foto-/videorelaterade uppgifter och vissa spel...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 01:22

15.500? Det låter som 2 GB RAM. Jag skulle tveklöst lägga en tusenlapp till och få 4GB, det gör rejäl skillnad i många sammanhang. Och man kan inte bygga ut minnet i efterhand på MBA:n.

Är det värt det, tja, det beror på vad man värderar och hur man ska använda maskinen. Visst är en 13" Air tunnare och lättare, men den tar ju lika stor plats på skrivbordet.

Å andra sidan så gör SSD:n väldigt stor skillnad för prestanda i många sammanhang. Vanliga hårddiskar kommer nog att vara ganska ovanliga i konsumentdatorer inom bara något år eller två.

Och en 13"/1.86GHz/256GB MBA med 4GB RAM för 16.575:- är faktiskt billigare än en 13" MBP för 11.495 + en Kingston SSDNow V+100 256 GB för c:a 5.800 (i princip samma SSD som sitter i de nya MBA, fast i vanligt 2.5"-format).

Räknar man på det sättet så är det ju t.o.m. nästan jämt skägg mellan en standardbestyckad MBP 13" + SSD och den mest maxade 13" MBA:n.

Klart grabben ska ha en Air!

Ursprungligen av slirak:

15.500? Det låter som 2 GB RAM. Jag skulle tveklöst lägga en tusenlapp till och få 4GB, det gör rejäl skillnad i många sammanhang. Och man kan inte bygga ut minnet i efterhand på MBA:n.

Jobbar som lärare och får education-rabatt så jag har tänkt mig 4 gb.

Hmm, det lutar nog åt Air iaf nu tror jag. Kanske. Ah, fy vad svårt det här är..!

  • Medlem
  • 2010-11-25 02:35

Visst är MBA tunn och lätt att bära med sig, men en MBP är långt mer mångsidig. Mycket fler anslutningar och kan med enkelhet uppgraderas i efterhand om man känner för det, vilket inte går med MBA. Mer prisvärd i mina ögon, inte minst med tanke på att batteritiden är mycket sämre i en MBA efter vad jag läst i tester. Skall man tro macrumors så släpps dessutom en ny MBP snart, så om du kan avvakta ett litet tag. Om inte, köp en MBA.

4GB, SSD, köp! Jag har 11" men även mbp, använder mba mest, särskilt när jag pendlar. Nöjd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-25 08:40

Jag har ännu inte köpt MBA avvaktar fredagens "rea" sedan blir det nog en 13 tums med 4 gig ram.

just vikten och flashsnabbheten är avgörande för mig när det gäller mitt MBA köp.

1
Bevaka tråden