Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa projekt i 30fps eller 25fps?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt leta i forumen men inte lyckats hitta något svar på den fråga jag har:

Så vitt jag vet har vi i Sverige PAL och de kör NTSC i t ex USA. När man skapar ett projekt i iMovie 11 så kan man välja mellan PAL 25bilder/s eller NTSC 30bilder/s. Rent reflexmässigt vill jag ta PAL eftersom det är "vår standard" men kameran som jag i detta fall använts är en kompaktkamera Panasonic Tz5 som filmat i 30 bilder/s i 720HD. Filmerna ska så småningom exporteras dels till iDVD för att kunna brännas till DVD:er och dels exporteras i något HD-mässigt format.

När man väljer PAL 25fps och drar över de filmfiler som ska användas frågar programmet om den ska ändra projektets framerate till 30. Sedan delas det till iDVD och om man inte ändrar någonting där så blir det NTSC när man sparar projektet som en skivavbild. Vill man kan man ändra till PAL och då varnar den för att filerna måste kodas om.

Så: vad göra för att få bästa möjliga resultat? Dels för 720-export (.mov-fil) och dels som iDVD-export?

Kanske hittade svaret här ändå till slut:
http://www.99.se/videoproduktion/272663-30-60fps-pal-dvd-workaround.html

Av detta att döma är NTSC att föredra. Hoppas bara att det inte blir något strul med att spela upp det på olika DVD-spelare då bara.

Nästa fråga är hur man ska göra om man har blandad fps? Har även en Panasonic SD9 som filmar i 25 (eller 24) fps och backar man ännu längre har jag DV-kamerafilm som är i 4:3-format och förmodligen i 25fps och under samma period filmade jag med kompaktkamera som filmade 640*480 i 30 fps. Som sagt var....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-28 23:05

Tja rubrikerna NTSC och PAL i iMovie bör du nog se som förenklingar på "frame rate" än vad de egentligen representerade på tjock-tv tiden.
Nuförtiden har vi så moderna och kapabla apparater som kan spela upp allt möjligt. Dessutom har de flesta tv-apparater en massa hokus pokus för sig som trollar med materialet.

Om din kamera filmar i 30fps så välj NTSC i iMovie.

Däremot att blanda är inte roligt. Då måste konvertering ske av något av dina klipp och det påverkar både bild och ljud.

1
Bevaka tråden