Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda operatörslåst iPhone 4 utomlands

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska spendera en månad i Australien och vill kunna använda min Iphone för samtal inom Australien och för datatrafik. Iphonen är dock operatörslåst här i Sverige och därför funderar jag på hur jag ska lösa Iphone-användningen utan att behöva roaming-ruinera mig.

En fundering är om det är en god idé att jailbreaka den innan avresa och använda australiensiskt kontaktkort under resan? Några nackdelar med att ha jailbreakad Iphone under en lång resa. Jag kommer ju inte att synka den under den månad jag är iväg, så det vore inte så trevligt om jailbreakingen gör iphonen instabilare.

Hur har ni gjort vid utlandsresor med operatörslåst Iphone?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 22:13

Om du har rätt firmware på den så fungerar det att låsa upp, stabiliteten skall inte påverkas (än mindre om du bara installerar Ultrasn0w). Bäst är så klart om den är över 1 år gammal och du kan låsa upp dem via operatören innan du ger dig iväg

Edit: här ser du vad som går att göra med just din iPhone
http://jailbreakaiphone.se/

Jag har en Iphone 4 32Gb med iOS4.2.1 och modem-firmware 03.10.01.

Så det kommer inte heller att bli möjligt att låsa upp den via jailbreak framöver?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 22:22

Vi måste veta vilken iPhone du har och vilken firmware som är installerad för kunna svara bättre.

Tack för svar! Min Iphone4 köptes i somras, så det kommer inte att gå att låsa upp den via operatören.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-16 22:26

ok, har du senaste firmwaren (4.2.1) så är du tyvärr ganska körd då det inte går att låsa upp den via jailbreak.

Du får försöka flirta med någon på kundservice hos din operatör att låsa upp den eller använda en till telefon...

Det vet man inte, kanske kommer att gå, kanske inte. Det beror på om någon lyckas hitta ett säkerhetshål på den som går att utnyttja.

Tricket till dess är att istället skaffa en bättre telefon.

Just för att slippa situationer som denna så köper man en olåst telefon.

Prata med operatören. Jag fick för ett par år sedan låsa upp en telefon hos Telia som hade ett halvår kvar när jag skulle åka till Zambia. Har för mig att det inte gick med den första jag pratade med men det är bara att ringa tills någon "snällare" svarar.

Jag ska kontakta operatören när resan börjar närma sig och hoppas att de är schyssta nog att låsa upp telefonen i förväg. Jag kommer ju ändå att fortsätta betala de 150 kr i månaden under abbonemangets återstående 20 månader så de cashar ju in pengar på mig i vilket fall som helst.

Jag var för övrigt i kontakt med operatören idag via mejl och frågade vilka lösningar de kan erbjuda mig under min Australien-resa. Lösningar som inte ruinerar mig alltså. Det enda svar jag fick var att de inte har några lösningar för utlandsanvändning. Punkt. Det är enligt mig bristfällig service och definitivt ett argument för att de bör låsa upp min mobil i förtid. Eller åtminstone under den månad jag är iväg på resan. I alla fall om de värderar mig som kund. De kan ju inte på allvar förvänta sig att jag ska roama alla samtal och all datatrafik till Sverige under en hel månad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-17 13:31
Ursprungligen av Mattias_N:

De kan ju inte på allvar förvänta sig att jag ska roama alla samtal och all datatrafik till Sverige under en hel månad.

Det är precis vad de förväntar sig. Min gissning är att du får ringa många gånger och beskriva situationen innan du hittar ngn som förbarmar sig men enklast är naturligtvis om du känner ngn på firman som kan fixa till det lite 'under bordet'.

1
Bevaka tråden