Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behålla 5.1 ljud vid redigering av film.

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • 2011-01-02 15:34

Hej, vet inte om det här hamna i rätt tråd så flytta den om det är fel.

God fortsättning på er alla

Jo, köpte nyss en Panasonic HDC-TM700 som bla annat spelar in i 1080/50p och med 5.1 ljud.

Använder Aunsoft för att importera det formatet direkt från kameran men sedan då???

I iMovie funkar det jättebra att redigera och lägga in övergångar mm mm, men 5.1 ljudet blir 2-kanalers. Är det nått jag missat i iMovie eller finns några tillägg för att få 5.1 att funka vid export?

Om iMovie inte kan, så vad ska man använda för redigerings program för att bibehålla kvalitet och 5.1 ljud som också har lite sköna övergångar.

Tack på förhand
/Lasse

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2011-01-04 23:47

iMovie hanterar inte 5.1-ljud. Det är kanske en klen tröst att påpeka att ljudupptagningen till den kameramodell du nämner, och flera andra, ligger ganska långt ifrån "riktigt" 5.1-ljud; för att få till det bra krävs fler mikrofoner med större spridning. Tyvärr är det väl lite av ett marknadsföringsattribut, i likhet med megapixelracet för digitalkameror.

För att ändå försöka svara på andra delen av din fråga så vet jag själv på rak arm inte om några andra program för OS X än Premiere och Final Cut Pro som hanterar 5.1-ljud. Final Cut Express skulle möjligen kunna funka, men jag misstänker att man i såna fall skulle behöva både importera och exportera ljudspåren för sig.

1
Bevaka tråden