Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad släpps i Sverige inatt!

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-12-01 19:53

Jag har kanske missat en massa, men hur snabbt startar iPad och hur länge kan den överleva i standby? (inget rtfm om jag får be, jag försöker hitta en anledning att köpa en..)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-01 19:54
Ursprungligen av mattiL:

Jag har kanske missat en massa, men hur snabbt startar iPad och hur länge kan den överleva i standby? (inget rtfm om jag får be, jag försöker hitta en anledning att köpa en..)

Startar på 15 sek. Standby 30 dagar.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 20:01
Ursprungligen av mattiL:

Jag har kanske missat en massa, men hur snabbt startar iPad och hur länge kan den överleva i standby? (inget rtfm om jag får be, jag försöker hitta en anledning att köpa en..)

Startar? Den är alltid på men om du startar den från avstängt läge så räkna med ca 25-30 sekunder. Standbyläget är jag mer osäker på men gissningsvis ngn månad på min eller så, det beror ju helt på om du hämtar mail automatiskt och har många Pushaktiviteter igång.

Anledning enough?

Ska man köpa en? Eller kommer en ny väldigt snart, vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-01 20:02
Ursprungligen av keptang:

Ska man köpa en? Eller kommer en ny väldigt snart, vad tror ni?

Du vet ju svaret själv, se så - in i butiken med dig nu!

Ursprungligen av FreddeB:

Du vet ju svaret själv, se så - in i butiken med dig nu!

Jo jag vet, men försöker hindra mig själv och hitta en anledning till att inte köpa.. haha

Ursprungligen av keptang:

Jo jag vet, men försöker hindra mig själv och hitta en anledning till att inte köpa.. haha

Det värsta är ju att det inte finns några anledningar!:p

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 20:03
Ursprungligen av keptang:

Ska man köpa en? Eller kommer en ny väldigt snart, vad tror ni?

Det kommer alltid en ny …
Klart du ska köpa

Ursprungligen av Eva:

Det kommer alltid en ny …
Klart du ska köpa

Såklart det alltid kommer en ny. Men ändå.
Handlar inte om pengarna egentligen, men blir ju lite ledsen om det kommer en ny version i februari (eller nåt sånt) och jag måste köpa en till..

Min fru kan bli fundersam om jag köper en till i februari pga mitt tekniktvång.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 22:50
Ursprungligen av keptang:

Såklart det alltid kommer en ny. Men ändå.
Handlar inte om pengarna egentligen, men blir ju lite ledsen om det kommer en ny version i februari (eller nåt sånt) och jag måste köpa en till..

Min fru kan bli fundersam om jag köper en till i februari pga mitt tekniktvång.

Jag förstår dig. Min man kommer nog också att bli fundersam då jag köper en ny iPad i vår

Ursprungligen av Eva:

Jag förstår dig. Min man kommer nog också att bli fundersam då jag köper en ny iPad i vår

Då.... inte om ?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 23:11
Ursprungligen av adress@mac:

Då.... inte om ?

Jo, du har rätt, det ska nog vara *om*. Nu har jag enklaste WiFi-modellen som jag skaffade direkt de lanserades i våras. Jag är otroligt nöjd med den och har inte behov av 3G. Om jag kommer att köpa ny iPad då nästa version kommer beror ju på vad som bjuds. Jag köper inte någon ny för nåt gyroskåp eller någon annan "spelförstärkare". Däremot skulle jag gärna vilja ha Face Time. Använder det varje dag då jag "pratar" med barnbarnet i Stockholm. Skulle vara trevligt att ha det på iPads större skärm.

Ursprungligen av Eva:

Jo, du har rätt, det ska nog vara *om*. Nu har jag enklaste WiFi-modellen som jag skaffade direkt de lanserades i våras. Jag är otroligt nöjd med den och har inte behov av 3G. Om jag kommer att köpa ny iPad då nästa version kommer beror ju på vad som bjuds. Jag köper inte någon ny för nåt gyroskåp eller någon annan "spelförstärkare". Däremot skulle jag gärna vilja ha Face Time. Använder det varje dag då jag "pratar" med barnbarnet i Stockholm. Skulle vara trevligt att ha det på iPads större skärm.

Ähh, det motiverar inte ett nyköpt på 5000-8000 tusen. Ladda hem facetime till din bärbara mac isåfall... Det är helt gratis!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 23:25
Ursprungligen av PeeMaN:

Ähh, det motiverar inte ett nyköpt på 5000-8000 tusen. Ladda hem facetime till din bärbara mac isåfall... Det är helt gratis!

Min stackars fina bärbara Mac - den stackarn ligger bortglömd i väskan den. Allt beroende på iPad. Och inte sitter jag och längtar efter en ny iPad heller, jag är så väldigt nöjd med den jag har. Den behöver faktiskt inte uppdateras. Den är bra som den är!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-12-01 20:02

OK, snabb nog för att starta motorvärmaren (nytt system från idag med programmerbar start av motorvärmaren) utan att starta en "riktig" dator eller försöka surfa in med en telefon.

Jo, det går att ringa till ett nummer och knappa in koder, men wtf?
Vem gillar inte nya leksaker ???

wifi/3G... gaah.. da choices are endless....

Tack för svaret !

För mig har det blivit en privatekonomisk fråga. Jag skulle ha råd att köpa en nu, men jag undrar också om det inte kommer att åtminstone presenteras en ny ganska snart. Å andra sidan så skall jag förhoppningsvis flytta och börja studera i januari, så pengarna hade ju varit bättre (men inte roligare) spenderade på böcker och annat krafs nästa år...

Altså vänta hit och vänta dit! Klart som fan man ska köpa. Man kan inte sitta och vänta på nya saker hela tiden. Då hade man aldrig köpt!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 22:53
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså vänta hit och vänta dit! Klart som fan man ska köpa. Man kan inte sitta och vänta på nya saker hela tiden. Då hade man aldrig köpt!

Bra sagt. Du är klok du!

ok, jag köper en, kram på er.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-01 22:58
Ursprungligen av keptang:

ok, jag köper en, kram på er.

Jag tror att du kommer att bli nöjd och glad för det är en väldigt trevlig och liksom självklar liten sak.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-01 23:00
Ursprungligen av Eva:

Jag tror att du kommer att bli nöjd och glad för det är en väldigt trevlig och liksom självklar liten sak.

Självklar är den minst sagt... Hur gjorde man innan iPad?!? Det har jag redan glömt och förträngt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-01 22:57

Jag köpte min iPad för ett par månader sen... Ångrar inte köpet en sekund även om jag fick betala ett par tusen mer än vad den kostar här nu... Och hur bra iPad 2 kommer vara så tror jag inte det blir några problem för min del att vänta på version 3 eller 4 innan jag uppgraderar (Säger han som uppgraderade sin iPhone gen1 till en iPhone 4 när dom släpptes i somras)

Ursprungligen av kainen:

Jag köpte min iPad för ett par månader sen... Ångrar inte köpet en sekund även om jag fick betala ett par tusen mer än vad den kostar här nu... Och hur bra iPad 2 kommer vara så tror jag inte det blir några problem för min del att vänta på version 3 eller 4 innan jag uppgraderar (Säger han som uppgraderade sin iPhone gen1 till en iPhone 4 när dom släpptes i somras)

Altså jag tror det handlar om vad man ska ha den till. Som jag förstår det verkar det vara gyroskåp och kamera i den. Har man iphone 4 och inte tycker det är jättehäftigt att lira spel så lär ju Ipad Gen2 helt klart vara enkel att "hoppa över".

Jag kan nog faktiskt göra mig av med min Macbook Pro nu och köpa något stationärt istället för denna räcker. Till allt och mer än datorn gjorde. Meen... Det hade inte skadat om man kunde få alternativet att spela upp flash då och då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-02 09:14

Det finns en sak jag framför allt saknar på på iPad och som lär uppdateras till nästa generation...mer RAM-minne. 512 MB eller t o m 1024 MB RAM hade verkligen gjort stora förbättringar, framför allt vid surfande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-19 23:57

Det känns som det är värt att vänta. Men samtidigt är det så luddigt med hur nästa verision av iPad kommer bli. Högre upplösning, bättre batteri och inbyggd SD-läsare. Men inget är väl fastställt så vitt jag vet, utan bara rykten.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-20 07:52
Ursprungligen av Mcus:

Det känns som det är värt att vänta. Men samtidigt är det så luddigt med hur nästa verision av iPad kommer bli. Högre upplösning, bättre batteri och inbyggd SD-läsare. Men inget är väl fastställt så vitt jag vet, utan bara rykten.

Apple går inte ut i förväg och säger vad som kommer. Ingen skulle köpa den nuvarande modellen. Det skulle ta bort överraskningseffekten och ingen skulle spekulera. Det är en del utav Apples strategi. Genom alla spekulationer får Apple enorm mycket gratis publicitet. Det fungerar inte alltid man måste ha skapat några revolutionerande produkter så att förväntningar är höga. Därför är det extrem svårt för andra tillverkare att kopiera konceptet.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-19 23:28

Jag är så sugen på att köpa en iPad. Har varit och pillat på en i diverse Mac butiker och är helt såld. Även tjejen är lyrisk! Tycker ni att det är värt att köpa en nu (i morgon typ) eller ska man dra med den klassiska det-kommer-ju-en-ny-snart köret.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-19 23:33
Ursprungligen av Mcus:

Jag är så sugen på att köpa en iPad. Har varit och pillat på en i diverse Mac butiker och är helt såld. Även tjejen är lyrisk! Tycker ni att det är värt att köpa en nu (i morgon typ) eller ska man dra med den klassiska det-kommer-ju-en-ny-snart köret.

Om du köper den nu så kan jag nästan lova dig att du kommer att ångra dig när nästa modell kommer om 3-4 månader.

//Rob

Ursprungligen av Mcus:

Jag är så sugen på att köpa en iPad. Har varit och pillat på en i diverse Mac butiker och är helt såld. Även tjejen är lyrisk! Tycker ni att det är värt att köpa en nu (i morgon typ) eller ska man dra med den klassiska det-kommer-ju-en-ny-snart köret.

Jag skulle köpa nu - och har också gjort det. Det kommer alltid nya modeller. Vad gäller iPad, så kanske vi i Sverige får vänta över ett 1/2 innan den släpps här. Så var det ju med nuvarande modell, och förutom släpp i olika länder vart efter, så kommer väl leveranskapaciteten inte att vara bättre på den modellen. Det kommer ju nya bilmodeller varje år också - inte skulle jag vänta av den anledningen. Dessutom kommer säker priset i 2:a hand vara lika bra som det är på iPhone, där det ju kommit flera nya modeller. Vill du och tjejen ha en iPad, så kanske ni inte vill vänta till efter sommaren....

Bevaka tråden