Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Office 2008 segt att stänga av

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-25 21:36

Efter att ha uppdaterat datorn till Snow Leopard går det väldigt segt att stänga av de word, excel och powerpoint... tar ca 10 sekunder och processerna går upp till 100% (kan även se en badboll ibland).
Det tog endast någon sekund under Leopard.

Någon annan som upplevt detta eller som vet vad detta kan beror på?

Har du installerat alla tillgängliga uppdateringar? Både OS X (till 10.6.5) och Office (till 12.2.7)?

Vilken datormodell är det?
Hur mycket minne har du i datorn?
Hur många andra program har du igång samtidigt?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-26 11:12

Tack för ditt svar!
Jag sitter på en Macbook 2,4 GHz med 2 GB ram. Systemet är fullt uppdaterat till 10.6.5 och Office har uppdaterats till 12.2.7.

Slöheten vid avstängning uppstår även om jag inte har något annat program igång. Alla andra program jag har provat är mycket rappare i Snow Leopard och inget annat program är segt att stänga av.

  • Medlem
  • 2010-11-26 11:32

Har själv upplevt samma sak. Gissar på att något (troligtvis MS) är dåligt skrivet och att det är därför som det blir som det blir. Med Office '11 går allt mycket rappare.

Ursprungligen av MrCoffee:

Tack för ditt svar!
Jag sitter på en Macbook 2,4 GHz med 2 GB ram. Systemet är fullt uppdaterat till 10.6.5 och Office har uppdaterats till 12.2.7.

Slöheten vid avstängning uppstår även om jag inte har något annat program igång. Alla andra program jag har provat är mycket rappare i Snow Leopard och inget annat program är segt att stänga av.

Ursprungligen av Korsriddaren:

...Gissar på att något (troligtvis MS) är dåligt skrivet...

Nja, om det tar 10 sekunder att avsluta Word, så är det nog något annat i datorn som orsakar detta, än bara att programmet skulle vara dåligt skrivet.

  • Medlem
  • 2010-11-26 12:18

Det tog tidvis lika lång tid för mitt Word 2008 att avslutas, så det tror jag inte, om det inte är ett macbookrelaterat "fel". Ms är mästare på slarvigt skrivna program där man använder sina kunder som försökskaniner. Har hittills upplevt alla versioner av framförallt Word som skakiga, bortsett från Word 2011.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, om det tar 10 sekunder att avsluta Word, så är det nog något annat i datorn som orsakar detta, än bara att programmet skulle vara dåligt skrivet.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det tog tidvis lika lång tid för mitt Word 2008 att avslutas, så det tror jag inte, om det inte är ett macbookrelaterat "fel"...

Ja, men du måste väl ändå hålla med om att det inte är ett generellt fel. Om det alltid tog 10 sekunder att avsluta Word för alla Office 2008-användare i hela världen, så hade vi nog hört talas om det.

Visst, Office 2008 är kanske inte världens bäst skrivna program. Men att helt skylla detta problem på ett dåligt skrivet program är inte helt schysst.

Det handlar nog snarare om en kombination med andra saker. Trasiga typsnitt, kanske. Det brukar Word vara känsligt för.

Och detta är inget Microsoft-försvar, även om det kanske låter så. Jag menar bara att det är för lätt att bara avskriva problemet och skylla på MS, när det kanske finns andra orsaker som man borde fortsätta leta efter.

  • Medlem
  • 2010-11-26 17:52

Jag kan inte avgöra om det är ett generellt fel eller inte, då jag inte har något statistiskt underlag för det hela, bortsett från egna observationer då. Däremot tycker jag att man kan säga att Officeprogrammen för Mac alltid varit generellt mer eller mindre skakiga. Mina typsnitt har jag bra koll på då jag sysslar med grafisk form och konsultar vid sidan av så där är inga fel. Däremot brukar det inte påverka avstängningen av programmet, då word laddar typsnitten vid uppstarten och det har jag sett förr, vad kassa typsnitt kan ställa till med.

Jag kan nämna ett annat återkommande fel som både office 2001, 2004 och 2008 varit behäftade med. Det är när man öppnar äldre .doc-sparade dokument och hela programmet hänger sig av någon outgrundlig anledning. För Office 2004 och 2008 har jag aldrig fått ett konstruktivt svar på varför det förhåller sig på det sättet.

Jag använder Office själv för att det är branschstandard, inte för att jag personligen tycker att det är det bästa programmet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, men du måste väl ändå hålla med om att det inte är ett generellt fel. Om det alltid tog 10 sekunder att avsluta Word för alla Office 2008-användare i hela världen, så hade vi nog hört talas om det.

Visst, Office 2008 är kanske inte världens bäst skrivna program. Men att helt skylla detta problem på ett dåligt skrivet program är inte helt schysst.

Det handlar nog snarare om en kombination med andra saker. Trasiga typsnitt, kanske. Det brukar Word vara känsligt för.

Och detta är inget Microsoft-försvar, även om det kanske låter så. Jag menar bara att det är för lätt att bara avskriva problemet och skylla på MS, när det kanske finns andra orsaker som man borde fortsätta leta efter.

  • Medlem
  • 2010-11-26 12:21

Om du startar programmet och stänger det, för att strax därefter öppna och stänga det igen. Får du då samma uppträdande av Word? Jag har upplevt att det ofta är första gången man startar programmet efter en uppstart som det uppträder så, precis som att programmet startar snabbare andra gången du öppnar det (dvs utan omstart av datorn emellan).

Ursprungligen av MrCoffee:

Efter att ha uppdaterat datorn till Snow Leopard går det väldigt segt att stänga av de word, excel och powerpoint... tar ca 10 sekunder och processerna går upp till 100% (kan även se en badboll ibland).
Det tog endast någon sekund under Leopard.

Någon annan som upplevt detta eller som vet vad detta kan beror på?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-26 13:47
Ursprungligen av Korsriddaren:

Om du startar programmet och stänger det, för att strax därefter öppna och stänga det igen. Får du då samma uppträdande av Word? Jag har upplevt att det ofta är första gången man startar programmet efter en uppstart som det uppträder så, precis som att programmet startar snabbare andra gången du öppnar det (dvs utan omstart av datorn emellan).

Tack för alla svar!

Jepp upplever också att programmet är snabbare att starta andra gången. Så hade jag det under Leopard också, men tidigare har alltid programmet stängt av sig snabbt. Avstängingen tar nu alltid mellan 7-10 sekunder och i aktivitetshanterararen ser man att word 2008 går upp till 100%.

Jag gjorde ju ingen "clean install" av SL så Office 2008 följde så att säga med i flytten. Kan bytet till SL påverkat någon fil kopplad till Office? Är det läge att prova att installera om Office?

Ursprungligen av MrCoffee:

Jag gjorde ju ingen "clean install" av SL så Office 2008 följde så att säga med i flytten. Kan bytet till SL påverkat någon fil kopplad till Office? Är det läge att prova att installera om Office?

Det kan vara värt att testa. Du kan också testa att försöka rensa bort normal.dot mallar, särskilt sådana som kanske ligger kvar och skräpar från tidigare versioner av office. Jag tror att Officeprogrammen sparar normal-mallen vid avslut och om det är något knas med dessa filer eller kan det ta tid att avsluta.

För mig krashar alltid Word 2008 vid avslut sedan jag uppgraderade till SL och det verkar som det har med normal-mallen att göra.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-11-26 14:40
Ursprungligen av M. Sundbom:

Det kan vara värt att testa. Du kan också testa att försöka rensa bort normal.dot mallar, särskilt sådana som kanske ligger kvar och skräpar från tidigare versioner av office. Jag tror att Officeprogrammen sparar normal-mallen vid avslut och om det är något knas med dessa filer eller kan det ta tid att avsluta.

För mig krashar alltid Word 2008 vid avslut sedan jag uppgraderade till SL och det verkar som det har med normal-mallen att göra.

Tack för tipset! Kan ju vara värt att prova att slänga normal.dot mallen först då.
En följdfråga: Var ligger dessa mallar, och om jag slänger dem kommer office skapa nya?

1
Bevaka tråden