Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bäst filma föreläsning med PowerPoint-presentation?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska arrangera en intressant föreläsning och tänkte filma. Det viktigaste är bilderna han visar men det vore också bra att se honom. Men att se en pratande person hela tiden blir trist. Om jag filmar med videokamera och sedan lägger in bilder från hans PowerPoint-presentation kanske det kan bli bra.

Från PowerPoint exporterar jag då bilder och lägger dem som stillbilder men låter föreläsaren synas ibland.

Är detta en bra idé? Alternativa förslag?

Kanske en stor fil men annars skulle jag tycka att det var trevligt att se föreläsaren hela tiden i en liten ruta och då och då hela han.

• Oregistrerad
  • 2010-12-01 15:18

Om det finns ett kommersiellt intresse kan du ju anlita någon som gör det åt dig. Kostar ju några tusenlappar men det kanske det kan vara värt?

Du spela in både powerpoint-presentationen OCH honom samtidigt med två feeds och sen sammanfoga dom och växla bäst du vill.

Ursprungligen av studiox:

Om det finns ett kommersiellt intresse kan du ju anlita någon som gör det åt dig. Kostar ju några tusenlappar men det kanske det kan vara värt?

Du spela in både powerpoint-presentationen OCH honom samtidigt med två feeds och sen sammanfoga dom och växla bäst du vill.

Tack för förslaget men har inte budget för det. Är också tveksam till om det skulle bli så mycket bättre. Att filma en Powerpointbilder ger troligen betydligt sämre kvalitet än exporterade bilder från Powerpoint och extraarbetet och kostnaderna är alltså knappast försvarbara. Tror jag.

• Oregistrerad
  • 2010-12-01 16:03
Ursprungligen av goranlin:

Tack för förslaget men har inte budget för det. Är också tveksam till om det skulle bli så mycket bättre. Att filma en Powerpointbilder ger troligen betydligt sämre kvalitet än exporterade bilder från Powerpoint och extraarbetet och kostnaderna är alltså knappast försvarbara. Tror jag.

Jag menade inte att du med en kamera skulle filma din presentation utan plocka den direkt från datorns vga utgång. Det är så dom flesta gör.

Det är massa jobb att få till detta smart. Du kan använda ett program också på datorn som du visar powerpoint på. Om det är en mac kan du använda quicktime. Quicktime kan spela in skärmen, allt som händer (alltså inklusive presentationen) utan att det blir dålig kvalité.

Utmaningen blir såklart att sammanfoga dessa. Enklast vore om du nöjer dig med ljud då kan du spela in ljudet även från din mac's mikrofon och få en film med presentation och talare på samma fil.

Ursprungligen av studiox:

Jag menade inte att du med en kamera skulle filma din presentation utan plocka den direkt från datorns vga utgång. Det är så dom flesta gör.

Det är massa jobb att få till detta smart. Du kan använda ett program också på datorn som du visar powerpoint på. Om det är en mac kan du använda quicktime. Quicktime kan spela in skärmen, allt som händer (alltså inklusive presentationen) utan att det blir dålig kvalité.

Utmaningen blir såklart att sammanfoga dessa. Enklast vore om du nöjer dig med ljud då kan du spela in ljudet även från din mac's mikrofon och få en film med presentation och talare på samma fil.

Tack för förtydligandet. Jag vill undvika alltför mycket extraarbete. Har funderat på att be föreläsaren använda min Mac där jag har Profcast som kan spela in hans föreläsning och synka hans bilder med talet. Men då får jag inte med honom på bild vilket kunde lösas genom att jag videofilmar honom. Kanske skulle räcka med han presenterar sig på film. Går väl att sätta ihop med den Quicktimefilm som Profcast kan sparas som.

• Oregistrerad
  • 2010-12-01 17:39
Ursprungligen av goranlin:

Tack för förtydligandet. Jag vill undvika alltför mycket extraarbete. .

Uttrycket "there's no free lunch" passar ganska bra i samanhanget

Om du vill ha lite tips finns en hel del föreläsningar på iTunes U. Till exempel CS193p från Stanford, en kurs i iPhone-programmering. Det är blandat, med vissa sekvenser filmade och Keynote-slides emellanåt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du vill ha lite tips finns en hel del föreläsningar på iTunes U. Till exempel CS193p från Stanford, en kurs i iPhone-programmering. Det är blandat, med vissa sekvenser filmade och Keynote-slides emellanåt.

Ja, där fanns intressanta exempel. Men hur gör man sådana utan allt för mycket arbete och utan att anlita någon annan som gör det!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2010-12-09 14:16

Jag har gjort några sådana filmer. Min uppsättning har varit så här:

• Mac med Keynote (kan öppna PPT)
• En mikrofon (mygga) kopplad till datorn
• Videokamera som filmar föreläsaren (ibland två kameror, en på stativ och en för närbilder)

I Keynote kan man välja att spela in föreläsningen när man kör igång. Då får man en film med bilderna synkade med talarens röst och bildväxlingarna. Denna kan man sedan redigera ihop med filmen från kameran (eller kamerorna) i Final Cut. Synk mellan kamera och bildspelet sköter man enkelt manuellt i redigeringsprogrammet.

Resultatet blir väldigt bra både för ljud och bild.

1
Bevaka tråden