Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa download-länk som sparar ner filen automatiskt: Explorer

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska göra en företagspresentation i form av HTML-sidor på en DVD.
Man ska dels kunna kolla på en film, kolla på en PPT, och dels välja att downloada dessa filer på sin hårddisk.

Jag har byggt och det fungerar bra i min Firefox.
Här öppnas PPT-filen i mitt PPT när jag klickar på länken (vanlig href).
För att spara filen automatiskt måste jag zip-a den och göra en länk till den filen. (inte optimalt...)

I Safari händer ingenting. Jag har satt Target=blank så det öppnas bara en tom sida.

Hur ska jag göra för att få Explorer att spara filen, resp. öppna den i rätt program?

/Kajsa

  • Oregistrerad
  • 2010-12-08 15:18

Du kan tyvärr inte styra det då man själv kan välja vad som ska hända om man klickar på en PPT fil. IE kan öppna den direkt i webbläsaren, man får välja att spara ner den som en fil, eller att den öppnas direkt i powerpoint.

När filerna ligger på en webbserver är det lättare, då kan man tvinga webbläsaren att göra saker läggare, även om det inte alltid fungerar.

Det många gör är att inte använda href://filnamn utan utgår från att alla kör windows och använder D:\filnamn CD-ROM/DVD spelaren (oftast) använder. Inte helt optimalt.

Använd PDF istället om du vill det ska bli smidigare för användaren, denna har oftast ställt in hur den vill att pdf filer ska hanteras, eller är van att pdf filer hanteras på ett speciellt sätt.

Tack, jag anade det.
PPT är f.ö. straffet till mänskligheten

1
Bevaka tråden