Jag sitter med en ny MacBook Pro och Telenors mobila bredband med ett Huawei e1820-modem. Det har strulat ganska friskt de senaste dagarna - även med tecken på varmgång.
Detta har skett både i Mac OS X och Windows XP. Senast igår (i Windows) tappade modemet kontakten med datorn och jag var nära att få hispan.;)
Men nu tror jag att jag funnit en lösning som säkrar stabil drift i båda plattformarna. Åtminstone verkar det ha fungerat bra idag (peppar peppar ta i trä).
Lösningen i mitt fall verkar vara:
1. Ta ur minneskortet som sitter i modemet. Mitt modem verkar ha blivit betydligt svalare i drift utan minneskortet i och när jag skriver detta har det rullat på hela dagen i både Mac OS X och Windows.
2. I Mac OS X är det bättre att enbart använda Stay Connected för PIN-koden och därefter koppla upp manuellt via systemet självt.
Man skapar då en inställning kallad Huawei Mobile Modem, ställer in *99# som nummer och i Advanced väljer man Generic, GPRS/3G och APN internet.telenor.se.
Därefter kopplar man upp och det flyter på bra.
I Windows kan man använda Stay Connected men då bör man ändra inställningar under Avancerat till endast 3G och APN internet.telenor.se.
Då får man stabilitet på uppkopplingen även i Windows.
Detta recept verkar ha fungerat i mitt fall, efter att ha slitit mitt hår över uppkopplingsproblem sköter det sig bra nu. Men som sagt: ta ur minneskortet ur modemet också då det verkar ställa till det.