Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac i7 vs Mac Pro Quad Nehalem?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har beslutsångest. Kör i dagsläget AVCHD/AG-HMC151 och .mov/D7000 FCS på en Macbook Pro 2,33Ghz. Har länge gått i bytartankar. Tittar på Imac 27" I7 mot den billigaste Mac Pron. Imacen skulle LÄTT bli valet om det inte vore för total avsaknad från moderna anslutningsmöjligheter av HD. Den är ju enligt många tester snabbare än Mac Pro. Men hur fungerar det i praktiken?

Ni som testat att redigera tyngre material på Imac i7, hur fungerar det? Rullar det på via FW800? Finns det någon som kan hjälpa mig att välja?

//jens.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-10 21:38
Ursprungligen av Lizardman:

Har beslutsångest. Kör i dagsläget AVCHD/AG-HMC151 och .mov/D7000 FCS på en Macbook Pro 2,33Ghz. Har länge gått i bytartankar. Tittar på Imac 27" I7 mot den billigaste Mac Pron. Imacen skulle LÄTT bli valet om det inte vore för total avsaknad från moderna anslutningsmöjligheter av HD. Den är ju enligt många tester snabbare än Mac Pro. Men hur fungerar det i praktiken?

Ni som testat att redigera tyngre material på Imac i7, hur fungerar det? Rullar det på via FW800? Finns det någon som kan hjälpa mig att välja?

//jens.

Vad har du för diskar idag och vilka bitrates behöver du?

Kanske OWCs lösning kan vara något för dig? Finns många i europa som köper därifrån (inklusive jag själv).
OWC eSATA Upgrade Program for Apple iMac 27″ 2010 Models « I E B A Tech Thoughts

Köpte senast ett esata kort till min mbp kopplat mot ett RAID kabinett, ungefär samma setup som beskrivs ovan.

Har kört både eSata och FW800 från min MBP till LaCies vanliga HDs. Har kollat på OWCs lösningar vilka ser riktigt bra ut, men varit tveksam att beställa från dem. Tycker inte heller att imacens tillval med SSD känns riktigt prisvärt. Lägger man på den kostnaden får man ju en pro med en helt OK skärm.

Funkar det alltså bra att beställa från OWC? Hur funkar betalning, leverans och garanti?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 14:13

Det står ganska bra kring leverans och garanti just i det här fallet.

Skulle dock personligen vara tveksam till så stora ingrepp på en ny maskin, men jag håller med dig om att iMacen är otroligt bra för dina krav, förutom just avsaknaden av e-sata.

Kan du inte istället köra systemet på en extern FW disk och sedan skaffa snabba dubbla interna för ditt projekt material? Dessa kan du dessutom RAIDa ihop. Sedan kan du arkivera ut det på långsammare media.

Funkar det alltså bra att beställa från OWC? Hur funkar betalning, leverans och garanti?

Har personligen mycket goda erfarenheter av OWC med leverans till Schweiz. De är seriösa och proffsiga. Skickade samma dag som beställning, trots att de alltid vill kolla upp kreditkortet om det är en ny kund som beställer. Jag trodde det skulle ta tid, men de skickade som sagt samma dag.

När jag beställde en bay för installation av SSD i min MBP fick jag med en liten verktygssats (som behövdes), av god kvalitet, så att installationen gick lätt. De hade även instruktionsvideor på sin sajt.

Nu har jag aldrig behövt reklamera något från dem (OWC SSD, bay till MBP, adaptor för SSD i en Mac Pro och minne till Mac Pro), men jag kan inte tänka mig att det skulle vara något problem. Det enda är väl att man måste skicka över grejorna till USA då…

Har beställt från dem 2 ggr med skickat paket och trackingnummer samma dag båda gångerna. De skriver även ut på sin sida när varan du tittar på kommer att skickas.

Rätt intressant att läsa jämförelser mellan iMac i7 och Mac Pro!

Jämförelser i Aperture:
2010 Mac Pro - Aperture, Color, HandBrake, PhotoZoom

Jämförelser i Cinebench/Geekbench:
Cinebench and Geekbench results for 2010 Mac Pros

Både iMac och Mac Pro klarar 16GB RAM (Mac Pro med dubbla processorer klarar 32GB).

Gör jag på detta sätt ökar priset. Ökar priset ligger kanske en Mac Pro bättre till? Jag vet inte riktigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-14 18:13

Gör jag på detta sätt ökar priset. Ökar priset ligger kanske en Mac Pro bättre till? Jag vet inte riktigt...

aha ja det var ju ingen större skillnad i priset mellan en pimpad iMac och en basic MacPro. Vill du jaga kostnader för att ekvationen skall gå ihop så kan du gå på tredjepartsprylar för exempelvis minne och diskar där du kan tjäna tusenlappar totalt.

Men får du verkligen ett komplett system om du går på Mac Pron för ungefär samma peng? En likvärdig skärm måste väl ändå kosta en slant?

Visst är Imacens skärm lockande, men med tanke på alla problem med ljusblödning så kanske det skulle kännas tryggt att man helt enkelt kan byta skärm.. En helt OK IPS-panel på 24" går ju att få för ca 3000:-..

Äh, esata-modden går nog att göra på egen hand, hur svårt kan det vara? Känns ju som om i7an är väldigt mycket macforbuck just nu. Tror jag slår till på en sån..

Någon som har koll på var jag hittar billigast minnen till en sådan?

Äh, esata-modden går nog att göra på egen hand, hur svårt kan det vara?

Det skulle jag verkligen inte ta för givet.

Säger inte att i7 är fel val till dig, men räkna med att du får använda den så som du får den.

Jag var i en liknande situation som dig. Jag var väldigt sugen på en iMac, men kom inte runt alla begränsningarna. Till slut valde jag att se köpet långsiktigt och tog en 6-core Mac Pro.

Jag är övertygad om att program kommer att optimeras mer och mer för parallellprocesser och multithreading, så en 6-kärning (eller mer) kommer att förnya sig själv den närmsta tiden. Sen är Mac Pro:n helt överlägsen när det gäller diskarna: jag har 4 st 2TB, en 1TB (original) och en 240GB SSD som boot.

Skulle inte kunna tänka mig att ha en iMac idag, även om jag tror att det är en fantastisk dator för många.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-18 11:20

Tror tricket är att få ut sladden/porten på ett snyggt sätt. Tycker att iMacen är otroligt tajt så det blir nog övermäktigt att få till på ett snyggt sätt.
Dessutom får du ju bara en port vilket är en begränsning i sig.

Då maskinerna ligger så nära varandra i pris tror jag många väljer just MacPron pga utbyggnadsmöjligheterna snarare än processorerna. Det finns många video tillbehör som behöver PCIe platser.

Kanske skall kolla på att köpa minnen från utlandet, speciellt nu när dollarn står så lågt. OWC har helt ok priser.

Hur svårt kan det vara?

YouTube - OWC Turnkey Upgrade Program for 27" iMac (Mid-2010)

Finns inte en fjortis på sweclockers som skulle banga..;)

Hur svårt kan det vara?

YouTube - OWC Turnkey Upgrade Program for 27" iMac (Mid-2010)

Finns inte en fjortis på sweclockers som skulle banga..;)

Det handlar inte om det.

Jag har byggt mina egna PC:s sedan 1993 (och det är rätt länge sen i datorvärlden). Min sista PC innan jag gick över till Mac hade vattenkylning och en CPU som jag hade slipat ner toppen på manuellt för att få bättre kylprestanda…

Jag nämner det bara för att illustrera att jag inte är blyg för att ta saken i egna händer, om jag tror resultatet blir bättre. Det var även under en tid när det hade känts ordentligt ekonomiskt, om jag hade sabbat en komponent…

Ett par saker:

• Jag tycker videon visar hur professionella OWC är. De anstränger sig rätt mycket för att förklara/visa hur saker går till och vad vinsten blir.

• En iMac är en fin dator—helt klart. Men en eSATA gör den inte till en Mac Pro. Varesig prestanda eller pris. Det är en avvägning av vad man behöver och hur långsiktigt man tänker.

Jag skulle personligen inte köpa en iMac utan den här modden—antingen att jag gör den själv, eller får den fixad om jag beställer datorn från USA.

Känner du att det är inom din komfortzon, så hade det varit kul om du återkom med lite bilder när du är klar.

Lycka till

Det blir nog att beställa en Imac idag. En dyrare PRO än den i grundkonfiguration ryms inte i min budget. Uppdaterar för tillfället från filmning med Video (AG-HMC151) till DSLR. Det som lockar är prestandan (snabbare än billigaste PROn), skärmen, energisnål och dessutom priset (billigare inkl skärm än billigaste PROn utan). Modden kommer om jag märker att FW800 blir för mycket flaskhals.. Eftersom jag ofta kör ProRes från 1080p25/AVCHD i några lager kan det ibland bli lite jobbigt för min MBP 2,33Ghz/3Gb på FW800. Det är ju svårt att veta om det är HD, minne eller processor som är flaskhals i den setupen...

Gör jag modden måste den så klar dokumenteras i 1080p!

Slängde iväg en beställning på Imac i7 i grundkonfiguration + 8Gb Kingston. Får se om den dyker upp i mellandagarna som apple säger..

1
Bevaka tråden