Jag planerar på att ersätta lite utrustning här hemma med en form av Mac-maskin med flera hårddiskar. Det bästa alternativet hade varit en iMac 21,5" med externt hårddisk-paket. Problemet är att iMac har endast Firewire 800 (Tydligen med partitioner över 1TB så går det ännu långsammare) som snabbaste gränssnittet och inte heller någon expansionsport (Express Card. Denna port ersattes tydligen också mot en SD-kortplats på 15" Macbook pro! Det finns SD-kortläsare till Express Card-form men icke...) för att installera de i efterhand. Ingen eSATA-port heller.
Enligt ryktena verkar det bli någon form av uppdatering av Macbook/Macbook Pro och iMac inom kort men Intel vägrar fixa USB3 för att istället lansera sin Lightpeak-teknik. Apple slänger sällan in extrachip utan väntar istället på att det skall integrerats i nordbrygga/sydbrygga.
Vad är lösningen?
Är det att vänta och hoppas på att Apple löser detta till våren (Gör en kombinerad USB/eSATA-port?) eller en Hackintosh? Fördelen med Hackintosh är att andra diskar än systemdisken kan monteras i datorn istället för externt chassi. Nackdel är inga integrerade högtalare och betydligt mer sladdtrassel.
Det går att fixa någon form av nätverksenhet men för att maxa gigabitnätverket behövs det enheter som kostar runt 4000-5000 kr (Dubbla diskar, RAID1) och det är för saftigt.
Jag vill inte att gränssnittet skall vara en flaskhals men det finns inget bra alternativ idag, om det inte införskaffas en Macbook Pro på 17" eller en Mac Pro. Båda långt utanför ramen av rimligt pris till det jag tänkt använda det till.