Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut hjälp med att återskapa disk från Time Capsule

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-15 14:51

Min iMac har uppfört sig konstigt på sistone och till slut körde jag Onyx som sa att disken var trasig och behövde formateras om. Jag startade på Snow Leopard DVDn och körde Skivverktyget. Den sa också att HD var trasig, så jag raderade/formaterade om och gav den samma namn. Efter det körde jag återskapa från min Time Capsule, det tog lång tid, men till slut fick jag meddelandet att allt var klart och att en omstart krävdes. Sedan kom Äpplet upp på skärmen och indikatorn började att snurra ... men inget mer. Jag har provat med säker start men samma sak. Nu kollade jag disken igen med Skivverktyget och fick fel på skivbehörigheten, körde reparera men den säger Varning - SUID-fil "System/....." har ändrats och kommer inte att repareras.
Finns det någon som vet vad jag ska göra nu? Jag behöver akut hjälp och vore evigt tacksam till den som kan hjälpa mig!

• Oregistrerad
  • 2011-01-15 15:06

Om disken är sönder vore det inte bättre om du stoppar i en ny disk då? Det är ju inte så lätt såklart med en imac men disken är ju uppenbarligen sönder?

Du kan köra en extern USB/Firewire disk om du vill under tiden som du kan återställa din timemachine backup till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-15 15:36

Tack studiox, men skivverktyget sa att skivan verkade felfri efter omformatteringen, då borde jag väl inte behöva en ny?
Det här med skivbehörigheten kan alltså inte vara felet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-15 15:40

Om ditt gamla system var dåligt är det ingen mening med att återskapa direkt från Time Machine kopian då du då tar med eventuella fel i systemet.
Försök istället detta:
1. Formatera hårddisken.
2. Gör en nyinstallation dirkt från installationsskivan. Då får du ett fräscht fungerande system.
3. När datorn sedan startar om kommer du att få en möjlighet att föra över information från Time Machine. Gör det.
Nu får du ett nytt fungerande system men behåller alla personliga inställningar och lösenord och program.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-15 18:04

Tack Joel, det är precis vad jag nu planerar. Har just installerat om os x och det fungerade fint. Nu ska jag använda flyttassistenten för att föra över information från TM.
Det var härligt att få det konfirmerat av dig ha en fin kväll!!

1
Bevaka tråden