Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda MacBook Pro med 85W adapter istället för 60W - går den sönder?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en MacBook PRO (2,53 GHz), som ska laddas med en 60W nätadapter. Av misstag kopplade jag idag min dator till en 85W nätadapter. Är det skadligt för min dators batteri? (Jag har själv inte lagt märke till något fel än så länge...)

Tacksam för svar!

Det är inget problem - datorn drar så mycket ström den behöver och inte mer än så.

Apples strömadapters fungerar med både 110v och 220v så du kan i princip inte göra fel hur du än gör (en dator som kräver 85W laddare går att ladda med en 60W adapter men det går lite långsammare...)

Sista jag kollade så gäller fortfarande Ohms lag - så ladda på du

Att ladda med en för klen laddare leder troligen till överhettning av själva laddaren - men man får ju anta att de har inbyggda termosäkringar för det.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2011-01-10 19:30

Man kan säga så här också utan att bli allt för teknisk, om det på något sätt kunde vara skadligt för dator/batteri/laddare så hade Apple aldrig i hela helsike haft samma kontakt på sladden på de olika laddarna. Det är ett amerikanskt företag vi pratar om, med allt vad det innebär med stämningar hit å dit.

Plus att man kan ladda vilken MacBook (Pro) som helst från en Apple Cinema-skärm. Har inte den blekaste aning om vilken effekt aggregatet i skärmen har.

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 05:52

Apple säger själva att större adapter går bra, men kör du med en för liten (iPhoneladdare till iPad eller 45W-MBA-laddare till MBP 85W) så kan du använda datorn, men batteriet laddar inte. Eller laddar väldigt, väldigt långsamt.

Sök innan ni startar nya trådar! Den här frågan har varit uppe många gånger redan.

Här är ett exempel på en sökning som ger några trådar i ämnet:
ladda 85W site:99.se

Med andra sökord hittar du säkert ännu fler trådar.

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden