Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte göra programuppdatering?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-12-17 11:24

Det började med att jag skulle uppdatera iphonen till den nyaste uppdateringen, men fick då meddelande om att jag skulle uppdatera min programvara.

Men när jag skulle göra uppdateringen står det att det är fel på nätverkat och att jag ska kontrollera att jag är uppkopplad på internet, vilket jag var och allting fungerade bra där. Det har varit så här ett par dagar nu, så det är nog på datorn som problemet ligger. Frågan är, vad ska jag göra?

Mvh Elin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-17 15:28

Starta Terminal och skriv in nedanstående:

defaults read /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate

Kolla om du har en inställning för CatalogURL. Typ CatalogURL="http://sw.minserver.com:8088/..."
Om du har det kan du ta bort den inställningen genom att skriva

defaults delete /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate CatalogURL
(alternativt sudo defaults delete /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate CatalogURL). Detta nollställer vilken server SWUpdate ska kolla i och går direkt till Apples server.

Testa sen igen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-12-18 17:24

Jag har aldrig använt terminal, så kanske låter lite dum nu.
Jag kopierade in det du skrev, inget hände så jag tryckte på enter och då kom följande upp:

Last login: Sat Nov 21 18:01:24 on console
Elin-Schl-ter:~ leftsidestrongside_$ defaults read /Library/Preferences/com.apple.SoftwareUpdate
{
AnonymousUUID = "A6574B45-155A-4A6F-B2AB-B34A8D7E571B";
LastAttemptDate = 2010-12-17 07:35:34 +0100;
LastResultCode = 100;
LastSuccessfulDate = 2010-12-10 18:16:32 +0100;
}
Elin-Schl-ter:~ leftsidestrongside_$

Så jag ser inget av det andra du skrev, men jag kanske skrev in på fel sätt eller nått. Jag klistrade bara in rakt in i rutan som kom upp..

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-12-20 12:20

Har löst problemet nu, och ifall det är någon som har samma problem som jag, så kan man testa att hålla nere shift när man startar datorn och fortsätta att hålla in den tills laddsnurraren har snurrat klart.
Det tar längre tid än vanligt när den laddar, för mig tog det några minuter, men det är bara att hålla inne den tills den försvinner. Så nu funkar det iallafall!

1
Bevaka tråden