Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper första betan på iOS 4.3

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 07:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Rykesfabriken sätter ju igång på allt möjligt...

Och det finns gott om motiveringar på nätet och i denna tråd till varför detta inte kommer att ske

Well well, det testas i alla fall. Vad som händer vet ingen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-13 22:37

Om homeknappen försvinner på iPhone blir den i princip en tvåhandsapparat. Jag har svårt att se att Apple skulle vilja göra den till det.

Ursprungligen av ;:

Jag välkomnar gestures till iPhone. (Ser dock inget i denna nyhet som tyder på detta? Har inte läst vidare i nån av länkarna.) Tycker det är riktigt drygt att dubbelklicka på home-knappen för att byta app

Ursprungligen av shutteru:

Jag välkomnar gestures till iPhone. (Ser dock inget i denna nyhet som tyder på detta? Har inte läst vidare i nån av länkarna.) Tycker det är riktigt drygt att dubbelklicka på home-knappen för att byta app

Försök att använda fyra fingrar för att byta app på en iphone eller dra fram "taskbaren" så får vi se vad du tycker...

Min personliga uppfattning är att "it just doesn't work"

Ursprungligen av BlackSmp:

Försök att använda fyra fingrar för att byta app på en iphone eller dra fram "taskbaren" så får vi se vad du tycker...

Min personliga uppfattning är att "it just doesn't work"

Mjaa, 4 fingrar är ju inte speciellt smidigt måste jag medge, men 3 fingrar borde ju fungera på iPhonen!

Skulle ju även funka med att använda ett finger, men att man ritar nån slags symbol. T ex att man gör en cirkel så hoppar man till Hem-vyn, eller varför inte svepa ett Z så öppnas Zorro-appen. (För en sådan app måste väl finnas?)

Och för att bygga vidare på den idén, så borde man kunna binda valfri app till valfri "gestures-symbol". T ex sveper man en... låt säga en 6:a, så öppnar man Safari direkt!

Ursprungligen av shutteru:

Mjaa, 4 fingrar är ju inte speciellt smidigt måste jag medge, men 3 fingrar borde ju fungera på iPhonen!

Skulle ju även funka med att använda ett finger, men att man ritar nån slags symbol. T ex att man gör en cirkel så hoppar man till Hem-vyn, eller varför inte svepa ett Z så öppnas Zorro-appen. (För en sådan app måste väl finnas?)

Och för att bygga vidare på den idén, så borde man kunna binda valfri app till valfri "gestures-symbol". T ex sveper man en... låt säga en 6:a, så öppnar man Safari direkt!

Tre-fingers-gesten finns redan i iOS... Och kan ställa till med oreda... Jag har en bekant som fick sin telefon utbytt pga den... (sann historia: trefingersklick kan användas för aktivera zoom och när inte supporten eller servicecentret vet om det så blev det en utbytt telefon...)

Ursprungligen av shutteru:

Jag välkomnar gestures till iPhone. (Ser dock inget i denna nyhet som tyder på detta? Har inte läst vidare i nån av länkarna.) Tycker det är riktigt drygt att dubbelklicka på home-knappen för att byta app

Ja, när allt annat är fjäderlätt är det faktiskt lite jobbigt att dubbelklicka (dubbeltrycka? ) på hem-knappen. Men det är nog ingen som har något emot gestures (rörelser?), bara att ta bort hem-knappen. Men jag tror inte det händer på iPhone, hur ska man annars kunna använda den med en hand (som h_e var inne på)?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-14 14:59

Well spoken akesson.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-14 16:01

Snart kan man alltså strömma från SVTPlay appen till TVn via AppleTV. Härligt. Allra bäst vore förstås en app direkt till Apple TV. Hoppas det inte dröjer.

Ursprungligen av ;:

Det där rotationslåset som fanns till iPad tidigare men som de väl plockade bort i en senare uppdatering, skulle jag gärna ha till min iPod Touch G2. Det är så himla irriterande när man ligger och surfar på rygg o så roterar bilden runt ett kvarts varv o värsta fall fortsätter den att rotera tills man håller apparaten uppochner bara för att man inte ligger helt "rakt" på rygg :/

Sedan är det en sak som stör mig som också har med detta att göra. Om jag tar en skärmdump på min iPod i liggande läge (iPod'en ligger, inte jag ) så kan jag sedan inte visa denna bild med iPod'en i liggande läge utan att hålla fast bilden med ett finger medan jag roterar runt iPod'en...undrar om någon förstod det där.

Ytterligare en sak jag vill ha till min Touch men som jag väl aldrig lär få är något jag sett på en skärmdump från iPhone - möjligheten att ställa in monoljud (båda kanalerna ut i en lur). Jag förstår att det ursprungligen är en prima lösning för dem som vill kunna ha en lur i örat medan de kör eller nåt men för mig skulle detta innebära att jag faktiskt fick hela musikupplevelsen - döv på ett öra...

Senast redigerat 2011-01-15 18:56
  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-15 20:02
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det där rotationslåset som fanns till iPad tidigare men som de väl plockade bort i en senare uppdatering, skulle jag gärna ha till min iPod Touch G2. Det är så himla irriterande när man ligger och surfar på rygg o så roterar bilden runt ett kvarts varv o värsta fall fortsätter den att rotera tills man håller apparaten uppochner bara för att man inte ligger helt "rakt" på rygg :/

Sedan är det en sak som stör mig som också har med detta att göra. Om jag tar en skärmdump på min iPod i liggande läge (iPod'en ligger, inte jag ) så kan jag sedan inte visa denna bild med iPod'en i liggande läge utan att hålla fast bilden med ett finger medan jag roterar runt iPod'en...undrar om någon förstod det där.

Ytterligare en sak jag vill ha till min Touch men som jag väl aldrig lär få är något jag sett på en skärmdump från iPhone - möjligheten att ställa in monoljud (båda kanalerna ut i en lur). Jag förstår att det ursprungligen är en prima lösning för dem som vill kunna ha en lur i örat medan de kör eller nåt men för mig skulle detta innebära att jag faktiskt fick hela musikupplevelsen - döv på ett öra...

Varje iOS 4 iPod/iPad/iPhone kan låsa skärmen genom att dubbelklicka på hemknappen. Dra ikon raden till höger och klicka på den vänstra ikonen. Klart. Visst är det lättare med en knapp men jag använder den knappen mycket oftare för att stänga av ljudet än för att hindra skärmen från att rotera.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Varje iOS 4 iPod/iPad/iPhone kan låsa skärmen genom att dubbelklicka på hemknappen.

Nepp, inte iPhone 3G.

Ursprungligen av Robo-X:

Varje iOS 4 iPod/iPad/iPhone kan låsa skärmen genom att dubbelklicka på hemknappen. Dra ikon raden till höger och klicka på den vänstra ikonen. Klart. Visst är det lättare med en knapp men jag använder den knappen mycket oftare för att stänga av ljudet än för att hindra skärmen från att rotera.

//Rob

Funkar inte på iPod Touch G2 men jag antar att det bara är att börja spara för en iPod Touch G5

9to5mac har sammanställt att de vet om 4.3 (och det är nog det mesta som går att veta): Everything you need to know about iOS 4.3

Ursprungligen av Adrian B:

9to5mac har sammanställt att de vet om 4.3 (och det är nog det mesta som går att veta): Everything you need to know about iOS 4.3

Men allt man behöver veta är det ju inte. Frågan "när kommer den skarpt" besvaras ju inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-16 23:14

Det verkar väldigt snålt av Apple att ta bort den funktionen från iOS 4 på 3G och iPod Touch 2G. Det är inte så att den funktionen behöver extra hardware stöd för att fungera.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-17 00:26

Måste säga att gestures på iPaden är grymt skönt. Enda sedan jag drog in 4.3 har jag nog inte tryckt på Home en enda gång.
Jag är iof vänsterhänt så för att trycka Home så har jag ofta behövt byta hand (har min liggandes med Home åt höger för det mesta).
Men oavsett så går det fortare och är smidigare att jobba med gestures tycker jag.
Om man bläddrar bort ett par sidor så går det ju fort att komma till förstasidan med ett tryck på Home, det borde Apple fixa gesture för, men jag använder alltid spotlight så jag är inte några sidor bort.
Det är smidigt och går snabbt att byta fram och tillbaka mellan två program nu med 4-fingerssvepningen. Perfekt när man tex. skriver ett mail och ska kopiera/klistra in saker från en webbsida eller annan app. Nu är det bara en rörelse för att komma till den andra appen istället för dubbelklick på Home och sen ett klick på appen. Det var ju inte dåligt innan men nu är det bättre.
Gestures på en iPhone tror jag inte på. Skärmen är på tok för liten för ett 5-finger "nyp".

Men att ha fått tillbaka rotationslåset är nästan det bästa med 4.3 so far.

Men det är ingen som fått personal hotspot via Wi-Fi att funka på 3GS? Det är kanske en iPhone 4-specifik grej.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 10:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men det är ingen som fått personal hotspot via Wi-Fi att funka på 3GS? Det är kanske en iPhone 4-specifik grej.

Förmodligen är det så men det får vi veta när beta släpps.

//Rob

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Men det är ingen som fått personal hotspot via Wi-Fi att funka på 3GS? Det är kanske en iPhone 4-specifik grej.

endast iphone4 i Beta1, vi får ser hur det blir framöver

På iPad verkar de nya touch egenskaperna fungera riktigt bra, eftersom skärmen är så pass stor, jag tror absolut att man kan skippa den fysiska home-knappen helt till förmån för skärmen. Kolla bara på videon nedan, verkar fungera hur bra som helst.

Opinion: You don’t need the iPad home button | 9 to 5 Mac Opinion: You don’t need the iPad home button | Apple Intelligence

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-01-18 00:33

Fast enkelheten i att klämma på en knapp, jämfört med att flaxa till med fingrarna över skärmen, är svårslagen

Ursprungligen av planB:

Fast enkelheten i att klämma på en knapp, jämfört med att flaxa till med fingrarna över skärmen, är svårslagen

Jag har inte provat, så kan inte riktigt svara på det, men ser man på videon ser det väldigt enkelt ut smidigt ut att byta appar tex, än att behöva trycka två gånger på knappen, men det där är nog rätt personligt.

Jag skulle nog inte sakna knappen på iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-18 09:28

Helt rätt! Som jag skrev ovan så använder inte jag knappen längre. Och flaxa med fingrarna är verkligen fel uttryck.
iPaden är så känslig så man behöver inte alls överdriva rörelsen. Vill man stänga en app så nyper man bara ihop handen där man oftast redan har den eftersom man tryckt, scrollat eller gjort annan rörelse. Man behöver alltså inte öppna handen speciellt mycket för att sen dra ihop fingrarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-18 10:24

Undrar hur detta med pinching fungerar i appar inuti vilka man redan använder pinch/punch för att zooma, blir det inte lite krock då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-18 17:56

Man pinchar med fyra eller fem fingrar för att "stänga" appen. Jag har inte stött på nån app där man måste använda minst 4 fingrar för pinch...
Tex. Så kan du i Google Maps zooma med två eller tre fingrar men försöker du med fyra eller fem så återvänder man till hemskärmarna.
Samma sak med svepning höger vänster för att växla app, minst fyra fingrar...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-18 22:02

Ah, just det ja. Helt korrekt, my bad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-19 22:40

Beta 2 är ute nu.
De nya gesturesarna, de som många gillade här, kommer inte och komma i iOS 4.3:
"This feature will not be enabled in iOS 4.3 for customers, but we are providing this preview to gather input on how these gestures work with your apps."

iPad’s new gestures not coming in iOS 4.3 | 9 to 5 Mac iPad’s new gestures not coming in iOS 4.3 | Apple Intelligence

Vilket egentligen är vettigt. Ge utvecklare en chans att prova ordentligt innan det introduceras publikt - troligen i iOS 5.0

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-19 23:33

Riktigt riktigt tråkigt. Gillar fyra-femfingerssvepningen jäkligt mycket.

Bevaka tråden