Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone får inte användas i minusgrader

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pilen:

Visst att alla andra har samma villkor, men vilka andra telefoner kan du räkna upp som spricker i kyla då? Klart Apple ska hängas ut om dom marknadsför en produkt som spricker under användningsförhållanden som är normala i det aktuella landet.

Jag har för egen del använt min iPhone 4 flitigt i -20°C utan att den har exploderat. Jag slår vad om att om du går och köper 10 st iPhone 4 och slänger dem i frysen så kommer ingen av dem att explodera. Om du däremot handlar 1 miljon iPhone 4 och en gigantisk frys och slänger in dem så kommer minst 1 att explodera. Flera kommer överhuvudtaget inte att fungera. Någon kanske exploderar redan medan du transporterar dem till din nya jättefrys. Samma kommer att hända om du provar med Nokia N8, HTC Desire, SE Xperia X10 etc, etc.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-12 18:25
Ursprungligen av pmarriott:

JaJag slår vad om att om du går och köper 10 st iPhone 4 och slänger dem i frysen så kommer ingen av dem att explodera. Om du däremot handlar 1 miljon iPhone 4 och en gigantisk frys och slänger in dem så kommer minst 1 att explodera.

Om problemet är så litet ur Apples synvinkel så är det verkligen både dålig stil och dåligt ur affärssynpunkt att inte ta dessa fall på garantin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-12 19:04
Ursprungligen av ridax:

Om problemet är så litet ur Apples synvinkel så är det verkligen både dålig stil och dåligt ur affärssynpunkt att inte ta dessa fall på garantin.

Håller helt med dej, de borde göra det av goodwill.

Ursprungligen av ridax:

Om problemet är så litet ur Apples synvinkel så är det verkligen både dålig stil och dåligt ur affärssynpunkt att inte ta dessa fall på garantin.

Håller också med, men det handlade om huruvida iPhone är en dålig produkt nu och inte huruvida garantivillkoren är oskäliga.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 17:05
Ursprungligen av Pilen:

Visst att alla andra har samma villkor, men vilka andra telefoner kan du räkna upp som spricker i kyla då? Klart Apple ska hängas ut om dom marknadsför en produkt som spricker under användningsförhållanden som är normala i det aktuella landet.

Jag har använt mina iphones flitigt i kyla, bland annat brukar jag använda nike+ gps-appen när jag tränar längdskidor. Telefonen ligger då i ytterfickan på en tunn skidjacka i temperaturer på ner mot -20. Inga problem än så länge förutom att kristallerna i skärmen kan bli lite "sega" med skuggeffekter osv, det försvinner dock när telefonen kommer in i värmen igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-12 18:22
Ursprungligen av Pilen:

Visst att alla andra har samma villkor, men vilka andra telefoner kan du räkna upp som spricker i kyla då? Klart Apple ska hängas ut om dom marknadsför en produkt som spricker under användningsförhållanden som är normala i det aktuella landet.

Det är inte speciellt vanligt att en iPhone spricker i kyla, men den KAN.
Därför avskriver Apple sig från det eftersom den inte är tillverkad (komponenterna klarar inte av det) för dessa förhållande

Detta är varken nytt eller något som är unikt för iPhone. Inte nog med att låga temperaturer skadar hårdvaran, kondens kan även bildas som kortsluter komponenter.

Se bilden nedan för riktmärken:

Källa

Bevaka tråden