Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att rita Ventilation / VVS/ HVAC etc

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag behöver rita rätt enkelt uppbyggda skisser; flödesscheman.

Det är mest radiatorgrupper, ventilationssystem etc

vad kan man använda till det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-07 20:12

Omnigraffe? Illustrator?

Vore hemskt skönt med något som hade färdiga "mallar" eller stämplar för t ex radiatorer, värmeväxlare etc, gärna med snapon till ngt nät.

Googlade lite och hittade "Smartdraw" med ngn hasselHoff-kopia som demade med video...
verkade kunna en del.

Omnigraffle. Jag är rätt säker på att det du söker finns som stencils till Omnigrafle. Se Graffletopia

Ursprungligen av denjohan:

Omnigraffle. Jag är rätt säker på att det du söker finns som stencils till Omnigrafle. Se Graffletopia

Redan vart där, Tyvärr inget bra, å andra sidan behöver man 30 "stencils" ungefär, kan ju göra mina egna.

Däremot verkar Omnigraffle Pro vara kompatibelt till stora delar med filer från MS Visio ....

Hur kan det tänkas se ut i program som arkitekter använder? De borde väl ha illustrationer för alla möjliga saker, även element osv, eftersom de också brukar skapa 3D miljöer?

Annars verkar det ju vara rätt enkla illustrationer att göra, som du sedan bara grupperar och kopiera om och om igen? Tjoa om du behöver hjälp med riteriet.

Ursprungligen av CyberPet:

Hur kan det tänkas se ut i program som arkitekter använder? De borde väl ha illustrationer för alla möjliga saker, även element osv, eftersom de också brukar skapa 3D miljöer?

Annars verkar det ju vara rätt enkla illustrationer att göra, som du sedan bara grupperar och kopiera om och om igen? Tjoa om du behöver hjälp med riteriet.

Jag behöver mest "stencilritning" eller "stämpelritning", har man en "rörbit" så behöver man bara vrida den 90 grader så har man vertikalt eller horisontellt, man behöver lite böjbitar.
Sedan kanske 30 symboler som visar, fläkt, pump, värmeväxlare, temp- och tryckgivare osv.
det är inte så mycket, det behöver inte heller vara ngt 3D-aktigt, 2D duger bra.

Skall bara lära mig hur man ritar - det kommer ett långt Jullov... passar på då.

Omnigraffle Pro blir det iaf...

Bra bra! som sagt, hojta om du behöver hjälp. Är en snäll själ när det kommer till kritan.

1
Bevaka tråden