Man önskar ju att det var just så lätt men intäkterna från 1000 UB/dag varierar monstruöst beroende på en rad faktorer.
Om du tänker dig displayadvertising som intäktskanal är grundregeln att eftersom det finns någon som ska betala dig pengar för dessa besökares uppmärksamhet så avgörs intäktens storlek på vad just denne tycker att det är värt. Betalningsvilja är fortfarande psykologi även om just nätannonsering omges av både möjligheten och myten att betala för faktisk ROI.
Låt oss säga att du bygger en site med en extremt homogen besöksgrupp som du är relativt ensam om - om räckvidden är tillräcklig och målgruppen är het för en kapitalstark grupp annonsörer, ja då kan relativt få besökare räcka till en försvarlig peng. Motsatsen är en hetrogen publik på en site med otydlig och konkurrensutsatt profil - betalningsviljan sjunker dramatiskt.
Receptet då lär vara tillräckligt stora nischer (en självmotsägelse kanske), eller enorm räckvidd - tänk Aftonbladet... och oavsett vad du erbjuder kokar de stora intäkterna alltid ner till grymt sälj.
Men det finns ju en uppsjö av intäktsmöjligheter. Säger som Martin, ämnet är intressant och jag bollar gärna vidare om du har några uppslag du vill ha feedback på.