Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför vill man surfa anonymt?

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-27 20:59
Ursprungligen av PeeMaN:

Inte än.... Regeringen vill ju banka igenom att alla ISP ska spara loggar på vår trafik. Ungefär som att posten skulle sprätta upp alla våra brev och kopiera innan de kom fram.

Inte regeringen, det är ett EU-direktiv. Det kommer att gå igenom.

Ursprungligen av PeeMaN:

OM, jag säger OM lagen bankas igenom kommer det bli mycket intressant att se vad som händer, både på ISP-marknaden och på VPN-marknaden. Om företag bryter mot lagen och inte loggar användares uppgifter, vad kommer straffet vara?
Jag ser en möjlighet till en bredare marknad av "oseriösa" ISP som inte loggar uppgifter utan bryter mot lagen, för vem ska kolla att lagen efterföljs och på vilket sätt?

Mystiken tätnar.

Lär säkert komma någon myndighet som kollar det, inte speciellt svårt att kolla heller.
Och de lär vara vite om de inte följer lagen och antagligen avstängda vid upprepade lagbrott.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-28 10:58
Ursprungligen av zappee:

Inte regeringen, det är ett EU-direktiv. Det kommer att gå igenom.

Ja det är ett EU-direktiv. Och det kommer att gå igenom.

Men låt ALDRIG regeringen komma undan sitt ansvar genom att peka på "men det är ju ett EU-direktiv".

Det finns flera EU-direktiv som vi struntar i. Vi borde ha infört Euron som valuta t.ex.

Våra politiker älskar EU eftersom man där kan driva igenom policies utan besvärlig granskning i den svenska debatten. Det var ju Bodström som drev igenom datalagringsdirektivet i EU. Våra svenska tidningar är urusla på att bevaka politiken på denna nivå. Först när direktiven är klubbade och lagstiftningen skall genomföras på nationell nivå vaknar debatten.

Och då står våra politiker och ser lite klädsamt sorgsna ut, rycker på axlarna och säger "vi måste". "Det är ett EU-direktiv".

Köp inte den bortförklaringen!

Ursprungligen av pesc:

Ja det är ett EU-direktiv. Och det kommer att gå igenom.

Men låt ALDRIG regeringen komma undan sitt ansvar genom att peka på "men det är ju ett EU-direktiv".

Det finns flera EU-direktiv som vi struntar i. Vi borde ha infört Euron som valuta t.ex.

Våra politiker älskar EU eftersom man där kan driva igenom policies utan besvärlig granskning i den svenska debatten. Det var ju Bodström som drev igenom datalagringsdirektivet i EU. Våra svenska tidningar är urusla på att bevaka politiken på denna nivå. Först när direktiven är klubbade och lagstiftningen skall genomföras på nationell nivå vaknar debatten.

Och då står våra politiker och ser lite klädsamt sorgsna ut, rycker på axlarna och säger "vi måste". "Det är ett EU-direktiv".

Köp inte den bortförklaringen!

Äntligen någon mer än jag som förstår...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-29 02:06
Ursprungligen av pesc:

Ja det är ett EU-direktiv. Och det kommer att gå igenom.

Men låt ALDRIG regeringen komma undan sitt ansvar genom att peka på "men det är ju ett EU-direktiv".

Det finns flera EU-direktiv som vi struntar i. Vi borde ha infört Euron som valuta t.ex.

Våra politiker älskar EU eftersom man där kan driva igenom policies utan besvärlig granskning i den svenska debatten. Det var ju Bodström som drev igenom datalagringsdirektivet i EU. Våra svenska tidningar är urusla på att bevaka politiken på denna nivå. Först när direktiven är klubbade och lagstiftningen skall genomföras på nationell nivå vaknar debatten.

Och då står våra politiker och ser lite klädsamt sorgsna ut, rycker på axlarna och säger "vi måste". "Det är ett EU-direktiv".

Köp inte den bortförklaringen!

Euron är inget eu-direktiv.

Ursprungligen av iTiger:

Med risk för att bli idiotförklarad...

Men vilken grundlag ger dig rätt att surfa anonymt?

Allting är lagligt tills det är uttryckligen bestämt att det är olagligt. Det är inte olagligt att mörda för att det inte står i lagen att man får mörda, det är olagligt för att det står klart och tydligt att man inte får det. Det är däremot fullt lagligt att andas eller bära gröna skor trots att det inte står i lagen att man får göra det.

Menar du att det bara finns olagliga motiv bakom viljan att ha hemligheter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 16:37
Ursprungligen av ace4711:

Menar du att det bara finns olagliga motiv bakom viljan att ha hemligheter?

Nej, absolut inte! Jag bara menar att JAG har ingen anledning att surfa anonymt bara för att jag kan, att det är en rättighet jag har etc. Olika åsikter, och jag bara klargör min inställning. Jag tycker de skälen är väldigt bleka....

Jag tycker tråden spårar ur, den handlar om för/emot att surfa anonymt.

Det finns inget i någon lagtext som förbjuder anonym surfning, så släpp det..

Ursprungligen av keptang:

Jag tycker tråden spårar ur, den handlar om för/emot att surfa anonymt.

Det finns inget i någon lagtext som förbjuder anonym surfning, så släpp det..

Inte än.... Regeringen vill ju banka igenom att alla ISP ska spara loggar på vår trafik. Ungefär som att posten skulle sprätta upp alla våra brev och kopiera innan de kom fram.

Ursprungligen av PeeMaN:

Inte än.... Regeringen vill ju banka igenom att alla ISP ska spara loggar på vår trafik. Ungefär som att posten skulle sprätta upp alla våra brev och kopiera innan de kom fram.

Jo precis, skrev liknande här: http://www.99.se/natverk-sakerhet/283717-varfor-vill-surfa-anonymt-3.html#post1965672

OM, jag säger OM lagen bankas igenom kommer det bli mycket intressant att se vad som händer, både på ISP-marknaden och på VPN-marknaden. Om företag bryter mot lagen och inte loggar användares uppgifter, vad kommer straffet vara?
Jag ser en möjlighet till en bredare marknad av "oseriösa" ISP som inte loggar uppgifter utan bryter mot lagen, för vem ska kolla att lagen efterföljs och på vilket sätt?

Mystiken tätnar.

Annars så verkar det som att det enda som våra regeringar vågar stå upp mot EU-kommisionen är vargjakten - allt annat amnamnar vi snabbt och okritiskt

(PS: Läs inte in något om min inställning till vargjakt i denna post - det är bara en observation)

EU-direktivet har dock blivit en fråga för EU-domstolen sedan Tysklands författningsdomstol funnit det bryta mot tysk grundlag, och det är väl flera länder som är inne på samma spår nu.

Det allting handlar om är att folk är rädda för att ladda ner filer på nätet och skyller på att 'Jag vill vara Anonym' för att de ska kunna fortsätta.

Oklart om det hjälper, anonymitet på nätet är helt omöjligt oavsett om du vill eller inte, VPN eller ej.

Firefox har ju en funktion som rapporterar din plats till en hemsida (självfallet frågar den först).
Google samlar in MAC addresser på alla dina trådlösa routers.

Men jag kan förstå tanken, jag låser också min ytterdörr, den stora frågan är om alla 'Anonymitetskämpar' har facebook/twitter

Jag surfar gärna Anonymt också, vill inte ha någon som snokar i min webhistorik eller ser vem jag mailar till - det är min ensak såsom att man inte öppnar någons kuvert - däremot så förstår jag inte hsyterin om det, helt ärligt så misstänker jag som jag sa tidigare att det handlar om fildelning, vilket allt med internetövervakning grundar i - du kan inte fånga ett brott av någon som gör någonting olagligt på internet, kryptera informationen och sen är den safe, tvivlar på att terrorister går på google och söker på "suicide bomb hotline and summercamp".

Senast redigerat 2011-02-02 09:29
Ursprungligen av Mikkelinen:

Men jag kan förstå tanken, jag låser också min ytterdörr, den stora frågan är om alla 'Anonymitetskämpar' har facebook/twitter

Den stora frågan är om alla "låsa-ytterdörren-kämpar" lämnar sina lägenheter ibland
Det tycks väldigt svårt för vissa att förstå skillnaden mellan att frivilligt dela med sig av information man själv väljer och att bli ofrivilligt och urskiljningslöst övervakad utan att veta syftet.

Ursprungligen av Laseranders:

Den stora frågan är om alla "låsa-ytterdörren-kämpar" lämnar sina lägenheter ibland
Det tycks väldigt svårt för vissa att förstå skillnaden mellan att frivilligt dela med sig av information man själv väljer och att bli ofrivilligt och urskiljningslöst övervakad utan att veta syftet.

Precis, personer skyller på att det är för fildelning och allt möjligt. Ingen har kommit med ett bra argument till varför man inte ska använda en VPN-tunnel.

Finns det några nackdelar med att använda en VPN-tunnel?
Om inte så bör det inte vara så mycket att försöka övertyga om.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-02 22:27
Ursprungligen av keptang:

Precis, personer skyller på att det är för fildelning och allt möjligt. Ingen har kommit med ett bra argument till varför man inte ska använda en VPN-tunnel.

Finns det några nackdelar med att använda en VPN-tunnel?
Om inte så bör det inte vara så mycket att försöka övertyga om.

Det kostar
Du får inte full hastighet
Egentligen helt onödigt i dagsläget.

Ursprungligen av zappee:

Det kostar
Du får inte full hastighet
Egentligen helt onödigt i dagsläget.

Pengar är inget jag egentligen bryr mig om, dessutom oväsentliga belopp gällande VPN.
Jag får tillräcklig hastighet, 80Mbit/s, räcker för att ladda webbsidor.
Om det är onödigt eller ej kan inte du avgöra.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 23:35
Ursprungligen av keptang:

Pengar är inget jag egentligen bryr mig om, dessutom oväsentliga belopp gällande VPN.
Jag får tillräcklig hastighet, 80Mbit/s, räcker för att ladda webbsidor.
Om det är onödigt eller ej kan inte du avgöra.

Ja, det är ju din personliga åsikt. Jag drog bara fram några punkter som KAN vara negativa.

Varför känns det obehagligt att bli övervakad?
Det finns nåt som heter personlig integritet. Jag känner mig inte bekväm med att bli filmad på stan. Lika lite vill jag att "staten" ska öppna och läsa min post. Eller att de ska logga vem jag ringer till eller mailar till eller mina surfvanor eller när och var jag tar ut pengar eller vad som helst. Det har de inte med att göra heller. Det är en fråga om principer. Individens suveränitet. Ingen ska in och rota i människors privatliv, om de inte finns en rimlig brottsmisstanke och det brottet inte kan anses vara ringa. Den senaste 10-årsperioden (?) har möjligheterna till övervakning av befolkningen ökat i takt med att tekniska innovationer kommit. Och våra kära myndigheter vill gärna använda dessa tekniker så klart. Men man måste inte göra det bara för att det går! Argumenten för att göra detta är papperstunna: övervaka en hel befolkning för att fånga några få bovar? Och med FRA-lagen har vi frångått en viktig juridisk princip, nämligen den att svensk militär inte får verka i Sverige i fredstid. De får alltså inte ha några polisiära uppdrag. Som nån skrev: först var det kamerorna, sen FRA-lagen sen IPRED. Små steg i taget mot det totala övervakningssamhället. Och få verkar bry sig. Och kanske är det OK. Så länge "staten" är gynnsamt inställd till medborgarna. Men om det skulle bli en statskupp om 10 år? Militärdiktatur? Vem vet - det har hänt konstigare saker förr... JAG vill inte baja med öppen dörr i alla fall...

Lite läsning i dagens DN på nätet om ämnet:

Din chatt

Här är ett skäl till varför jag funderar på att bli anonym på nätet.Sony ska få utlämnat alla ip-adresser till dom som besökt geohots hemsida, mannen som släppte ett verktyg för att kunna köra osignerad kod på ditt ps3 ( obs ej backuper utan bara egenskriven kod)

Judge Lets Sony Unmask Visitors to PS3-Jailbreaking Site | Threat Level | Wired.com

Jag har inte gjort något olagligt, jag har inte "jailbreakat" min Playstation 3 men ändå ska Sony få tillgång till min Ip-adress. Jag tror inget kan hända med mig i just det här fallet men det känns inte okej.

Bevaka tråden