Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det möjligt att bestämma position för mailfönster?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 15:15

Detta gör mig helt galen.

Sitter med en 2560x1600 skärm och jag vill läsa mail i mitten. Jag drar således ett mail så mailet syns i mitten av skärmen. Stänger jag mailet och öppnar ett nytt så hamnar det fönstret längst till vänster på skärmen, där jag INTE vill att det ska vara.

Går det att tvinga det där idiotprogrammet att öppna fönster i en speciell position? Finns det också någon möjlighet att man ska kunna läsa nästa mail utan att behöva stänga ett mailfönster som alla andra normala mailprogram haft de senaste 100 åren?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 15:38

Första stycket vet jag inget om, tyvärr, men jag undrar lite kring hur du menar i ditt andra stycke. Läsa nästa mail utan att stänga mailfönster? Om du dubbelklickar på ett mail så det öppnas i ett eget fönster är det ju bara att låta det vara för att sedan öppna nästa mail i listan...hur menar du?

En sak till, vilken mailapplikation är det du använder?

Ursprungligen av zinned:

...vilken mailapplikation är det du använder?

Eftersom tråden ligger i "Apple programvara", så får vi väl anta att det är Apple Mail det handlar om.

  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 16:05
Ursprungligen av zinned:

Första stycket vet jag inget om, tyvärr, men jag undrar lite kring hur du menar i ditt andra stycke. Läsa nästa mail utan att stänga mailfönster? Om du dubbelklickar på ett mail så det öppnas i ett eget fönster är det ju bara att låta det vara för att sedan öppna nästa mail i listan...hur menar du?

En sak till, vilken mailapplikation är det du använder?

Vanliga mailklienter har pilar i mailet för att läsa nästa mail, eller en tangentbordskombination som öppnar nästa mail i samma fönster. Jag får kanske 400 mail i veckan och det är otroligt irriterande att behöva stänga fönstret cmd+w, pil ner, enter för att läsa mail. (och dessutom få fönstret flyttat hela tiden)

Outlook / Thunderbird gör detta så mycket smidigare.

Jag kan ju såklart köra en preview panel men jag gillar det inte

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-14 16:36
Ursprungligen av studiox:

Vanliga mailklienter har pilar i mailet för att läsa nästa mail, eller en tangentbordskombination som öppnar nästa mail i samma fönster. Jag får kanske 400 mail i veckan och det är otroligt irriterande att behöva stänga fönstret cmd+w, pil ner, enter för att läsa mail. (och dessutom få fönstret flyttat hela tiden)

Outlook / Thunderbird gör detta så mycket smidigare.

Jag kan ju såklart köra en preview panel men jag gillar det inte

Vad händer om du öppnar upp ett mail och sedan kör Cmd-<...? Är osäker på vilken tangent nummer två är men den är ju till höger om "z"

Skiftar du inte tillbaka till huvudfönstret för mailklienten då och du kan dubbelklicka på nästa mail?

  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 17:40
Ursprungligen av zinned:

Vad händer om du öppnar upp ett mail och sedan kör Cmd-<...? Är osäker på vilken tangent nummer två är men den är ju till höger om "z"

Skiftar du inte tillbaka till huvudfönstret för mailklienten då och du kan dubbelklicka på nästa mail?

Visst, men då får jag ju ett nytt fönster, jag vill ha ett mailfönster som jag läser mina mail i

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-14 16:18
Ursprungligen av studiox:

Stänger jag mailet och öppnar ett nytt så hamnar det fönstret längst till vänster på skärmen, där jag INTE vill att det ska vara.

Öppnar jag upp ett mail i separat fönster fungerar det precis som ett Finder-fönster. Dra fönstret dit du vill ha det, stäng med röda pricken, nästa gång du öppnar ett fönster kommer det ihåg position på skärmen. Testat på Mail 3.6 samt 4.4 (OSX 10.5.11 resp 10.6.5)

Ursprungligen av studiox:

Finns det också någon möjlighet att man ska kunna läsa nästa mail utan att behöva stänga ett mailfönster som alla andra normala mailprogram haft de senaste 100 åren?

Funkar det inte att använda det delade fönstret där du ser listan med mail överst och mailinnehåll nederst så klickar du ju bara på upp/ner-pil ???

  • Oregistrerad
  • 2010-12-14 17:42

[QUOTE="IngoX;1955350"]Öppnar jag upp ett mail i separat fönster fungerar det precis som ett Finder-fönster. Dra fönstret dit du vill ha det, stäng med röda pricken, nästa gång du öppnar ett fönster kommer det ihåg position på skärmen. Testat på Mail 3.6 samt 4.4 (OSX 10.5.11 resp 10.6.5) /QUOTE]

Ja, så blir det faktiskt hemma nu (Skrev mitt inlägg på jobbet). Mycket konstigt då jag kör samma version av OSX och Mail både på kontoret och hemma. Får ta tillbaka halva min fundering då... Skumt att det inte blir så på jobbet.

1
Bevaka tråden