Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Plötslig ändring av fläktarbete MBP 13" Mid 2009

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har haft min macbook pro i drygt ett år nu och den har alltid funkat som den ska.
Men, sen i helgen har CPUn blivit varm mycket snabbare, och den ökar inte fläktvarvtalet före CPUn går upp i drygt 100°c. Förut har den nästan aldrig fläktat så mycket som den gör nu förutom under hög belastning, och framförallt aldrig när jag bara surfar, då har den hållt sig lugn. Nu fläktar den upp emot 6200rpm nästan hela tiden.

Min fråga är alltså: Ni som har lite mer erfarenhet, är detta normalt, och varför har det plötsligt börjat hända?

Tack på förhand
Olle

Inte omöjligt att luftintag satts igen av damm, så var det på min iMac, den blev efterhand alltmer het. Blås rent från damm!

Tack för tipset. Då kommer en dum fråga: Hur går jag tillväga?

Hej
Kolla i aktivitetskontrollen om någon process skenar. Häromdan märkte jag att fläkten i min dator, samma eller snarlik din, drog i väg för fullt.
Jag kollade i aktivitetskontrollen och såg två processer, som drog full processorbelastning. Den ena var syslognånting den andra minns jag inte.
Jag försökte döda dem, men de startade genast igen. Då stängde jag av datorn och sen har de inte återkommit.
Så om du inte provat det, stäng av datorn och starta igen.
Hälsnigar
Lennart

Helt riktigt var det en process som skenade, tog ca 150% så jag startade om och nu verkar det funka som vanligt igen!

Tack för tips.
Det kan dock vara bra att veta hur man blåser rent från damm, så hur går man tillväga?

Olle

Det bästa är väl att öppna och plocka den fläkten, och blåsa på den löst. Det kan bli rysligt mycket damm på ett år faktiskt. Kolla ifixit.com för instruktion om att öppna. Kom ihåg och sätta tillbaka fläktkontakten sen :). Det glömde jag en gång :P.

Ska kolla upp det, tack!

Olle

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2010-12-14 19:07

Första åtgärden är att återställa smc som styr fläkthanteringen innan man pillar sönder datorn. Men ditt problem verkar ha varit en skenande process.

1
Bevaka tråden