Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om iPads batteritid?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-29 20:45

Hittade följande tråd där bl.a. batteritiden hos iPad diskuteras...

http://www.99.se/ipad/282934-ipad-studiedator-substitut-barbar.html

Av någon anledning har dock den tråden låsts (utan förklaring).

Till saken... Vad har ni, iPad-ägare/användare på här forumet för erfarenheter av batteritiden? Själv måste jag säga att jag till en börjar var rätt imponerad, men nu har jag märkt att om man har många program igång börjar tiden sippra iväg allt fortare, trots att enheten är i viloläge. Jag vet inte om det ev. kan vara någon viss app. som ligger och drar en massa onödig energi, men jag har svårt att i så fall ringa in vilken... Är det möjligtvis fler som har samma problem?

Jag har laddat min ungefär varrannana dag de senaste veckorna. Tycker den räcker lika länge nu som innan. Dock brukar jag gå genom o stänga allt skit som är igång lite då och då. Tycker android sköter detta bra mkt bättre än ios faktiskt.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag har laddat min ungefär varrannana dag de senaste veckorna. Tycker den räcker lika länge nu som innan. Dock brukar jag gå genom o stänga allt skit som är igång lite då och då. Tycker android sköter detta bra mkt bättre än ios faktiskt.

Men alltså, de programmen är ju inte igång. När du lämnar ett program avslutas det, efter att innehållet sparats ned. Det enda du gör när du "stänger av" programmen som syns i multitasking-fältet är snarare att tvinga det att göra en komplett nystart nästa gång du startar det, i stället för att det ska starta och återgå till det sparade läget. Undantagen är t.ex. Skype, Spotify och gps-programmen som kör i bakgrunden.

Rent tekniskt så finns det med ett steg när programmet fryses totalt och kopplas bort från allting men hålls vid liv ett tag, för att man ska kunna jobba i två program och växla mellan utan irriterande lagg. Systemet dödar självt de processerna i bakgrunden när minnet behövs, och det är bara enstaka program åt gången som hålls nedfrysta på det sättet.

Kan rekommendera de här:
iOS 4 Fast App Switching Explained
Ars reviews iOS 4: what's new, notable, and what needs work

Batteritiden? Jag har samma 10-11 timmar som jag hade för ett halvår sedan.

(Har förresten öppnat tråden nu, den måste ha blivit låst av misstag.)

Senast redigerat 2010-12-29 22:40
Ursprungligen av Samuel K:

Men alltså, de programmen är ju inte igång. När du lämnar ett program avslutas det, efter att innehållet sparats ned. Det enda du gör när du "stänger av" programmen som syns i multitasking-fältet är snarare att tvinga det att göra en komplett nystart nästa gång du startar det, i stället för att det ska starta och återgå till det sparade läget. Undantagen är t.ex. Skype, Spotify och gps-programmen som kör i bakgrunden.

Rent tekniskt så finns det med ett steg när programmet fryses totalt och kopplas bort från allting men hålls vid liv ett tag, för att man ska kunna jobba i två program och växla mellan utan irriterande lagg. Systemet dödar självt de processerna i bakgrunden när minnet behövs, och det är bara enstaka program åt gången som hålls nedfrysta på det sättet.

Kan rekommendera de här:
iOS 4 Fast App Switching Explained
Ars reviews iOS 4: what's new, notable, and what needs work

Batteritiden? Jag har samma 10-11 timmar som jag hade för ett halvår sedan.

(Har förresten öppnat tråden nu, den måste ha blivit låst av misstag.)

Jag vet precis hur det funkar. Då jag lekt med utveckling på både iOS och android.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-12-30 08:38
Ursprungligen av Samuel K:

Men alltså, de programmen är ju inte igång. När du lämnar ett program avslutas det, efter att innehållet sparats ned. Det enda du gör när du "stänger av" programmen som syns i multitasking-fältet är snarare att tvinga det att göra en komplett nystart nästa gång du startar det, i stället för att det ska starta och återgå till det sparade läget. Undantagen är t.ex. Skype, Spotify och gps-programmen som kör i bakgrunden.

Det måste vara något (några/alla?) program som ligger och suger batteri även i viloläge, för när jag avslutar allt som har varit igång återgår iPad'en till normal batterikonsumtion, dvs. ett par procent på ett dygn i vila. (Obs! Jag har inte haft någon aktiv streaming eller GPS-applikation igång vid detta konstaterande).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-30 08:52

Jag tycker batteritiden är fantastisk, jag klarar mig minst 2-3 dagar från 100% till 0% och då har ändå min iPad i stort sett ersatt min MBP.

Ursprungligen av Samuel K:

Men alltså, de programmen är ju inte igång. När du lämnar ett program avslutas det, efter att innehållet sparats ned. Det enda du gör när du "stänger av" programmen som syns i multitasking-fältet är snarare att tvinga det att göra en komplett nystart nästa gång du startar det, i stället för att det ska starta och återgå till det sparade läget. Undantagen är t.ex. Skype, Spotify och gps-programmen som kör i bakgrunden.

Rent tekniskt så finns det med ett steg när programmet fryses totalt och kopplas bort från allting men hålls vid liv ett tag, för att man ska kunna jobba i två program och växla mellan utan irriterande lagg. Systemet dödar självt de processerna i bakgrunden när minnet behövs, och det är bara enstaka program åt gången som hålls nedfrysta på det sättet.

Kan rekommendera de här:
iOS 4 Fast App Switching Explained
Ars reviews iOS 4: what's new, notable, and what needs work

Batteritiden? Jag har samma 10-11 timmar som jag hade för ett halvår sedan.

(Har förresten öppnat tråden nu, den måste ha blivit låst av misstag.)

Jo, det är ju så som du säger att de använder "Save State" tills minnet behövs. En fråga då, utan att ha grottat ner mig i detta själv, se följande scenario:

Jag sitter och surfar på 99.se med min iPad efter att ha spelat en del, t ex Angry Birds och Let's Golf, samt att jag har nyligen använt Navigon (dock för mer än 10 minuter sedan så GPS-kopplingen har Navigon själv stängt). Dessa två "tyngre" spel samt program som är använda längre tillbaka i tiden ligger i "multitasking-menyn" och är då i "Save State". I Safari öppnar jag upp två-tre sidor på nya flikar från länkar inne i forumet och läser den ena. När jag har läst klart på den fliken så stänger jag den för att gå till nästa och när jag då aktiverar nästa öppna flik så laddas sidan om, precis som om den inte är sparad då minne inte finns tillgängligt för det. Så fortsätter det med alla flikar jag öppnar, även första fliken som man skulle kunna kalla för huvudsidan/huvudfliken, alla laddas om så snart jag väljer att titta på dem.

Detta relaterar jag till minnesbrist. Om jag då går in och stänger program som inte är använda på väldigt länge och som således har förlorat sitt "Save State" så har jag inte detta problemet, flikarna laddas då inte längre om när jag väljer dem.

Hur kan detta komma sig?

Ursprungligen av zinned:

Detta relaterar jag till minnesbrist. Om jag då går in och stänger program som inte är använda på väldigt länge och som således har förlorat sitt "Save State" så har jag inte detta problemet, flikarna laddas då inte längre om när jag väljer dem.

Hur kan detta komma sig?

Hm, missade visst att svara på det här. Program som ligger i den snabba varianten av "save state" (där de är igång men frysta) finns kvar i minnet till dess att aktiva program behöver mer, då avslutas de i stället och får börja om från scratch. När de är frysta drar de i princip noll processorkraft men tar upp ungefär lika mycket minne som när de är aktiva. När de avslutats drar de noll processorkraft och använder inget minne. I princip kan man tänka på ikonerna i programväxlingsfältet mer som en historik över vad man haft igång, än program som körs och drar minne (med undantag för ikonerna som ligger allra längst till vänster).

Safari verkar få någon sorts minimitilldelning av minne för att hålla en till ett par flikar laddade, plus att den får det som blir över. Har också märkt av samma sak - jag kan ha flera flikar igång om jag avslutar något spel jag nyss kört, men sällan annars. Däremot inte märkt av någon påverkan på batteritiden (eller övriga prestanda), vilket sammantaget stämmer bra med hur multitaskingen i iOS är tänkt att fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-29 22:49

Kan vara OT, men jag tycker att det tar en evighet att ladda upp den till 100%.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Kan vara OT, men jag tycker att det tar en evighet att ladda upp den till 100%.

Yes!!

Använder du rätt laddare?
Kör du med iPhonens (5W) funkar det ju men tar dubbelt så lång tid.
Vidare skall man nog ha den direkt i en USB-port och inte via hubar etc...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-30 13:42
Ursprungligen av Goflorp:

Använder du rätt laddare?
Kör du med iPhonens (5W) funkar det ju men tar dubbelt så lång tid.
Vidare skall man nog ha den direkt i en USB-port och inte via hubar etc...

Tack för tipset
Med huset fullt av iPods, iPhones och nu även iPads är det lätt att förväxla dom....

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-02 11:49

Jag är mycket nöjd med batteritiden. Även nu efter några månaders körande. Sedan undrar jag precis som Zinned hur detta. Med minnet fungerar? Lite stötigt att Safari laddar om sidorna. Dessutom tappar den det man skrivit i ett forum eller på FB om man inte skickat det. Jag testar också att släcka ned andra program och ser att det ibland blir bättre då.

iOS 4.3

Tyckte batteritiden var fantastisk fram tills senaste iOS uppdateringen, hur kan det komma sig? Kan ju inte ha blivit ett steg bakåt i utvecklingen? Någon annan som upplever samma bekymmer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-12 13:40
Ursprungligen av plassarn:

Tyckte batteritiden var fantastisk fram tills senaste iOS uppdateringen, hur kan det komma sig? Kan ju inte ha blivit ett steg bakåt i utvecklingen? Någon annan som upplever samma bekymmer?

Japp, efter bara några minuters användande med 4.3 åkte batterimätaren ner till 80% (från fulladdat)

Ursprungligen av plassarn:

Tyckte batteritiden var fantastisk fram tills senaste iOS uppdateringen, hur kan det komma sig? Kan ju inte ha blivit ett steg bakåt i utvecklingen? Någon annan som upplever samma bekymmer?

Jag håller med både iphone 3gs och min ipad har sämre batteritid nu

Mycket nöjd och imponerad av batteritiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 15:49

Mycket nöjd här med. Ser ingen skillnad på tiden sen 4.3

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-12 16:50

Märkte direkt att padden blev varmare! Vilket inte bådar gott (4.3)... Annars löjligt ipad av batteriet!!

Ursprungligen av Kenneth M:

Märkte direkt att padden blev varmare! Vilket inte bådar gott (4.3)... Annars löjligt ipad av batteriet!!

va?

OT: Har kört 4.3 i ett par veckor och märker inga problem med batteriet.

Ska testa att kalibrera batterierna och se om det hjälper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-12 20:08

Återställ som ny det löser garanterat era problem, sitter du med 80% efter en kort stund så är det det enda sättet.

  • Medlem
  • Degerfors
  • 2011-03-12 20:21

Batteritiden på min iPad 3G är kanon....laddar varannan dag.
Ska dock bli intressant att se hur mycket garage band glufsar i sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-13 09:57

Sitter med 47% batteri kvar nu. Uppdaterade i fredags förmiddag. Den var runt 93% då. Använt den varje dag sen dess.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-15 09:00

Hmm... Får nog revidera mitt svar här. Det verkar har varit en tillfällighet att batteriet "sögs ur". Nu verkar det iaf. vara tillbaka på normal konsumtionsnivå

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-24 09:40

Apple verkar trots allt ha bekräftat "issues" med batteritiden i 4.3...

iOS 4.3.1 to Bring Minor Battery Life Improvements? - Mac Rumors

  • Medlem
  • 2011-04-03 22:27

Jag skulle gärna hitta fler åsikter om batteritiden på iPad 2!

Jag kan inte avgöra om den är bra eller inte. Det är möjligt att jag stressas av att kunna läsa procenttalet hela tiden. Och att spela fåniga bilspel emellanåt drar säkert duktigt med ström. Men även surfning känns som det går åt mer än jag väntade mig. Jag har inte provat att loopa en film i tio timmar eller något liknande, men batteritiden känns inte riktigt "fantastisk." Är jag en bortskämd gökunge? Eller måste jag lära mig hur man kalibrerar batteriet?

Hur är det för er andra som råkar läsa det här?

Ursprungligen av lufra:

Jag har inte provat att loopa en film i tio timmar eller något liknande, men batteritiden känns inte riktigt "fantastisk."

Jag har visserligen bara en iPad 1, men jag brukar ofta se film på den. Jag brukar se film via AirPlay, dvs streama filmen från min iMac över WiFi. Volym på 50-100%, ljusstyrka på standard (mitten ungefär), 3G påslaget. Att se ett avsnitt på 40-45 minuter brukar suga ca 5-7% batteri, dvs att om jag skulle se non-stop skulle batteriet hålla ca 10 timmar, give or take. Nu använder jag den såklart inte till att se film 10 timmar i taget varje kväll, den får ofta följa med i bilen för att slösurfa under tiden jag väntar på någon eller så, så den blir ofta använd i 5-minters-intervaller. Men även här märker man inte att den tappar batteri snabbare, jag tycker den håller väldigt bra. Enda gången jag märkt att det gick rätt snabbt var när jag satt och spelade spel i någon timme eller två, då försvann det lite snabbare (kanske 20% på en timme).

Av alla tester jag läst verkar batteritiden på iPad 2 vara likvärdigt eller bättre, så personligen är jag nöjd.

Jag tycker att batteritiden på min iPad 2 är ungefär samma som på min iPad 1 med iOS 4.3.1.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-04-04 11:56

Jag upplever batteriet lika fantastiskt som på iPad 1. Dock tror jag att det lätt går så lång tid när man sitter med den, att klockan går snabbare än vad man tror. Då kan de tio timmarna upplevas som två istället

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-04 11:59

Jag uppdaterar just nu iPad 2an till 4.3.1 men jag förväntar mig ingen skillnad jmft med 1an. Förövrigt känns det som om batteritiden vi fick med 3.x är ett minne blott och för mig fäller det lite av konceptet med iPad som bara ska gå å gå å gå å gå...

  • Medlem
  • 2011-04-04 12:03

zinned: Precis, det är svårt att avgöra hur lång tid man egentligen använder till att bara läsa eller surfa. Hihi.

FreddeB: Så du menar att batteriet höll sig längre förr? Och du gör samma saker på iPaden, nu som då?

Bevaka tråden