Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS tvingas kopplas in i iTunes + app-problem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-27 02:36

Jag vet inte om det här är rätt ställe att ställa frågan på, så känn er fria att flytta på den om så behövs.

I början av veckan började strulen med min iPhone 3GS, inköpt i februari 2010. En dag ombads jag koppla in telefonen till iTunes för återställning. Jag testade att starta om telefonen, men då gick apparna ej att starta. Inköpta appar från App Store stängdes ner efter några tiondels sekunder. Vid dubbelklick på hem-knappen sågs de dock ligga kvar i listan.

Väl hemkommen testade jag att återställa enheten och ta tillbaka från säkerhetskopia. Jag kunde föra över offlinelistorna i Spotify, men ingen mobiltäckning syntes till. Försökte återställa från DFU, men ingenting hände. Den vägrade att vara med. Senare på natten gjordes ett nytt försök, och då blev allt som det skulle, det vill säga att enheten gick att använda igen. Detta höll ett dygn.

Därefter återkom samma problem igen där jag ombads koppla in telefonen till iTunes. In i DFU och en total återställning utan att använda säkerhetskopia. Det höll fram till ikväll, då jag återigen ombads att ansluta enheten till iTunes. Hade innan dess laddat ner den lite lekfulla 'Laserturkappen'. En omstart av enheten gjorde att jag kunde använda standardapparna som vanligt men ej de som laddats ner från App Store.

Testade nu att bara ansluta till iTunes och säkerhetskopiera. Nu fungerar allt som det ska igen, och jag kan köra appar precis som vanligt.

Har ni rutinerade något tips om vad som kan vara fel? Mjukvaru- eller hårdvarufel? Eftersom fullständig återställning har gjorts så sent som i onsdags så vill jag själv kunna utesluta mjukvaruproblem, även om det verkar vara så. Tilläggas ska att detta är första gången sedan inköpet som den här enheten har strulat överhuvudtaget.

Vad bör jag göra, tycker ni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-11-27 13:41

En Återställning utan backup och använd telefonen så en vecka utan att installera något mer. Får du fortfarande problem då borde det tyda på hårdvarufel.
För att vara extra säker kanske du ska ladda ner iOS-filen igen så du vet att du börjar med en fräsch kopia.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-29 15:53

Tack för tipset, kenjon!

Jag har identiskt problem, har det löst sig för dig Valentino? Jag har läst andra forumtrådar på nätet som beskriver samma skumma sak. Jag har "blåst" telefonen med en ny fräsch ispw (4.2.1) men efter en omstart av telefonen fastnar den i återställningsläge. Låter man iPhonen ligga en stund så komme den in till dockan, men alla 3:e-parts-appar bara blinkar till, däremot funkar alla apples appar. Om man laddar ner/uppdaterar ett program i appstore så funkar alla appar igen. Rebootas telefonen, så är allt tillbaka på ruta ett.

Vore fint om någon kan beskriva steg för steg hur jag ska återställa till en tidigare version av iOS 4.x, när jag försöker så säger den bara att jag inte tillåts, måste man byta så den inte authentiserar mot apples server?!? Jag har OSX 10.6.5.

Tack på förhand!

1
Bevaka tråden