Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skillnader på jpg-filer?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man öppnar en jpg-bild i Photoshop, gör någon förändring och vill spara får man i de flesta fall en dialogruta om vilken kvalitet man vill spara den i. Inte så konstigt, då jpg är ett förstörande, komprimerande format.

Men i många fall kan man spara bilden utan att någon dialogruta kommer upp.Betyder det att det finns olika nivåer/kvalitéer av jpg-filer? Alltså att man i vissa typer av jpg kan göra ändringar och spara filen utan att någon förstörande kompression läggs till i filen?

• Medlem
  • International user
  • 2010-12-08 12:51

Sparas inte bilden som psd fil om du bara sparar den?

Minto, nej.

HankPank, om det är en ickeförstörande ändring, som att du låter Bridge rotera bilden permanent, så behöver man inte spara om filen då det blir en icke förstörande ändring. Men däremot om du gör en enklare ändring (säg Nivåer) och sparar så får du välja att Spara som eller att spara filen som den är med den kompression du väljer.

Kan också vara värt att notera att det krävs rätt mycket ändringar och omsparningar (dvs, att du öppnar filen, gör en ändring och sparar, och sedan öppnar igen, gör en ändring och sparar och ytterligare öppnar och ändrar) innan filen faktiskt blir påverkad så att du ser det med blotta ögat.

CyberPet, ett typiskt fall jag sitter med just nu är att jag byter färgprofil och gör auto-tone eller auto-contrast. Tänkte att dessa är pixeländringar, men de kanske bara "sträcker ut" befintliga pixlar? Hursom är det vissa jpg:ar som jag kan spara direkt, medan andra får upp dialogrutan.

Jag vet faktiskt inte varför det skulle påverka. Men färgrymden påverkas ju om du ändrar från Adobe RGB till sRGB till exempel. Sen *tror* jag att det är så att kamerorna levererar sina jpg-bilder i ett eget format som har en egen typ av komprimering, så man får spara i den nya komprimeringen. Fast å andra sidan om man exporterar till jpg från Lightroom och öppnar och korrigerar något så händer samma sak när man trycker på Spara.

Du kan ju, om det är många bilder göra ett funktionsmakro som gör jobbet åt dig, och sedan i Batchprocessen (heter väl Gruppera på svenska) så ber du den ignorera alla dialogrutor, så när du spelar in makrot så går du igenom hela processen från öppna, ändra färgprofil osv, och sedan väljer du spara, väljer kompression på jpg-filen och stänger filen. Så kommer du sedan kunna köra en batch på rubbet och bara sitta och titta på när Photoshop jobbar åt dig.

Tack för svaret, Cyberpet. Detta är egentligen inget problem för mig, jag är mest förvånad att det går att spara om bilder i jpg, utan att PS varnar.

Frågan är om bilden omkomprimeras och blir sämre eller om det är ett jpg-format som tåler att man sparar utan försämringar.

Du kan nog spara om bilden (som jag skrev, öppna, ändra, spara, öppna, ändra, spara, osv, osv) säkert 10-15 gånger innan du ens skulle märka en påverkan på bilden (som artefakter). Att du gör en auto tone och en auto contrast innan också, kan förstås påverka bildens kvalitet, eftersom du då faktiskt ändrar i pixlarna innan du sparar (så det är rätt naturligt att den vill "spara om" även om den bara lägger på en komprimering).

Om du sparar i nivå 10-12 så blir förstås förändringarna (artefakterna) mindre än om du skulle spara i nivå 4-5, eftersom den använder en hårdare komprimering och då snabbare förstör pixlarna.

1
Bevaka tråden