Nu har jag testat raderat kontot, men det är samma sak.
Korsriddaren: Jag har försökt förstå hur jag ska mappa vilken mapp som ska motsvara skickat men jag hittar inte hur jag ska göra det.
Finns ju bara alternativet spara skickade meddelanden på servern, vilket min ISP inte tillåter, jag missar nog något väsentligt och enkelt här kan jag tro.
Trust me det går. Råkade själv ut för problemet sist jag installerade om min morsas dator, även den med IMAP-koppling. Så här säger hjälpen i mail:
"Om brev inte lagras på förväntat ställe på e-postservern
Om du har ett IMAP-konto (Internet Message Access Protocol) och anger i kontoinställningarna att kopior av brev (utkast, skickade, skräppost eller borttagna) ska sparas på IMAP-servern kan du upptäcka att brev inte sparas där du förväntade dig det på e-postservern.
Här är några tillfällen när brev kanske inte finns där du förväntar dig det:
När Mail sparar brev på servern letar programmet efter specifika brevlådor, efter namn, där breven ska placeras. Om Mail inte hittar dessa brevlådor på servern försöker programmet skapa dem. Om Mail inte kan skapa dem på servern går det inte att spara breven. Mail kanske t.ex. letar efter brevlådan Skickade brev på servern för att placera skickade brev där. Om Mail inte hittar brevlådan Skickade brev på servern försöker programmet skapa den. Om det inte går att skapa brevlådan sparar programmet inte några kopior av breven du skickat.
En möjlig lösning på problemet är om det finns en annan brevlåda på IMAP-servern (t.ex. Skickade objekt) som innehåller de meddelanden du letar efter. Du kan ange att Mail ska spara skickade brev i den brevlådan. Det gör du genom att markera brevlådan (i listan under kontots namn och symbol) i Mail-visningsfönstret, välja Brevlåda > Använd den här brevlådan till och sedan välja Utkast, Skickat eller Skräppost. Du kan välja valfri brevlåda på IMAP-servern till att spara utkast, skickade brev, borttagna brev och skräppost.
Om du ändrar kontoinställningarna så att kopior av brev inte längre sparas på e-postservern finns brev sedan inte längre kvar där de brukade finnas. Exempel med skickade brev: Om du sparar skickade brev på servern och sedan ändrar inställningen till att spara dessa brev på datorn kommer brevlådan Skickat att ändras och endast innehåller brev som sparas på datorn. Brev som sparats på servern visas inte längre i brevlådan. I stället visas dessa brev under kontots namn och symbol längst ner i brevlådelistan, i en brevlåda som heter Skickade brev.
På motsvarande sätt ändras brevlådan Skickade brev till att endast innehålla brev som sparats på servern om du ändrar från att spara skickade brev på datorn till att spara dem på servern. De brev som sparats på datorn visas då i en brevlåda som heter Skickade brev följt av kontonamnet inom parentes, t.ex. Skickade brev (MobileMe-konto)."