En intressant grej som jag snubblade över idag; att använda centraliserade DNS:er som OpenDNS eller Google DNS kan ge mycket sämre nedladdningshastigheter från distribuerade dataleveransnätverk (CDN: content delivery network eller content distribution network).
En CDN-lösning innebär att det finns massor av servrar fysiskt placerade runt om i världen dit CDN-lösningen kopierar all data, så den ska finnas snabbt tillgänglig överallt utan att överbelasta en anslutningspunkt. Apple har sedan många år tillbaka använt Akamai som CDN för att leverera nedladdningar av allt från keynotevideoströmmar till iTunes.
En centraliserad DNS-tjänst som Google DNS och OpenDNS har många fördelar med stabilare, snabbare och säkrare DNS-uppslagningar vilket för det mesta är en fördel jämfört med den lokala DNS:en från din ISP. Problemet uppstår när man ska ladda ner från en CDN-lösning är att de vanligtvis använder ett "hack" som tar reda på vilken DNS man skicka förfrågan från, för att avgöra var man befinner sig geografiskt (eftersom de inte vet vilket IP du kommer ifrån).
Problemet blir mera påtagligt om man bor långt ifrån stället där DNS-tjänsten finns. Så för oss här i Sverige som använder Google DNS kan det innebär att Akamai tror att vi bor i USA och skickas oss till en server i USA istället för en här i Sverige (eller var de nu har sina närmaste). Det gör att man får mycket sämre svarstider och nedladdningshastigheter.
Jag har levt i tron att bytet till Google DNS bara inneburit fördelar, men så är det alltså inte.
Google har föreslagit en lösning på detta, men om det är något som jobbas på eller inte vet jag inte.
Mer läsning:
Why using Google DNS / OpenDNS is a bad idea
Sajal Kayan » In a CDN’d world, OpenDNS is the enemy! (Här finns testdata från svenska Com Hem.)