Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på Verizon

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 11:20

CDMA G3 kan inte ha både data och telefonera samtidigt. Så väldigt bra är det inte.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

CDMA G3 kan inte ha både data och telefonera samtidigt. Så väldigt bra är det inte.

//Rob

Välkommen tillbaka till 1995 med uppringt modem som blockerade telefonlinjen.

• Oregistrerad
  • 2011-01-13 14:18
Ursprungligen av Robo-X:

//Rob

CDMA är äldre än GSM så det är inte så konstigt. CDMA har inga simkort utan telefonen är knuten till ett nummer.
WCDMA är dock en 3G standard där det inte är några som helst problem att använda data och telefoni samtidigt.
Det är faktiskt även möjligt på CDMA men Verizon har inte byggt sitt nät på ett sådant sätt att du använder mer än en kanal (vilket naturligtvis behövs om du ska göra flera operatationer samtidigt)

Tänk på att Verizon inte är en ny operatör, det är gamla MCI som har funnits lika länge som Televerket och NMT - som också hade unika nummer på telefonen och där det heller inte var möjligt att ringa och köra datasamtal samtidigt.

Att Verizon inte uppgraderat sitt nät till GMS eller 3G beror ju på att dom skulle behöva skicka ut närmare 100 miljoner nya telefoner till sina kunder och DESSUTOM behöva göra mångmiljardinvesteringar i nät och infrastruktur.

Nåja, både Verizon och AT&T körde väl "D-AMPS" (DAMPS (D-AMPS, Digital Advanced Mobile Phone Service) - Glossary Entry - Mobile Phone Directory) först om jag inte missminner mig men det var mer eller mindre dödsdömt eftersom utbudet på mobiler blev sämre och sämre (samt dyrare) jämfört med GSM så de amerikanska operatörerna valde att lämna D-AMPS.

AT&T valde UMTS. Verizon gick CDMA-2000 vägen. Jag vet inte om det finns/fanns D-AMPS/CDMA dual mode telefoner men misstänker att deras D-AMPS kunder fick byta.

Att de inte väljer att gå över till UMTS nu kan jag förstå, men de var likafullt tvunga att göra den där mångmiljardinvesteringen i nät och infrastruktur för att gå över från D-AMPS.

Sedan så vet jag inte riktigt om jag vill säga att CDMA är äldre än GSM. Jag tror att det första kommersiella CDMA nätet kom december 95 (HongKong) och kommersiella GSM nät startade redan 91.

Senast redigerat 2011-01-13 18:20
Bevaka tråden