Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografera stjärnhimlen och överlagra bilderna

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man tar bilder på stjärnimlen blir dynamiken mellan svarta rymden och skarpt stjärnljus lite häftig. Jag har träffat på PC-program där man busenkelt kan addera flera tagningar till en fil, där ljussvaga galaxer lyfts fram och skarpt lysande stjärnor dämpas samtidigt som bilderna lägesmässigt synkas mot varandra. Någon sorts medelvärdesbildning alltså.

Finns det något bra program på Mac som gör motsvarande saker, utan att kosta alltför jämra mycket?

Kan man på något sätt göra detta med t.ex Graphic converter?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-02 07:50

Hej dxaren!

Låter som ett skoj projekt så här års när himlen är mörk större delen av dygnet. Har inte lekt med sånt själv, men när jag googlade, så hittade jag det här programmet som är gratis:

Lynkeos home page

Om du vill använda ImageMagick, så hittade jag den här sidan som verkar ha lite färdigbakade skript för att slå ihop bilder:

Willi im WWW - Shellscripts for Astrophotography

Lycka till och visa oss gärna lite resultat när du är färdig!

Tack för tipset.

Om/när jag får till tjusiga bilder så skriver jag en blänkare.

Det jag kommer att laborera med är ett gammalt spegeltele, 500 mm, som jag konverterat med adapter för att passa min EOS 400D. Med skalfaktor 1,5 blir optiken 750 mm och i vardagligt bruk fullständigt oanvändbart, handhållet. Men om man kör med stativ och fjärrutlösare och förmanövrerad spegel kan man få till vettiga bilder.

1
Bevaka tråden