Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide till kompatibla minnen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar om det finns nån lättförståelig guide som listar olika Mac:ars kompabiltet med minnen.

Tänkte plocka i två såna här: WEBHALLEN.com - Kingston 2048MB DDR3 PC3-8500 1066MHz (M25664H70) (SODIMM) i en MacBook pro 13 tum sen 2009, men har inte hittat om det rätt sort.

Blir lite förvirrad av alla beteckningar och har kollat i andra trådar men där är det andra minnen som diskuteras.

Tackar för svar

Kolla Mactracker.
Mactracker

Fast de minnena du har hittat kallas SO-DIMM, men sen står det 240 pin längre ner. DDR3 SO-DIMM ska ha 204 pin.

Ursprungligen av Cartman:

Eller kolla här:

apple-history.com

Det är ju märkligt, för här står ju RAM Type: PC3-8500 SO-DIMM.
Alltså samma som minnet på webbhallen, är det så att minnen med denna beteckning kan ha olika antal pins? Eller har de skrivit fel?

Ursprungligen av Strikethrough:

...Eller har de skrivit fel?

Ja, de har skrivit fel på antal pins.

Om det är en SO-DIMM (SO = small outline = dvs lite mindre än en vanlig DIMM) så har den inte 240 pins.

Och här är ytterligare ett ställe där man kan kolla specifikationer på alla Macar:
Mac Specs - EveryMac.com

Tack för info alla! Kul att få lite koll på detta.

Så SO-DIMM är alltså 204 pins?

Ursprungligen av Strikethrough:

...Så SO-DIMM är alltså 204 pins?

Det finns olika:
SO-DIMM - Wikipedia, the free encyclopedia

Därför är det viktigt att man tittar på hela beteckningen på det minne man ska ha.

Det räcker inte att titta på bara DIMM eller SO-DIMM.
Det räcker inte att titta på DDR2 eller DDR3.
Det räcker inte att titta på PC8500.

Man måste titta på hela beteckningen, för att det ska bli exakt rätt minne.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-08 12:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns olika:
SO-DIMM - Wikipedia, the free encyclopedia

Därför är det viktigt att man tittar på hela beteckningen på det minne man ska ha.

Det räcker inte att titta på bara DIMM eller SO-DIMM.
Det räcker inte att titta på DDR2 eller DDR3.
Det räcker inte att titta på PC8500.

Man måste titta på hela beteckningen, för att det ska bli exakt rätt minne.

Det stämmer bra, men, men det var inte svar på frågan. Det finns fyra olika längd på minnen, 100, 144, 200 och 204 pinnar. Varken mer eller mindre.

204 pinnar används bara till DDR3 SDRAM, dvs PC3-6400, PC3-8500, PC3-10600 och PC3-12800.

I Strikethrough's fall ska han ha PC3-8500 som är 204 inget annat

Ursprungligen av studiox:

...men det var inte svar på frågan

Jodå, jag skrev att det fanns olika, och lämnade en länk där han kunde läsa om de olika typerna som finns.

Och jag skrev att man måste titta på hela beteckningen. Om man väljer exakt rätt beteckning, så vet man att man får rätt antal pinnar.

Antal pinnar är alltså inget man måste ta hänsyn till eller välja - så länge man ser till att välja rätt beteckning.

Ett alldeles utmärkt svar på frågan, tycker jag.

Tackar för svaren! Då verkar ju faktiskt minnet i min första post i ämnet funka! Tycker det var schysst pris.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-11 14:43

Om man vill ha en bra guide och köpa bra minnen (Kingston) så kan man använda dustins suveräna wizard där du kan lägga till artiklarna direkt från guiden Kingston - konfigurator

1
Bevaka tråden