Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hängd dator sänkte hela det lokala trådade nätverket

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I morse vaknade jag upp till två saker:

1) Min gamla MBP 15 hade hängt sig, den var igång men skärmen var svart och den gav ingen respons.
2) Det trådade nätverket fungerade inte.

Jag har en nyare MBP 17 till låns för jobb som jag använder och den är ansluten med ethernet och har AirPort avstängt. Den fick ingen kontakt med nätet (internet alltså), inte med Mac minin på det lokala nätet och inte ens med routern.

Men när jag slog på AirPort i min MBP fick jag kontakt med routern och startade om den. Men även efter omstarten så fungerade det bara via wifi (även ut på nätet), via ethernet fick jag inte ens ett IP-nummer längre.

Jag ryckte i lite sladdar, satte i och ur kontakter osv, men inget hjälpte. Jag hade haft en förhoppning om att kunna ssh:a in i den hängda MBP 15 och se om jag kunde starta om den mjukt så att säga. Men inget fungerade. Jag började fundera på om min nyköpa AirPort Extreme gått sönder.

Till slut gjorde jag en hård omstart av den hängda datorn och då - ta da! - började allting fungera igen. Detta var förvånande, jag trodde faktiskt inte att en hängd dator skulle kunna ta ner ett helt lokalt nätverk på detta sätt. Men uppenbarligen går det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2011-01-07 12:01

Du tror inte att det har gått omvänt till, dvs att maskinen hängt sig på grund av att nätet stannat?

Men det luriga var att det var i samma sekund som jag tvingade den hängda datorn att starta om som nätet började fungera. Så det verkade onekligen som att den var boven i dramat.

(Det är alltså tre datorer + en router som sitter på samma lokala nät, och fram till att jag startade om den hängda datorn var nätverket helt dött. Jag kunde inte komma kommunicera mellan de andra datorerna och de kunde inte komma åt routern.)

Har du kollat så du inte har skit bakom spakarna?

Eftersom jag vanligtvis har rätt brukar det vara det sista jag felsöker...

Men jag kollade bakom spakarna och där var allt som det skulle, så det beror nog trots allt på datorn eftersom allting började fungera samma sekund som den startade om. Nu har jag en erfarenhet till i min nätverksfelsökningsarsenal (och förhoppningsvis även ni andra nu när jag så generöst delar med mig av kunskapen ).

1
Bevaka tråden