Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom med förslag - hur ska vi få fler att logga in?

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Släpp allt utom skriva fritt. Finns ingen som spenderar tid och frånhänder sig en massa personlig information för att komma åt en site som man inte ens vet vad det finns på.

Det har dessutom fördelen att det gynnar befintliga användare som inte vill logga in - om man t.ex. ofta surfar på "främmande" wifi-nätverk och inte vill logga in någonstans för att slippa fundera på vem man eventuellt delar sin session med är det bra om man åtminstone kan läsa inlägg som gäst.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-11 23:15
Ursprungligen av GustafMA:

Släpp allt utom skriva fritt. Finns ingen som spenderar tid och frånhänder sig en massa personlig information för att komma åt en site som man inte ens vet vad det finns på.

Det har dessutom fördelen att det gynnar befintliga användare som inte vill logga in - om man t.ex. ofta surfar på "främmande" wifi-nätverk och inte vill logga in någonstans för att slippa fundera på vem man eventuellt delar sin session med är det bra om man åtminstone kan läsa inlägg som gäst.

Håller med. Att skriva är tillräckligt med skäl att logga in, resten bör vara fritt. Vem förlorar på det? Ingen! Sen ska inloggning ske med facebook/twitter-konto, de som vill kan öppna nytt här, då många, säkert vi också, tycker det är jävligt jobbigt att hålla reda på hundratals inloggningsuppgifter (även om det finns hjälpprogram och bla bla, så är lösningen inte extra mjukvara, utan att webbplatser blir smidiga för användaren).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 16:55

En annan grej är ju att göra en lite tydligare och mer attraktiv (design + copy) notis om att man inte är inloggad och vad fördelarna är. Den lilla gula grejen som används nu är inte särskilt övertygande

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 18:45

Gratis är gott. Bjuder man på något kommer alltid folk. Bjuder du inte kommer ingen. 99 har inte råd att försöka ta betalt, d.v.s user log in, även om det är gratis. Minsta motståndets lag råder. Typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-11 20:36

Röstar också för att sajten skall vara låst för de som inte är inloggade.

Men, dom som inte loggar in känner väl att dom inte behöver det. Låt dom vara.
Nu loggar alltid jag in men på vissa forum där jag mest läser info av folk som är kunnigare än mig så loggar jag bara in när jag ska skriva.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-11 22:07

Jag förstår inte problemet. Vaddå låst? Är dom registrerade så ska man göra så enkelt som helst för alla registrerade användare att logga in. Om nu OpenID, Facebook Connect eller vad som helst gör att det blir enklare att stanna inloggad så är det så klart bra för alla.

//Rob

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-12 01:03

Jag håller tycker också att det borde krävas en inloggning för att kunna få ta del av det som finns här.

En sak jag dock ogillar av det grövsta är tanken på att blanda in Facebook här, jag tycker verkligen inte att det ska uppmuntras till att delta i deras community.

Instämmer med Björnström och hävdar att det inte är ett alternativ att stänga 99.se för de som inte är registrerade medlemmar. Vi har en enorm kunskapsdatabas i detta forum, och det vore orimligt att lägga det i en "sluten cirkel". Jag är stenhårt övertygad om att det är en positiv faktor att materialet är sökbart och att det i sin tur gynnar tillströmningen av nya medlemmar till detta forum. Om man återkommer hit i flera sökningar så borde det öka incitamenten att bli medlem, och på sikt kanske det också skapar fler betalande medlemmar.

Däremot så tycker om föregående idé om att kunna göra marknadsföring av forumet i butiker som säljer Apples produkter. Det skulle räcka med så lite som reklam i visitkortsformat för uppmärksamma att forumet finns. En motprestation från Björnström och gänget skulle kunna vara att de butiker som är med och samarbetar erbjuds reklamplats i form av företagets logotyp. Dessa logotyper behöver inte vara stora och borde kunna placeras på något lämpligt ställe.

Angående Facebook och sociala medier så tror jag inte på en sådan lösning. Det skulle säkert kunna göra det enklare med inloggningsprocessen, men det känns som att det blir färre kontrollmöjligheter och större risk för att vi får fel användare (om man får uttrycka det på ett sådant sätt).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-12 05:12
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Angående Facebook och sociala medier så tror jag inte på en sådan lösning. Det skulle säkert kunna göra det enklare med inloggningsprocessen, men det känns som att det blir färre kontrollmöjligheter och större risk för att vi får fel användare (om man får uttrycka det på ett sådant sätt).

Vilka snobbar alla är här! "Fel medlemmar", "stäng skiten för alla andra" osv. Jag vet att 99.se har lyckats eftersom ni har bra medlemmar här, men ändå. Wow...

Anyway, angående Facebook: färre kontrollmöjligheter? Jag tvivlar på att det är mycket som behöver kontrolleras som det är. Från Björnströms håll verkar den största anledningen till att registrera sig vara att man kan knyta inlägg och PM till ett namn, vilket Facebook om något borde göra ännu lättare än förut. Tänk också på att 99.se kan få tillgång till en hel uppsjö av information om sina besökare genom Facebook som de inte hade förut, vilket borde leda till bättre reklam och därmed mer inkomster för forumet.

Att göra reklam i en butik tror jag inte hade varit särskilt effektivt med tanke på hur mycket pengar man hade behövt spendera. Det hade nog slutat med att kunder vandrar hem med en 99.se flyer som ganska snart hamnar i soptunnan utan att de någonsin besöker siten.

Det har aldrig någonsin handlat om att ha en snobbig attityd när jag säger att jag ser en risk för att vi får fel användare till 99.se. Snarare så handlar det om att jag inte ser Facebook-användare som en prioriterad målgrupp, och att det känns som att det riskerar att leda till ett merarbete för moderatorer och administratörer. Det senare drabbar oss användare som vill ha ordning och reda, och slippa se en hel hög av off-topic-meddelanden överallt. Dessutom så är det ju så att om du kan logga in med ditt Facebook-konto så blir det kanske svårt att förvänta sig att nya användare ska läsa forumets regler innan de loggar in första gången.

Vilken information är det som vi önskar att få tillgång till genom att använda oss av Facebook som alternativ inloggning? Det finns väldigt lite i de sociala medierna som ligger till ett starkt intresse för 99.se. Flertalet där är Windows-användare. Eller är det viktigt för dig att vi kan uppdatera din status etc. på Facebook undertiden som du är här? Nej, jag gillar inte tanken på Facebook och 99.se i samma mening.

Varför skulle man behöva spendera en massa pengar i en butik för att få reklam om 99.se? Eller varför skulle det kosta några pengar över huvud taget för detta forum? Den enda motprestationen som jag pratar om är att företagen får sin logotyp någonstans på forumet. Sedan får man utvärdera det hela, och har det inte resulterat i någon tillströmning av medlemmar så kan man häva samarbetsavtalet. Svårare än så är det faktist inte, och jag tycker inte att man ska problematisera det hela mer än vad man verkligen behöver göra.

Ursprungligen av shandar:

Vilka snobbar alla är här! "Fel medlemmar", "stäng skiten för alla andra" osv. Jag vet att 99.se har lyckats eftersom ni har bra medlemmar här, men ändå. Wow...

Anyway, angående Facebook: färre kontrollmöjligheter? Jag tvivlar på att det är mycket som behöver kontrolleras som det är. Från Björnströms håll verkar den största anledningen till att registrera sig vara att man kan knyta inlägg och PM till ett namn, vilket Facebook om något borde göra ännu lättare än förut. Tänk också på att 99.se kan få tillgång till en hel uppsjö av information om sina besökare genom Facebook som de inte hade förut, vilket borde leda till bättre reklam och därmed mer inkomster för forumet.

Att göra reklam i en butik tror jag inte hade varit särskilt effektivt med tanke på hur mycket pengar man hade behövt spendera. Det hade nog slutat med att kunder vandrar hem med en 99.se flyer som ganska snart hamnar i soptunnan utan att de någonsin besöker siten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-12 18:24
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det har aldrig någonsin handlat om att ha en snobbig attityd när jag säger att jag ser en risk för att vi får fel användare till 99.se. Snarare så handlar det om att jag inte ser Facebook-användare som en prioriterad målgrupp, och att det känns som att det riskerar att leda till ett merarbete för moderatorer och administratörer. Det senare drabbar oss användare som vill ha ordning och reda, och slippa se en hel hög av off-topic-meddelanden överallt. Dessutom så är det ju så att om du kan logga in med ditt Facebook-konto så blir det kanske svårt att förvänta sig att nya användare ska läsa forumets regler innan de loggar in första gången.

Du har inte Facebook va?

Man kan ha vilken åsikt man vill om Facebook, men det är ungefär som att säga "Folk som har e-postadresser kommer inte tillföra något på 99.se". Jag kunde aldrig ana att jag en dag skulle försvara Facebook; men vill bara förtydliga att det inte är några särskilda typer av människor som använder tjänsten, utan att det numer är ett självklart sätt att kommunicera med vänner och bekanta... så som ICQ och MSN var förr (och som till viss del är det än). Bara för att folk har MSN betyder det ju inte att de söker sig tvångsmässigt till 99.se för att prata skit, utan man kommer hit om man behöver hjälp med något. Och märker man att man trivs, ja då kanske man börjar bidra också.

Om folk kan välja att logga in med sina facebook och twitter-konton, så är det sak samma för mig. Det finns ju inget som tyder på att man tillför mer eller mindre i diskussionen baserat på om man skapat ett konto med e-postadressen eller något annat.

Vad är nästa steg? Att man inte ska kunna logga in om ens IP-adress visar att man inte bor i Göteborg eller Stockholm, då folk som bor på landet ändå inte har något vettigt att tillföra? Eller att sidan spärras om man sitter på PC, då det är fel målgrupp?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-12-12 04:28

Kanske är det fler som har samma problem som jag?

Nämligen att sajten inte kommer ihåg mig trots att jag kryssar i komihågmig rutan.

Nu är jag inte här så ofta längre, men ändå, ganska störigt, så när man väl är här gitter man kanske inte logga in?

Ursprungligen av rana:

Kanske är det fler som har samma problem som jag?

Nämligen att sajten inte kommer ihåg mig trots att jag kryssar i komihågmig rutan.

Nu är jag inte här så ofta längre, men ändå, ganska störigt, så när man väl är här gitter man kanske inte logga in?

Testa att ta bort cookies i din webbläsare och rapportera i feedback forumet om det inte fungerar!!

Ursprungligen av jurassic579:

Men, dom som inte loggar in känner väl att dom inte behöver det. Låt dom vara.
Nu loggar alltid jag in men på vissa forum där jag mest läser info av folk som är kunnigare än mig så loggar jag bara in när jag ska skriva.

Om du läser mitt första inlägg igen så vill jag mest poängtera att en majoritet av besökarna aldrig får testa dom bästa funktionerna för att hitta & använda ett så stort forum som 99mac. Hade dom fått göra det kanske fler hade valt att aktivera sig och delta i diskussionerna.

Försök själv använda 99mac utan sökningar en dag så ser du hur lätt det är

Ursprungligen av Wire:

Gratis är gott. Bjuder man på något kommer alltid folk. Bjuder du inte kommer ingen. 99 har inte råd att försöka ta betalt, d.v.s user log in, även om det är gratis. Minsta motståndets lag råder. Typ.

Jag ser vad du läser men jag förstår inte. Sajten är ju gratis och utan inloggning har du inget användarnamn hur vi än trollar och bjuder på oss själva. Du förespråkar Facebook login t ex?

Jag måste förtydliga en annan grej som inte riktigt framkommit tidigare.

Den huvudsakliga anledningen till att vi inte tillåtit sökningar med den inbyggda sökmotorn på sajten är att den är resursintensiv och tillåter man gäster att söka öppnar det möjligheten till DoS (Denial of Service) attacker.

Sen kanske det är så att kvoten med svenska Apple-anhängare som har något vettigt att komma med kanske börjar fyllas. Det är väl bara att acceptera istället för att försöka få in folk som inte bidrar med något.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-12-12 18:47
Ursprungligen av Björnström:

Om du läser mitt första inlägg igen så vill jag mest poängtera att en majoritet av besökarna aldrig får testa dom bästa funktionerna för att hitta & använda ett så stort forum som 99mac. Hade dom fått göra det kanske fler hade valt att aktivera sig och delta i diskussionerna.

Försök själv använda 99mac utan sökningar en dag så ser du hur lätt det är

Visst. Du har rätt. Men förutom att de går miste om de bästa funktionerna så ser jag inte att det är något problem. Själv var jag gäst ett bra tag och försökte lära mig sajten. Efter ett tag kände jag behov att skriva något och då registrerade jag mig. Jag tycker att det är bra som det är.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-12-12 08:01

Konstigt att flera tycker det är jobbigt och svårt att registrera sig och logga in här för att få skriva och vara med. Men att vara inloggad och registrerad på "sociala" sajter som Facebook går bra.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-12 08:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Konstigt att flera tycker det är jobbigt och svårt att registrera sig och logga in här för att få skriva och vara med. Men att vara inloggad och registrerad på "sociala" sajter som Facebook går bra.

Bazinga!

Jag tittar väl in här flera gånger varje dag ( automatiskt inloggad ) så jag söker i princip aldrig utan följer bara nya/aktiva trådar.

Däremot så finns det många forum som jag inte besöker så ofta och då mest för att "läsa runt lite". Det är forum som har ämnen som jag inte är så bra på utan vill få "användarinformation" som jag tycker är det bästa. Där har jag ingen anledning till att söka eller PM:a och skulle jag behöva det så loggar jag väl in. Dom 90 % som besöker sidan behöver ju uppenbarligen inte funktionerna eftersom dom då skulle logga in.

Sen att koppla ihop 99mac med facebook tycker jag känns helt fel. Jag vill verkligen skilja på dom pga privatliv VS jobb. Men jag antar att om den funktionen kommer så är den frivillig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-12 18:40

Hmm, det där sista med att spärra sajten för Win-users kanske tål att tänkas på...?

Kolla på Feber.ses "Skicka som".

Uppdatering
Vi har jobbat på rejält med Facebook Connect - den hamnade överst i vår 4.03 backlog efter all feedback i denna tråd.

Jag har redan gjort en lyckad sammankoppling av mitt Facebook-konto och mitt 99mac-konto och det fungerade fint. Facebook Connect kräver att man har samma epostadress på Facebook och på 99mac och därefter var det i princip ett par klick så var det klart.

Nu när jag loggar ut kan jag klicka på "Facebook Connect" så loggas jag in som vanligt utan att behöva ange användarnamn och lösenord - smidigt! Förutom själva inloggningen så finns även "Like" knappar vid trådar och artiklar.

Senast redigerat 2010-12-13 20:36
  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-13 14:28

Klockrent, kommer definitivt gynna forumet i antalet medlemmar.
När man delar något på facebook så kommer fler intressenter ta del av informationen och bli mer intresserade.

Jag har redan lockat in flera personer i Apples värld, men bara några få hit, nu kanske det blir enklare!?

Bra grej med inloggningen via FB-Connect.

Få också säga att efter att läst mer i tråden har jag bytt åsikt, från början tyckte jag att Stänga till vore bättre, men helt klart är det bättre köra andra hållet. Underlätta inloggning och låt folk göra i princip allt utan att skriva.

En skall aldrig vara mer hårdför mot sig sälv än att man kan ändra åsikt.

Ursprungligen av Goflorp:

Bra grej med inloggningen via FB-Connect.

Få också säga att efter att läst mer i tråden har jag bytt åsikt, från början tyckte jag att Stänga till vore bättre, men helt klart är det bättre köra andra hållet. Underlätta inloggning och låt folk göra i princip allt utan att skriva.

En skall aldrig vara mer hårdför mot sig sälv än att man kan ändra åsikt.

*gilla*

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-12-14 07:58

Bara ingen i framtiden får för sig att man MÅSTE ha Facebook för att få logga in så är det ok för mig...

Ursprungligen av lasselu:

Bara ingen i framtiden får för sig att man MÅSTE ha Facebook för att få logga in så är det ok för mig...

Det kan jag garantera dig!

Ursprungligen av lasselu:

Bara ingen i framtiden får för sig att man MÅSTE ha Facebook för att få logga in så är det ok för mig...

Håller med ! Snart verkar det som man kommer att bli tvungen att vara inloggad på Facebook för att över huvud taget kunna komma ut på internet.:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 09:50
Ursprungligen av adress@mac:

Håller med ! Snart verkar det som man kommer att bli tvungen att vara inloggad på Facebook för att över huvud taget kunna komma ut på internet.:cool:

Ja, det är riktigt skrämmande...skrämmande också att många företags informationskanaler går via Facebook.

Vi släpper 4.03 uppdateringen med Facebook Connect för 99mac innan lunch idag!

Bevaka tråden